جمعه ۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: بازار سهام تهران 60 روز پاییزی از سال 87 را هم پشت‌سر گذاشت.

در این روزهای سرد و بی‌رونق، مشتریان تالار حافظ هر چند روز یکبار با شنیدن یک خبر موثق یا دست کم یک شایعه غافلگیر می‌شدند. به این ترتیب بورس تهران که با شوک سنگ‌آهنی تابستان، تقریبا به حال اغما فرورفته بود در 2 ماه سرد سال هم هیچ‌گونه علامت بهبودی از خود نشان نداد دست‌آخر وقتی سنگ‌آهنی‌ها و تولید‌کنندگان سنگ‌آهن به بازگشت به نقطه صفر رضایت دادند بازگشایی نماد شرکت‌های ذی‌نفع باعث شد سهامداران نگران به‌سرعت در صف‌های فروش بایستند و در نتیجه بحران به نقطه اوج خود برسد.

با این تفاسیر و در شرایطی که پس لرزه‌های بحران اقتصادی از دروازه‌های بازار سرمایه ایران گذشته بود، در هشتمین روز آبان‌ماه خط حمایت شاخص بالاخره شکست و شمارش معکوس برای 4رقمی شدن آن آغاز شد؛

اتفاقی که 13روز بعد به وقوع پیوست و شاخص کل معاملات به کمتر از 10 هزار واحد سقوط کرد.

اما این تمام اتفاقات 2 ماه پاییزی امسال نبود در روزهای بعد بازار اوراق بهادار تهران که ظرف مدت کوتاهی 16 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده بود و سهامدارانش در غیاب شرکت‌های اصل 44 و عزلت بزرگان، دست به دامن شرکت‌های کم‌بضاعت‌تر شده بودند، تحولات غیرمنتظره تری را تجربه کرد.

تغییر در مدیریت

هیأت‌مدیره جدید شرکت بورس تهران که تنها 2 هفته از دوره مسئولیت خود را پشت سر گذاشته بود از راه نرسیده آستین‌ها را بالا زد و حکم برکناری علی رحمانی مدیرعامل وقت شرکت را صادر کرد تا اقدامات آینده شرکت با توجه به سیاست هیأت‌مدیره محوری اتخاذ شود.

به این ترتیب با توجه به همه دلایلی که گفته شد می‌توان مدعی بود که سهامداران بازار تهران پاییز امسال را به‌عنوان یکی از پرفرازونشیب‌ترین فصل‌های عمر بورس تهران به‌خاطر خواهند سپرد و به این زودی‌ها به دست فراموشی نخواهند سپرد.

اما در همین روزهایی که گفته شد مخابرات ایران که مدتی است به‌تنهایی جور بازار را می‌کشد بیشترین حجم نقدینگی بورس را آن‌هم در آستانه برگزاری مجمع به سوی خود جذب کرد.

پرطرفدارها

ارزش معاملات این شرکت در فاصله زمانی نخستین روز مهر ماه تا آخرین روز آبان به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

در همین مدت تایدواتر خاورمیانه به لطف عرضه بلوک 42درصدی توانست بیش از دیگران راه نقدینگی بازار را به سمت خود هدایت کند، این شرکت با ارزش معاملاتی بالغ بر 7/1 میلیارد دلار رتبه دوم را در این فهرست به‌دست آورد.

پالایش نفت اصفهان هم به‌عنوان نخستین شرکت پالایشگاهی بورس در 2 ماه مورد نظر با ارزش معاملات یک‌میلیارد دلاری حائز رتبه سوم شد.

اما عنوان پرطرفدارترین شرکت بورس در مهر و آبان 87 به شرکت مخابرات رسید که کماکان 5 درصد از سهامش در بازار دست به دست می‌شود و متولیانش هنوز رغبتی به عرضه بلوک دوم سهام از خود نشان نمی‌دهند.

در 60 روز سپری شده از پاییز 22 هزار و600 نفر از میان سهامدارانی که دستور خرید سهام مخابرات را صادر کرده بودند موفق شدند سهام این شرکت را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنند. در رتبه دوم پرطرفدارهای بازار هم شرکت خودروسازی سایپا قرار گرفته که توانسته نظر مساعد 8 هزار و 461 سهامدار را برای خرید جلب کنند.

در فهرست پرطرفدارهای 2 ماه گذشته بورس، فولاد مبارکه اصفهان در جایگاه سوم ایستاده، سهام این شرکت با وجود همه فراز و فرودهای ماه‌های گذشته کماکان برای 4 هزار و302 سهامدار جذاب بوده و این تعداد از اهالی بازار ترجیح دادند برای خرید سهام بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد کشور دست به جیب شوند.

اما در این مدت شرکتی که توانست بیشتر از دیگر شرکت‌های بورسی از محل نوسان قیمت سود به حساب سهامدارانش واریز کند، کنتور‌سازی‌ تبریز بود. قیمت سهام این شرکت در ماه‌های مهر و آبان امسال 156 درصد رشد را تجربه کرد.

مواد الیاف طبیعی هم دومین شرکتی بود که با افزایش قیمت سهامدارانش را بیشتر از دیگران خوشحال کرد قیمت سهام این شرکت در ماه‌های مورد بررسی 90درصد افزایش یافت. لعابیران هم در این فهرست با رشد 74درصدی در جایگاه سوم ایستاده است.

به این ترتیب با استناد به همین آمار می‌توان گفت براساس سنت بازار، در شرایطی که خرید و فروش سهام شرکت‌های بزرگ گرفتار گره کور معاملاتی شده، حرفه‌ای‌های بازار دست به دامن شرکت‌های کوچک‌تر شده‌اند و قصد نوسان‌گیری از سهام این شرکت‌ها را دارند. به عبارت دیگر با این ترفند از دام حجم مبنا می‌گریزند.

کد خبر 68921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز