شنبه ۶ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مناظره میان باراک اوباما و جان مک کین دوکاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از احزاب دمکرات و جمهوری‌خواه برگزار شد.

به گزارش الجزیره، این دو کاندیدا در اولین دور از سه دور مناظره خود تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره سیاست خارجی و بحران مالی مجادله کردند.

درباره جنگ در عراق دو کاندیدا نظرات کاملا متفاوتی ارائه کردند، مک کین ضمن اذعان به این که جنگ سال 2003 به نحو مطلوبی اداره نشد، افزایش نیرو‌های را سبب موفقیت ارتش آمریکا در عراق دانست، در مقابل باراک اوباما ضمن بیان این مطلب که مک کین در صدد بازنویسی تاریخ جنگ عراق است، افزایش نیروها در عراق را عامل موفقیت ارتش آمریکا در عراق ندانست.

اوباما خطاب به مک کین گفت: شما قصد دارید این گونه وانمود کنید که جنگ در عراق از سال 2007 آغاز شده در حالیکه این جنگ در سال 2003 شروع شده است و در زمان آغاز آن شما(جمهوریخواهان) گفته بودید که این جنگ نبردی سریع وآسان خواهد بود. شما همینطور گفته بودید که ما می‌دانیم تسلیحات سلاح کشتار جمعی کجاست در حالی که در نهایت درهر دو مورد اشتباه کرده بودید.

مک کین اما سخنان قبلی باراک اوباما درباره پاکستان و افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اعلام این مطلب که که به مواضع طالبان و القاعده در خاک پاکستان حمله خواهم کرد کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

اوباما گفت: اگر آمریکا القاعده و و یا رهبرش را در دیدرس خود داشته باشد و پاکستان نخواهد و یا نتواند جهت دستگیری بن لادن اقدام کند، آنگاه ما باید جهت بیرون راندن آن‌ها اقدام کنیم.

مجادله کاندیداها درباره ایران

دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اما به هنگام بحث درباره ایران شدیدترین مواضع را علیه یکدیگر اتخاذ کردند.

بر اساس گزارش الجزیره، مک کین در ابتدا اوباما را به خاطر بیان این مطلب که من با رهبران کشور‌های مخالف آمریکا بدون پیش شرط مذاکره می‌کنم مورد انتقاد قرار داد و گفت: اوباما بدون پیش شرط با احمدی نژاد، چاوز و کاسترو مذاکره خواهد کرد.

اوباما نیز در مقابل گفت: من با هر فردی با در نظر گرفتن پیش شرط مذاکره می‌کنم.

او افزود: من در زمان مقتضی در خانه خود و در صورتی که بنا به منافع آمریکا باشد با هر فردی مذاکره خواهم کرد.

اما درباره مساله عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو هر دوی کاندیداها اتفاق نظر داشتند و اوباما گفت: باید طرحی جهت تسهیل عضویت این دو کشور در ناتو ارائه شود.

مساله عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو در حالی که مورد اتفاق نظر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته است که روسیه با آن شدت مخالفت می‌ورزد.

با این حال مک کین که از اتفاق نظر با اوباما در این باره راضی به نظر نمی‌رسید در ادامه گفت:روسیه توسط سران کا گ ب اداره می‌شود و اوباما در ممناقشه میان روسیه و گرجستان بر سر اوستیای جنوبی از خود بی تجربگی نشان داد.

اوباما در مقابل گفت: می‌خواهم روسیه طبق قوانین بین‌المللی عمل کند.

بحران مالی

در پی درخواست جورج بوش رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حضور دو کاندیدای جمهوری خواه و دموکرات در واشنگتن برای کمک به منظور حل بحران مالی این کشور مک کین در ابتدا خواستار لغو این مناظره شده بود. دولت آمریکا در نظر دارد با اختصاص 700 میلیون دلار به بانک‌ها و موءسسات ورشکسته، بحران مالی آمریکا را از شرایط التهابی خارج کند.

با این حال مک کین ستاد انتخاباتی مک کین روز جمعه 26 سپتامبر با انتشار بیانه‌ای اعلام کرده بود که پیشرفت‌هایی در اجرای طرح پیشنهادی دولت آمریکا انجام گرفته و نیازی به لغو این مناظره وجود ندارد.

اوباما اما پیشتر مک کین را به تزریق سیاست‌های انتخاباتی در مذاکرات حساس متهم کرده بود.

ستاد انتخاباتی مک کین اما در پاسخ به این ادعای اوباما، اعلام کرده بود: تصمیم به لغو موقت این مناظره جهت کنار گذاشتن مسائل سیاسی و معطوف کردن توجهمان به بحران اقتصادی در آمریکا گرفته شده بود.

علاوه بر این مناظره اصلی مناظره‌ای هم میان جوزف بایدن و سارا پلین معاونان احتمالی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.

کد خبر 64373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز