دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: وزارت اقتصاد با وجود گذشت 3 سال از زمان طرح واگذاری بانک‌ها هنوز موفق به عرضه سهام بانک‌ها در بورس نشده است.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه مدت‌هاست وزارتخانه‌های مختلف در حال اجرای برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود هستند، وزارت امور اقتصادی و دارایی که خود متولی اجرای سیاست‌های اصل 44 است هنوز موفق به واگذاری هیچ‌یک از زیرمجموعه‌های خود نشده است.

کمیته مشترک بانک‌ها از ابتدای سال‌جاری برای آماده‌سازی‌ بانک‌ها تلاش کرده اما موضوع مطالبات بازنشستگان این بانک‌ها و برخی حساب‌های مالی 3‌بانک قابل واگذاری، برنامه عرضه سهام بانک‌ها را بارها به تعویق انداخته است.

قرار است براساس سیاست‌های اصل‌44، سهام 3 بانک تجارت، ملت و صادرات از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شود.

کارشناسان پیش از این معتقد بودند: یکی از روش‌های واگذاری سهام بانک‌ها ادغام آنها و واگذاری سهام در قالب یک بانک است اما پس از اینکه طرح ادغام بانک‌ها با شکست مواجه شد و رای نیاورد، برنامه آماده‌سازی‌ این 3 بانک وارد مرحله جدی تری شد.

به این ترتیب، در شرایطی که بحث واگذاری سهام بانک‌ها به مثنوی هفتاد من کاغذ تبدیل شده است، روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ از آماده شدن سهام بانک‌ها برای واگذاری خبر داد.

4 بانک دولتی

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ روز گذشته در این باره گفت: در حال حاضرسهام 4‌بانک صادرات، ملت، تجارت و پست بانک آماده واگذاری است و تنها منتظر تصویب اساسنامه و امضای مجمع است که درصورت نهایی شدن اساسنامه توسط وزارت اقتصاد مشکلی برای واگذاری وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، غلامی ضمن اعلام شروط ورود بانک‌ها به بورس افزود: هر بانکی برای ورود به بورس 4‌شرط دارد که شامل: تصویب اساسنامه، صورت جلسه مجمع، مناسب بودن سامانه کنترل‌های داخلی و ارائه صورت‌های مالی 6ماهه است که صورت‌های مالی 6‌ماهه بانک‌ها به‌صورت حسابرسی شده ارائه می‌شود.

او در ادامه از برطرف شدن مشکل پست بانک برای ورود به بورس خبرداد و با اشاره به سود ده بودن شرکت و برگزاری مجمع آن اعلام کرد: تنها مشکل ورود پست بانک به بورس سرمایه آن است که طبق قانون بانک مرکزی باید به350 میلیارد تومان برسد؛

ولی نامه‌ای به بانک مرکزی نوشته شد و توافق شده که پست بانک با همان سرمایه قبلی وارد بورس شود.

مالک بانک رفاه

مدیرعامل بانک رفاه هم در گفت‌وگو با مهر از محرزشدن مالکیت سازمان تامین اجتماعی بر سهام بانک رفاه با رای دیوان عدالت اداری خبر داد.

پیمان نوری درباره واگذاری سهام بانک رفاه و مالکیت این بانک گفت: از ابتدا مالکیت سازمان تامین اجتماعی بر این بانک محرز بود، اما متأسفانه در سال‌های گذشته با شک و شبهه‌هایی مواجه شده بود که این اواخر با رأیی که دیوان عدالت اداری صادر کرد، از بین رفت؛

به‌نحوی که به صراحت در مورد مالکیت 94 درصدی سهام بانک رفاه توسط سازمان تامین اجتماعی اظهار نظر شد.

مدیرعامل بانک رفاه به 6 درصد سهام باقیمانده که متعلق به دولت بود، اشاره و تصریح کرد: تا آنجا که مطلع شده‌ام براساس دستور رئیس‌جمهوری، قرار شد که مبلغ این 6 درصد سهام از طریق سازمان تامین اجتماعی، پرداخت و سهم این سازمان 100 درصد شود و یا اینکه از طریق رد دیون دولت این کار صورت گیرد، بنابراین در بحث اصل 44، دیگر موضوع واگذاری سهام بانک رفاه مانند سهام سایر بانک‌ها مطرح نیست و نحوه کار به شکل دیگری خواهد بود.

او اضافه کرد: مالک بانک رفاه، سازمان تامین اجتماعی است که در چارچوب اصل 44 می‌تواند روی دارایی‌های خود تصمیم‌گیری کند.

ذوب آهن اصفهان ادغام نمی‌شود

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره واگذاری سهام دیگر شرکت‌ها گفت: ذوب آهن هم آماده واگذاری است اما با پیشنهاد ادغام ذوب آهن با سنگ آهن مرکزی مخالفت شده چون70 درصد شرکت سنگ آهن مرکزی فروخته شده بنابراین شرکت ذوب آهن به تنهایی وارد بورس می‌شود؛

اما ورود آن به شرایط بازار بستگی دارد.  معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه شرکت‌های پالایشگاه تبریز، پتروشیمی تبریز و حفاری شمال نیز آماده واگذاری است، تاکید کرد: با توجه به آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی، اگر پتروشیمی تبریز صورت‌های مالی 6 ماهه خود را ارائه دهد باز شدن نماد آن در بورس مشکلی ندارد؛ همچنین عرضه پالایشگاه تبریز تنها در انتظار دریافت برگه سهام و مناسب بودن شرایط بازار است.

کد خبر 68618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز