چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: هرچه بهار امسال برای اهالی بازار سهام فصل پرخیر و برکت و امیدوار کننده‌ای بود، تابستان و پاییز چنگی به دل نمی‌زد.

دست آخر هم در همین ماه‌های سرد و بی‌رونق، بورس تهران سهمگین‌ترین سقوط طول تاریخ خود را تجربه کرد و ظرف 2 ماه 19 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

اما با وجود این حال و روز نه‌چندان خوش، ظاهرا شرکت‌های صاحب نماد هنوز به بازده مناسب در سال مالی جاری امیدوارند و به‌عبارت دیگر سونامی بحران جهانی و سقوط ارزش برگه‌های سهام هنوز به حاشیه سودآوری امسال اعضای بورس نرسیده است.

براساس آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی شرکت بورس، 322 عضو بازار اوراق بهادار که سهامشان در تالار حافظ معامله می‌شود پیش‌بینی می‌کنند در پایان سال مالی جاری سرجمع، 4/11‌میلیارد دلار سود بین سهامدارانشان تقسیم کنند.

نکته جالب اینکه در این رقم قابل توجه، پیش‌بینی سود 22 شرکت بورسی لحاظ نشده چون آخرین پیش‌بینی رسمی اعلام شده از سوی این شرکت‌ها مربوط به سال‌86 و حتی پیش از آن است.

به هر حال براساس اطلاعات رسمی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های عضو گروه فلزات اساسی پیش‌بینی می‌کنند که در سال مالی‌87 بیش از دیگر گروه‌های بازار سود به صاحبان سهام واریز کنند.

در این گروه بیشترین پیش‌بینی سود هم به بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد کشور اختصاص دارد. شرکت فولاد مبارکه با وجود تب تند سنگ آهنی که نماد و سهام این شرکت را برای چندین هفته به کما برد، انتظار دارد به ازای سرمایه‌گذاری یکساله سهامدارانش، در مجموع 3/1 میلیارد دلار سود تقسیم کند.

ملی صنایع مس هم دومین شرکتی است که بیشترین پیش‌بینی سود را به بازار سهام ارائه کرده است، این شرکت معتقد است که سهامدارانش در پایان سال مالی جاری، 839 میلیون دلار سود به‌دست خواهند آورد.

دومین خواهر از 3 قلوهای فولادی بورس هم برای امسال سومین شرکتی است که بیش از هر عضو دیگری از گروه فلزات اساسی، انتظار سودآوری برای سهامدارانش دارد.

براساس پیش‌بینی این شرکت؛ در فصل مجامع آینده 340 میلیون دلار بین صاحبان سهام فولاد خوزستان تقسیم خواهد شد.

اما دومین گروه بورسی که پیش‌بینی می‌کند سهامدارانش را در فصل مجمع دست‌پرتر از دیگران راهی خانه خواهد کرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌سازان هستند.

نکته قابل تامل در این گروه اینکه برای چندمین سال پی در پی خودروسازی سایپا اعلام می‌کند که بیش از رقیب سنتی خود سود بین سهامدارانش تقسیم خواهد کرد.

سایپا انتظار دارد در پایان سال مالی جاری 780 میلیون دلار سود بین سهامداران حقیقی و حقوقی خود تقسیم کند.

در حالی که گروه خودروسازی ایران خودرو -که مدتی است میدان را به نفع رقیب خالی کرده- پیش‌بینی می‌کند در فصل مجامع بعدی، 327 میلیون دلار به حساب سهامداران واریز خواهد کرد؛

به عبارت دیگر، پیش‌بینی سود سایپا 2برابر سود تقسیمی دیگر غول خودروسازی است. به جز این پیش‌بینی سود گروه خودروسازی بهمن و پارس خودرو هم برای سال مالی جاری به‌ترتیب 124 و120 میلیون دلار اعلام شده است.

در مجموع 30 شرکت عضو گروه خودرو و ساخت قطعات انتظار دارند به ازای فعالیت یکساله در سال مالی جاری 8/1 میلیارد دلار بین سهامداران قسمت کنند.

با این تفاسیر، می‌توان گفت: در شرایطی که بحران شدید مالی دامن غول‌های خودروسازی جهان را گرفته است، سازندگان خودروهای وطنی به لطف فضای گلخانه‌ای بازار کماکان حال و روز خوبی دارند و در ساحل آرامش قدم می‌زنند.

سومین گروهی هم که درصورت تحقق همه پیش‌بینی‌ها، بیشترین سود را به جیب سهامداران سرازیر خواهد کرد، شرکت‌های معظم چند رشته‌ای است.

در این گروه، سرمایه‌گذاری غدیر که بعد از تحولات مدیریتی و افزایش دست‌وپا شکسته قیمت سیمان به آینده امیدوارتر شده است، پیش‌بینی کرده که بعد از سال مالی 87، 328 میلیون دلار سود تقسیم خواهد کرد.

پیش‌بینی سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و صندوق بازنشستگی کشوری هم برای سال مالی جاری به‌ترتیب به 234 و170 میلیون دلار رسیده است.

در فهرست بهترین پیش‌بینی‌ها برای تقسیم سود سال مالی 87، گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

8 شرکت گروه استخراج کانه‌های فلزی پیش‌بینی کرده‌اند در فصل مجامع آینده 775 میلیون دلار سود تقسیم خواهند کرد.

نکته آخر اینکه با استناد به آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بورس، گروه ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی لقب تنها گروه زیان‌ده بازار سهام را دریافت کرد.

کد خبر 69415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز