همشهری آنلاین: وزیر ارشاد اتفاقات روزنامه ایران و توقیف آن را محصول «غفلت و ندانم‌کاری» دانست و بر ضرورت بازنگری در اهداف و فعالیت‌های این روزنامه تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین صفار هرندی امروز [سه‌شنبه 11 مهر 1385] در مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه مطبوعاتی ایران گفت: کم‌وبیش پیگیر موضوعات مربوط به توقیف روزنامه ایران بودم، اگر چه در مقام دادرسی نیستم و حق دخالت در این امر را ندارم، اما به عنوان یک عنصر جامعه مطبوعاتی، یک شهروند، یک مخاطب مطبوعات و یک خدمتگذار فرهنگ کشور عرض می‌کنم این اتفاق محصول غفلت و ندانم‌کاری بود و تردیدی در آن ندارم.

روزنامه ایران روز دوم خردادماه امسال به دلیل انتشار کاریکاتوری در هفته‌نامه «ایران جمعه» که توسط عده‌ای از ترک‌زبانان «توهین‌آمیز» تلقی شده بود، توسط هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف موقت شد. این روزنامه اخیراً با حکم قضایی رفع توقیف شده و قرار است با تغییراتی در تحریریه و محتوا، دوباره منتشر شود.

وزیر ارشاد در جلسه امروز از کاوه اشتهاردی، سرپرست جدید مؤسسه ایران، خواست اهداف، فعالیت‌ها و برنامه‌های تازه‌ای برای این روزنامه تدوین کند.

صفار هرندی با انتقاد تلویحی از رویکرد سابق روزنامه ایران در پرداختن به اخبار حوادث گفت: بعضی واقعیت‌ها چیزی جز تکدر و آشفتگی برای جامعه ما ندارد، آیا واقع‌نمایی آنها کار صحیحی است؟

وی خطاب به اهالی مطبوعات گفت: جامعه ما متأسفانه در برخی واقع‌نمایی‌ها در حوزه حوادث دچار اشتباه شده است، در حالی که این نوع واقع‌نمایی در شأن مطبوعات ما نیست.

به گفته وی بیان حوادث تلخ جزو وظایف مطبوعات است اما «بزرگنمایی و بسط فرآیند جنایت» ضرورتی ندارد، زیرا این کار روح مخاطبان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها را آزرده می‌کند.

گلایه دولت از رسانه‌ها

وزیر ارشاد در حاشیه مراسم امروز نیز از شیوه انعکاس موضوع گرانی‌های اخیر در بعضی مطبوعات انتقاد کرد و گفت: مشکل گرانی با بزرگ‌نمایی حل نمی‌شود.

وی گفت: از زبان برخی خبرنگاران شنیدم مدیرمسئول یک روزنامه اقتصادی به خبرنگاران گفته است یک لیست از اقلام و کالاها در روزنامه چاپ کنید و بگویید که اجناس گران شده است تا جوّی خاص درست شود.

صفار هرندی در سخنرانی‌اش در مراسم امروز به گلایه دولت از رسانه‌ها نیز اشاره کرده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، او گفته بود: عدم انتشار روزنامه ایران در این چهار ماه برای دولت خسارت‌هایی به دنبال داشت. بدون اینکه قصد کاستن از خدمات در عرصه مطبوعات داشته باشیم، اما این احساس جدی در میان دولتمردان وجود دارد که در محیط کنونی خبری و رسانه‌ای، دولت احساس مظلومیت و غربت بیشتری می‌کند.

او اظهار امیدواری کرد روزنامه ایران در دوره جدید انتشار بتواند نیاز دولت به داشتن روزنامه و بلندگویی برای خود را پاسخ گوید.

وزیر ارشاد گفت: وصف دولتی بودن برای این روزنامه نه از ابعاد حرفه‌ای آن می‌کاهد و نه برای اهالی آن فرصتی ایجاد می‌کند که در پناه این ارگان بخواهند از رانت دولتی برخوردار شوند.

کد خبر 5277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز