یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: مقاومت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با تغییرات در هیأت‌مدیره 3 شرکت بزرگ بورس تهران برنامه خصوصی‌سازی‌ را با بحران مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، وقتی سازمان خصوصی‌سازی‌ از اواخر سال 85 تا انتهای سال 86 سهام 3 شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان را به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در بورس عرضه کرد همه خوشحال بودند که بالاخره برنامه خصوصی‌سازی‌ در ایران جدی گرفته شده است اما با وجود گذشت 2سال از واگذاری سهام این 3شرکت مشخص شد که واگذاری سهام این شرکت‌ها تنها روی کاغذ انجام شده و مهم‌ترین بخش از واگذاری که واگذاری مدیریت دولتی است همچنان به‌عنوان یک حلقه مفقوده پابرجاست.

کارشناسان از ابتدا به دولت در این باره هشدار داده بودند و تجربه نشان داد که هنوز راه درازی تا خصوصی‌سازی‌ در ایران باقی است.

در حال حاضر ارزش سهام این 3 شرکت در بورس تهران بالغ بر 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود که بخش بزرگی از بازار سهام ایران را تشکیل می‌دهد و سهامداران زیادی را نیز به سوی خود جلب کرده است.

اما آخرین اخبار حاکی از آن است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) به نمایندگی از دولت به‌شدت در مقابل تغییر در هیأت‌مدیره این 3 شرکت مقاومت می‌کند و تمایلی ندارد که هیأت‌مدیره این 3 شرکت را به بخش خصوصی واگذار کند.

براساس قانون، دولت موظف است پس از واگذاری سهام یک شرکت، زمینه‌های لازم را برای برگزاری مجمع عمومی و واگذاری کرسی‌های هیأت‌مدیره به بخش خصوصی فراهم کند.

اما پس از آنکه مشخص شد ایمیدرو با ورود سرمایه‌گذار خصوصی شرکت فولاد خوزستان به هیأت‌مدیره مخالفت کرده است اخبار دیگری نیز در باره ممانعت این سازمان دولتی برای تغییر در ترکیب هیأت‌مدیره شرکت‌های فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

سرمایه‌گذار خصوصی شرکت فولاد خوزستان در تیر ماه امسال موفق شد ه بود 5/30درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را به ارزش 1360 میلیارد تومان خریداری کند، اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از آن تاریخ به بعد، از ورود او به هیأت‌مدیره شرکت جلوگیری کرده‌اند و حتی سود 42 میلیارد تومانی این شرکت را نیز به وی پرداخت نکرده‌اند.

ماجرای دیگر در مورد شرکت ملی صنایع مس ایران رخ داد و هنوز نمایندگان خریداران بلوک 23درصدی مس موفق به حضور در ترکیب هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران نشده‏اند. 

بلوک 15/23 درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران در شهریور ماه سال گذشته ازسوی 14 خریدار به ارزش 1016میلیارد تومان خریداری شد اما از آن تاریخ تا‌کنون خریداران نتوانسته‌اند راهی به هیأت‌مدیره این شرکت پیدا کنند.

پیش از این خریداران سهام شرکت مس به سیاست‌های مدیریت فعلی این شرکت برای کنترل هزینه‌ها، افزایش درآمدها و بهره وری شرکت ملی صنایع مس ایران اعتراض کرده بودند و خواستار اجرایی شدن ماده 95 قانون تجارت برای برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب هیأت‌مدیره شده بودند.

اما پس از گذشت 6 ماه، مجمعی در این باره برگزار نشد.  این باعث شد تا خریداران با ارائه درخواست دیگری فقط خواستار برگزاری مجمع برای انتخاب اعضای هیأت‌مدیره شوند اما ایمیدرو بار دیگر واکنشی در این زمینه نشان نداد.

این درحالی است که فولاد مبارکه اصفهان که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود نیز با شرایط کاملا مشابهی روبه‌روست.

به‌طوری که براساس اظهارات مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت، ایمیدرو مدت‌هاست که از حضور این شرکت در هیأت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان جلوگیری کرده است.

این در حالی است که کارگزاری سهام عدالت در اولین مجمع این شرکت وکالت بخشی از سهام خود را برای کسب کرسی‌های هیأت‌مدیره به ایمیدور اعطا کرد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن در حال حاضر سهامدار 8/21درصدی مبارکه محسوب می‌شود و با این میزان سهام، دارای 3کرسی از هیات‌مدیره فولاد است.

شرکت‌های کارگزاری سهام عدالت با مالکیت 2/30درصدی و تامین اجتماعی با دارا بودن 4/15درصد نیز از دیگر سهامداران فولاد مبارکه اصفهان هستند که هر کدام یک عضو هیأت‌مدیره دارند اما هنوز موفق به راهیابی به هیأت‌مدیره این شرکت نشده‌اند.

درواقع مقاومت‌ها ی ایمیدرو تا آنجا پیش رفته است که اکنون پس از گذشت 5 ماه، شرکت فولاد مبارکه نتوانسته است جلسه هیأت‌مدیره خود را برگزار کند و مدیریت دولتی همچنان در این شرکت ادامه پیدا کرده است.

در همین رابطه محمدجواد شیخ مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت به همشهری گفت: ما قصد نداشتیم مدیریت شرکت فولاد مبارکه اصفهان را برعهده بگیریم به همین دلیل در مجمع این شرکت با توجه به اینکه میزان سهام ما بیشتر از سهم ایمیدرو بود به این سازمان وکالت دادیم تا همچنان 3 عضو در هیأت‌مدیره فولاد داشته باشد اما با این حال سازمان پس از این تاریخ زمینه‌هایی را فراهم کرد که هنوز مجمع عمومی برای انتخاب معرفی اعضای هیأت‌مدیره برگزار نشده و شرکت کارگزاری سهام عدالت هنوز جایی در هیأت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان ندارد.

او با بیان اینکه ما قصد نداشتیم مدیریت این شرکت متزلزل شود به همین دلیل به ایمیدرو وکالت دادیم، ادامه داد: اگر انتخابات براساس روال معمول انجام می‌شد 2 عضو هیأت‌مدیره به کارگزاری سهام عدالت اختصاص پیدا می‌کرد و 2 عضو به ایمیدرو اما با وکالت ما تعداد اعضای ایمیدرو به 3عضو رسید اما با وجود این،  سازمان تاکنون از برگزاری مجمع برای انتخاب اعضا ممانعت کرده است.

او خاطر نشان کرد: ایمیدرو مدعی است در رده اول خصوصی‌سازی‌ در ایران است اما واقعیت این است که این سازمان هیچ اعتقادی به‌خصوصی‌سازی‌ در ایران ندارد.

شیخ افزود: کارگزاری سهام عدالت وارد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی نیز شده است اما در آنجا هیچ مشکلی ندارد  زیرا عضو هیأت‌مدیره دارد.

کد خبر 69127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز