گروه بورس: مدیر عامل شرکت فرابورس ایران از همه شرکت‌های سهامی عام دعوت کرد تا درخواست خود را برای پذیرش در این بازار به سازمان بورس ارائه دهند

به گزارش همشهری، با گذشت 4 دهه از آغاز فعالیت بورس تهران، این روزها مقدمات تشکیل بازار جدیدی مهیا شده که با بازار رسمی سهام تفاوت دارد و فعالان بازار نام آن را فرا بورس یا خارج از بورس گذاشته‌اند.

مراحل آغاز به کار این بازار در طول 2 ماه گذشته طی شده و پس از انجام پذیره نویسی و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل، این بازار هم‌اکنون در مرحله تدوین مقررات برای آغاز معاملات است.

با فراهم شدن زمینه تشکیل نخستین بازار خارج از بورس، این امکان برای سهامداران به‌وجود می‌آید تا در بازار دیگری به غیر از بورس تهران به دادو ستد سهام بپردازند و بازار سهام نیزازحالت تک بعدی خارج خواهدشد.

این بازاربه برخی از شرکت‌ها که شرایط ورود به بورس را ندارند امکان مبادله سهام را می‌دهد؛ در واقع فرا بورس محلی است برای سهام شرکت‌هایی که قابلیت ورود به بورس را ندارند یا تاکنون وارد بورس نشده‌اند.

تمام بورس‌های دنیا استاندارد‌هایی را برای پذیرش شرکت‌ها وضع می‌کنند که ممکن است برخی از شرکت‌ها نتوانند این استانداردها را به دست آورند به همین دلیل سهام آنها در محلی خارج از بازار رسمی بورس به نام فرا بورس معامله می‌شود.

همچنین معمولا، در این بازار‌ها سهام شرکت‌های تازه تاسیس، شرکت‌هایی که تمایلی به ورود به بورس ندارند و شرکت‌هایی که به هر دلیل از بورس خارج شده‌اند، مورد معامله قرار می‌گیرند.

براساس قانون پس از تشکیل این بازار، مبادلات سهام همه شرکت‌های سهامی عام باید درقالب این بازار انجام شود.

مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت فرا بورس ایران ضمن توضیح درباره مراحل آغاز به کار این بازار اعلام کرد: براساس برنامه، کلیه شرکت‌های سهامی عام در بازار فرابورس ایران پذیرش خواهند شد.

او از همه شرکت‌ها دعوت کرد تا درخواست پذیرش خود را سریع‌تر ارائه دهند و همچنین گفت: بهتر است شرکت‌ها هرچه سریعتر درخواست پذیرش خود را برای حضور در فرا بورس به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند. او در ادامه درباره مراحل تشکیل این بازار گفت: هم‌اکنون در حال تدوین آیین‌نامه پذیرش و قوانین و مقررات این بازار هستیم تا پس از تعریف این قوانین، معاملات بازار را آغاز کنیم.

قائمی افزود: در حال تجهیز بازار، استقرار کارگزاران، تعیین نشان و جانمایی بازار هستیم. به گفته او امکان دارد معاملات فرابورس ابتدا پس از پایان مبادلات روزانه در تالار حافظ انجام شود اما هنوز تصمیم‌گیری خاصی در این زمینه انجام نشده است.

اخراجی‌ها در فرابورس

مدیرعامل شرکت فرا بورس ایران همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس اعلام کرد:وزارت نیرو بعد از تبدیل نیروگاه‌ها به شرکت سهامی عام، آنها رادر فرابورس عرضه می‌کند.

امید قائمی تصریح کرد:قرار است شرکت‌های نیروگاهی، شرکت‌های جدید و طرح‌هایی که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند و حتی درصورت امکان شرکت هواپیمایی هما در فرابورس پذیرفته شوند.

او گفت: شرکت‌های متقاضی حضور در این بازار از جمله 96 شرکت اخراجی می‌توانند از هم‌اکنون نسبت به ارائه مدارک لازم به سازمان بورس اقدام کنند.

امید قائمی ادامه داد: تمام دستگاه‌های دولتی و مشمول خصوصی‌سازی می‌توانند با تبدیل شرکت‌ها و طرح‌ها و طرح‌ها به شرکت‌های سهامی عام، در فرابورس حضور داشته باشند.

امید قائمی با اشاره به اینکه شرکت‌های زیان ده هم می‌توانند وارد فرابورس شوند، افزود:عمده برنامه شرکت فرابورس پذیرش شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و شرکت‌های بزرگی است که به دلایلی شرایط حضور در بورس اصلی را ندارند.

کد خبر 69498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز