تایوان به چین هشدار داد که تهدیدهای نظامی این کشور تنها پشتیبانی ایالات متحده و سایر دموکراسی‌ها را از تایوان افزایش خواهد داد.

چین-تایوان

به گزارش همشهری و به نقل از رویترز، در بیانیه منتشر شده در اواخر روز جمعه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)، وزیر خارجه تایوان واکنش چین نسبت به سفر دو روزه گروهی از قانونگذاران آمریکایی را «سرکشانه» عنوان و محکوم کرد.

طبق گزارش رسانه دولتی چین، شی یی لو، سخنگوی فرماندهی ارتش چین شرقی خبر داد که ناوچه‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای جنگنده به سوی دریای چین شرقی و منطقه اطراف تایوان ارسال شده است. ارتش چین، منظور این عملیات‌ را بدون اشاره به سفر گروهی از قانونگذاران آمریکایی به تایوان، هدف قرار دادن «سیگنال‌های اشتباه» ارسال‌شده توسط ایالات متحده، عنوان کرده است.

همچنین پکن سفر اخیر گروهی از قانونگذاران آمریکایی را که شامل سناتور باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا بود تحریک‌آمیز عنوان کرده و آنها را به خاطر سفر به تایوان با هدف افزایش تنش سرزنش کرده است. چین همواره نسبت به قلمرو تحت حکومت دموکراتیک تایوان، ادعای حاکمیت داشته است.

وزیر امور خارجه تایوان در این خصوص گفت: «تهدید و توسل به زور توسط حکومت چین تنها اراده مردم تایوان در دفاع از آزادی و دموکراسی را تقویت کرده و همچنین پشتیبانی ایالات متحده و حتی شرکای دموکراتیک بیشتری از جهان را به سوی تایوان دموکراتیک جذب خواهد کرد.»

او همچنین از تداوم و تعمیق همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای هم‍فکر برای دفاع از آزادی و منطقه آزاد هند-آرام  و جلوگیری از «تداوم توسعه‌طلبی» چین، خبر داد.

سناتور بن سس، یکی از ۶ قانونگذار فراحزبی که به تایوان سفر کرده و با رییس‌جمهوری این کشور «تسای اینگ-ون»  نیز ملاقات داشته در بیانیه‌ای عنوان کرده است که چین نمی‌تواند نسبت به ایالات متحده و یا نمایندگان منتخب آن زورگویی کند.

گفتنی است که اگرچه ایالات متحده و تایوان هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما پشتیبانی بین‌المللی و تامین تسلیحات فراوانی را از آمریکا دریافت می‌کند.

موضوع تایوان همواره محل مناقشه در روابط ایالات متحده و چین بوده است.

کد خبر 670498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha