یک منبع آگاه گفت، ساعاتی پیش از گفت‌وگوی روسای جمهور چین و آمریکا، چینی‌ها امروز (جمعه) یک فروند ناو هواپیمابر را از تنگه حساس تایوان عبور داده‌اند که در سایه یک ناوشکن آمریکایی قرار داشت.

ناو هواپیمابر شاندونگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی است که به صورت دموکراتیک بر تایوان به عنوان قلمرو خود حکومت می‌کند و طی دو سال گذشته فعالیت نظامی‌اش را در نزدیکی این جزیره افزایش داده تا ادعاهای حاکمیتی خود را مطرح کند که این موضوع تایپه و واشنگتن را نگران کرده است.

این منبع که مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نبود و به شرط فاش نشدن نامش صحبت می‌کرد، به رویترز گفت: «ناو هواپیمابر شاندونگ در نزدیکی جزیره کینمن تحت کنترل تایوان که دقیقاً روبروی شهر شیامن چین قرار دارد، حرکت کرد.»

منبع مذکور با اشاره به شماره سرویس رسمی شاندونگ گفت: «حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح CV-۱۷ در حدود ۳۰ مایل دریایی در جنوب غربی کینمن ظاهر و توسط یک مسافر در یک پرواز غیرنظامی عکسبرداری شد.»

این منبع افزود که ناوشکن یو اس اس رالف جانسون، یک ناوشکن دارای موشک‌های هدایت‌شونده آرلی بورک، ناو چینی را که هواپیما بر روی عرشه خود نداشت و از طریق تنگه به ​​سمت شمال حرکت می‌کرد، زیر نظر قرار داد.

او گفت که تایوان همچنین کشتی‌های جنگی را برای زیر نظر گرفتن به منطقه اعزام کرد.

وزارت دفاع تایوان از اظهار نظر خودداری کرد، اما گفت که نیروهای این کشور همیشه فعالیت چین در تنگه تایوان را زیر نظر دارند و بر اساس رویه‌های استاندارد پاسخ می‌دهند.»

ستوان مارک لنگفورد، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده گفت که رالف جانسون یک ترانزیت معمولی از تنگه تایوان را در ۱۷ مارس (به وقت محلی) از طریق آب‌های بین‌المللی مطابق با قوانین بین المللی انجام داده است.» او توضیح بیشتری ارائه نکرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سؤالات در این رابطه را به وزارت دفاع ارجاع داد، اما گفت که شاندونگ برنامه تمرینی معمولی دارد.

ژائو به خبرنگاران در پکن گفت: «ما نباید این را به ارتباط بین سران دولت چین و ایالات متحده مرتبط کنیم. ممکن است فکر کنید که بسیار حساس است. آنچه حساس است شما هستید، نه تنگه تایوان.»

کد خبر 665049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    15 5
    ناوشکن یانکی‌ها تو تنگه تایوان چکار داره؟ فضول های ول.
  • رضا IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    11 7
    تایوان متعلق به چین است ، آمریکای پلید اونجا چکار داره .
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      8 9
      میشه کم حرف بزنی
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      5 4
      اینارو ولش کن ، تو خودت متعلق به کی هستی؟