جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور امنیت ملی جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: مک کین سیاست خارجی آمریکا را نظامی تر می‌کند.

به گزارش مهر، زبیگنیو برژینسکی، در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوموند درباره تغییر سیاست خارجی آمریکا پس از دولت جرج بوش اظهار داشت: این سیاست تغییر نخواهد کرد مگر حزب حاکم در آمریکا تغییر کند. جان مک کین، سیاست‌های کنونی را با برداشت‌های فلسفی و راهبردی بوش به اجرا خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر مک کین سناتور جوزف لیبرمن، را به عنوان وزیر خارجه انتخاب کند، می‌دانیم که جهت گیری وی چگونه است. از نظر لیبرمن، ما وارد چهارمین جنگ جهانی با جهان اسلام شده‌ایم و می‌توان فهمید که سیاست خارجی آمریکا در چنین جهت گیری به کجا منتهی خواهد شد.

برژینسکی درباره سیاست جمهوریخواهان برای برخورد با ایران تاکید کرد: اگر مک کین زور را در قبال ایران بکار ببرد و یا وارد چهارمین جنگ جهانی شود، ایده گفتگو با متحدان آمریکا هیچ معنایی نخواهد داشت. من هیچ کشور اروپایی را نمی‌بینم که از این موضع حمایت کند.

وی در عین حال تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها فکر می‌کنند که سیاست خارجی آمریکا همانند تغییر جهت یک قایق موتوری باشد، متاسف خواهند شد زیرا این تغییر جهت باید بتدریج و به آرامی صورت گیرد.

اگر پاشنه انتخابات بر پایه مسائل داخلی و اقتصادی بچرخد، جمهوریخواهان شکست خواهند خورد. اگر درباره سیاست خارجی نیز تمرکز شود، بازهم آنان برنده نخواهند شد مگر اینکه یک بحران بین‌المللی در جهان بوجود آید.
 

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا درباره سیاست‌های تهاجمی مک کین خاطرنشان کرد: نوع مبارزه گری مطرح شده ازسوی مک کین می‌تواند به نظامی شدن بیشتر سیاست خارجی آمریکا منجر شود.

برژینسکی در ادامه افزود: تمامی نظرسنجی‌ها نشان از رد گسترده سیاست خارجی و داخلی بوش دارد. اما این بوش نیست که در برابر رای دهندگان قرار دارد بلکه مک کین، قهرمان جنگ است که با سابقه زیاد خود در جبهه در لحظه‌ای کاندیدا شده است که تنش‌های بین‌المللی نیز افزایش یافته اند.

به گفته مشاور امنیت ملی کارتر، این مسائل مطمئنا به مک کین در رقابت با اوباما کمک خواهد کرد و ما می‌دانیم که نتیجه انتخابات بسیار فشرده و سخت خواهد بود.

وی اظهار داشت: باید تاثیرات حملات 11 سپتامبر و واکنش مثبت مردم به عوام فریبی و همچنین نگرانی شهروندان آمریکایی از وضعیت بین‌المللی را به امتیازات مک کین اضافه کرد. این نگرانی همچنان تمایلات را بسوی کسی که یک گذشته نظامی قهرمانانه داشته می‌کشاند.

وی درباره ریاست جمهوری بوش نیز اظهار داشت: بوش امیدوار است که هرچه سریعتر دوران ریاست جمهوری وی به پایان برسد و به حفظ این پست برای جمهوریخواهان کمک کند. وی می‌داند که از نظر افکار عمومی آمریکا، جنگ افغانستان بسیار قابل قبول‌تر از جنگ در عراق است. من موافق ایده افزایش نیروها در افغانستان نیستم و هنوز مخالف اقدام پیشگیرانه در پاکستان هستم.

این مشاور سیاسی بین‌المللی واشنگتن، گفت :حملات در پاکستان تنها منجر به محبوبیت طالبان و دشمنی با آمریکا خواهد شد. من فکر می‌کنم نظامی شدن تعهد ما در افغانستان به خطر ایجاد دوباره دشمن‌های جدید در این کشور سرعت خواهد بخشید.

کد خبر 63741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز