در شهر تهران، ۱۵ معبر نامشان با پهلوان نامی ایران، یعنی «جهان پهلوان تختی» عجین شده است. اما شاخص‌ترین خیابان در محله «خانی‌آباد» است که خاندان پدری «غلامرضا» سال‌های سال در آن سکونت داشتند و این روزها اگرچه از آن خانه خبری نیست، اما نام جهان‌پهلوان بر سر در آن و حتی عکس‌هایش بر تابلوهایی در گوشه و کنار خیابان دیده می‌شود.

تختي

همشهری آنلاین - پروانه بهرام‌نژاد: افرادی هم هستند که هنوز از او خاطره دارند. روزهایی که در مغازهای در همان کوچه، نجاری میکرد تا تمریناتش بالای پشتبام مسجد «قندی» که فراموش نمی‌شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

خیابان تختی کجاست؟

برای رفتن به خیابان تختی کافی است به خیابانهای مولوی یا شوش بروید. چراکه این معبر عریض و طویل از سمت شمال به مولوی و از ضلع جنوب به خیابان شوش میرسد و در این مسیر حداقل ۱۵ معبر اصلی و فرعی به آن منتهی میشود که میتوان به خیابانهای پهلوان حسن، حاج قاسم، مختاری، باقری و... اشاره کرد. البته این روزها کسب و کارهای زیادی در این معبر، از صافکاری تا میدان میوه وترهبار و باربری، تعمیرگاه و... فعال شده است و در این میان شاید بتوان شاخصترینشان را بازار خرمافروشان دانست.

خانهای که میزیست

خاندان پدری غلامرضا، سالهای سال در خیابان تختی یا همان خانیآباد زندگی کردهاند. «ارباب رجب»، صاحب خوشنام یخچالِ خانیآباد، که حکومت وقت اموالش را غصب کرد، برادرانش و نسل بعد از او همه در خانه اجدادی نبش کوچه «پهلوان حسین»، روبهروی بازارچه سعیدی در فاصله ۳۰ متری از مسجد «قندی» سکونت داشته و دارند که البته این روزها به آپارتمانی کلنگی با نمای سنگی سفید تبدیل شده است.

ماجرای مسجد

مسجد قندی از آثار به جا مانده از دوران «قاجار» و جزو آثار ملی ایران است. به گفته اهالی، محل تمرین کشتی غلامرضا تختی در پشتبام این مسجد بود. همچنین این مسجد یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی در دوران دفاع مقدس بود که امثال «مجید سوزوکی» ها از این مسجد به جبهه خیابان تختی کجاست؟

برای رفتن به خیابان تختی کافیست به خیابان‌های مولوی یا شوش بروید. چراکه این معبر عریض و طویل از سمت شمال به مولوی و از ضلع جنوب به خیابان شوش می‌رسد و در این مسیر حداقل ۱۵ معبر اصلی و فرعی به آن منتهی می‌شود که می‌توان به خیابان‌های پهلوان حسن، حاج قاسم، مختاری، باقری و... اشاره کرد. البته این روزها کسب و کارهای زیادی در این معبر، از صافکاری تا میدان میوه وتره‌بار و باربری، تعمیرگاه و... فعال شده است و در این میان شاید بتوان شاخص‌ترینشان را بازار خرمافروشان دانست.

به نام پهلوان نامدار

خانه‌ای که می‌زیست

خاندان پدری غلامرضا سال‌های سال در خیابان تختی یا همان خانی‌آباد زندگی کردهاند. ارباب رجب، صاحب خوشنام یخچالِ خانی‌آباد، که حکومت وقت اموالش را غصب کرد، برادرانش و نسل بعد از او همه در خانه اجدادی نبش کوچه پهلوان حسین، روبه‌روی بازارچه سعیدی در فاصله ۳۰ متری از مسجد قندی سکونت داشته و دارند که البته این روزها به آپارتمانی کلنگی با نمای سنگی سفید تبدیل شده است.

ماجرای مسجد

مسجد قندی از آثار به جا مانده از دوران «قاجار» و جزو آثار ملی ایران است. به گفته اهالی محل تمرین کشتی غلامرضا تختی در پشت‌بام این مسجد بود. همچنین این مسجد یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی در دوران دفاع‌مقدس بود که امثال «مجید سوزوکی» ها از این مسجد به جبهه رفته‌اند.

رویدادهای محلی

غلامرضا تختی که این روزها تابلویی از او در ابتدای خیابان و حتی داخل برخی از مغازه‌ها دیده می‌شود، ۹ سال در دبستان و دبیرستان «منوچهری» درس خوانده و به گفته یکی از ساکنان قدیمی، در حالیکه نوجوانی بیش نبوده و پدرش آدم پولداری به شمار می‌آمده، در نجاری کار کرده است. همچنین به گفته قدیمی‌های محله، سرکوچه باشگاهی کوچک قرار داشت که گاهی تختی برای تمرین به آنجا می رفت. اما اکنون آن باشگاه خراب و به فضای سبزی تبدیل شده است. هر بار که تختی از مسابقه‌ای برمیگشت، اهالی و کسبه، همه خیابان را چراغانی میکردند. پیرمردی که خاطرات زیادی از جهان‌پهلوان تختی دارد، می‌گوید: «همیشه برایش جشن می‌گرفتیم. اما اون بار که قهرمان المپیک نشد از همیشه بیشتر محله رو چراغانی و شیرینی پخش کردیم. چون اون مسابقه برامون ارزش بیشتری داشت.»

کد خبر 701492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha