یک ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا گفت که هواپیماهای جنگنده رادارگریز F-35 آمریکا اخیراً با جنگنده رادارگریز J-20 چین بر فراز دریای چین شرقی تماس نزدیک داشته‌اند و نیروهای آمریکایی تحت تاثیر آنها قرار گرفته‌اند.

J-20

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه گلوبال‌تایمز چین، تحلیل‌گران گفته‌اند که اگر این حادثه صحت داشته باشد، احتمالا نیروی هوایی ارتش چین (PLA) هواپیماهای J-20 را برای مقابله با فعالیت‌های احتمالا تحریک‌آمیز جنگنده‌های F-35 ایالات متحده در نزدیکی چین به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های معمول مدیریت دریایی و کنترل، در نظر گرفته است.

ژنرال کنت ویلسباخ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام گفت: «ما اخیراً - من آن را یک درگیری نمی‌نامم - جایی که به همراه F-35های خود در دریای چین شرقی نسبتاً به J-20 نزدیک شدیم.»

ویلسباخ با اشاره به اینکه خلبانان چینی به‌خوبی با J-20 پرواز می‌کنند، گفت که ایالات متحده هنوز در تلاش است تا دریابد که آیا J-20 بیشتر شبیه یک F-35 است که قادر به انجام چندین نوع ماموریت است یا خیر. یا بیشتر شبیه یک F-22 است که در درجه اول یک جنگنده برتری هوایی است که توانایی هوا به زمین را داشته باشد.

ویلسباخ همچنین گفت که هواپیمای هشدار دهنده KJ-500 چین می‌تواند موشک‌های هوا به هوای با برد بسیار دور که توسط هواپیماهای دیگر حمل می‌شود را برای اصابت به اهداف بسیار دور هدایت کند.

در حالی که نیروی هوایی PLA اظهارات ویلسباخ را تا زمان انتشار تایید نکرده است، وانگ لی، خلبان J-20 در تلویزیون مرکزی چین گفته بود که او در ماموریت‌های معمول مدیریت و کنترل دریایی با J-20 شرکت کرده است و این یعنی اینکه واقعا ممکن است J-20 بر فراز دریای چین شرقی ظاهر شده باشد.

هو بو، مدیر ابتکار کاوش در موقعیت استراتژیک دریای چین جنوبی (SCSPI)، یک اندیشکده مستقر در پکن در این خصوص می‌گوید: «پیشینه چنین حادثه‌ای احتمالاً این است که نیروی هوایی ایالات متحده در حال انجام یک شبیه‌سازی حمله یا انواع دیگر تمرین‌ها با هدف قرار دادن چین بوده است.»

تقابل جنگنده‌های F-35 و J-20 در دریای چین شرقی | رویارویی برترین‌های هوایی شرق و غرب
جنگنده رادارگریز J-20

هو گفت که به نظر می‌رسد ویلسباخ از عملکرد J-20 تمجید می‌کرد، اما کاری که او انجام داد در واقع نشان دادن توانایی‌های ایالات متحده در دریای چین شرقی بود.

از سوی دیگر، PLA باید فعالیت‌های ایالات متحده را درک کرده باشد. هو در این خصوص گفت که تماس بین پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده هر دو طرف نشان می‌دهد که رقابت آنها حتی در حال افزایش است.

با برداشت از اظهارات ژنرال آمریکایی و خلبان چینی، این احتمال وجود دارد که جنگنده‌های F-35 آمریکایی ابتدا وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی دریای چین شرقی شده و به لطف فناوری‌هایی پیشرو در جهانِ چین، توسط سیستم‌های هشدار اولیه PLA تحویل گرفته شده باشند.

تقابل جنگنده‌های F-35 و J-20 در دریای چین شرقی | رویارویی برترین‌های هوایی شرق و غرب
جنگنده رادارگریز F-35

یک کارشناس نظامی چینی که خواست نامش فاش نشود، به گلوبال تایمز گفت که رادارهای ضد هواپیماهای رادارگریز جنگنده‌های F-35 را شناسایی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس گفت: «پس از شناسایی، نیروی هوایی، جنگنده‌های J-20 را به عنوان بخشی از ماموریت‌های معمول مدیریت و کنترل دریایی خود به پرواز درآورده است. او خاطرنشان کرد که از آنجایی که ایالات متحده F-35 با قابلیت رادارگریزی را ارسال کرده است، چین نیاز به استقرار هواپیماهای مشابه یا بهتر دارد. قابلیت‌هایی که J-20  از آن برخوردار است.

این کارشناس گفت که این به عنوان یک اقدام متقابل برای فعالیت‌های احتمالا تحریک‌آمیز ایالات متحده عمل می‌کند، زیرا هواپیماهای چینی می‌توانند هواپیماهای آمریکایی را زیر نظر بگیرند و از آنها بخواهند در صورت نزدیک شدن بیش از حد به حریم هوایی سرزمینی چین، آنجا را ترک کنند.

کد خبر 665192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha