جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس بر سر نیاز کارگران فصلی به پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی بحث‌های کارشناسی دارند.

در هفته گذشته نمایندگان مجلس به ۲ فوریت استفساریه‌ای رأی مثبت دادند که درصورت تصویب نهایی آن شاغلین فصلی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه نیازی به بیمه مجدد نزد سازمان تامین اجتماعی ندارند.

 نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۲۲ ‌اردیبهشت با ۱۶۶ ‌رأی موافق، ۹ ‌رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموعه ۲۰۶ ‌نماینده حاضر به ۲ فوریت این طرح رای مثبت دادند. ۲ روز بعد نمایندگان طرح این استفساریه را از دستور کار مجلس خارج کردند و این بار از طرح ۲ فوریتی مذکور با ۱۳۷ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع سلب فوریت کردند.

به این ترتیب بحث و بررسی بیشتر دراین‌باره به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سپرده شد.

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به این‌که کارگر فصلی در کشور تعریف نشده است گفت: به‌نظر نمی‌رسد که مدیریت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تعریف مشخصی از کارگران فصلی داشته باشد، در حال حاضر بسیاری از صنایع غذایی از جمله کارخانه‌های قند و نیشکر‌، رب گوجه فرنگی و... مشمول استفاده از کارگران فصلی بوده و جمعیت زیادی را شامل می‌شوند که از این طریق صندوق قصد دارد کندی در گسترش پوشش خود را توجیه کند.

عباس اورنگ معتقد است که مدیران ارشد بخش تامین اجتماعی در کنار افزایش گسترش سطح پوشش بیمه شدگان خود باید توجه ویژه‌ای به کفایت و جامعیت خدمات داشته باشند.

او افزود: عملکرد صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نشانگر آن است که مدیریت عالی این صندوق نه تنها بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌های دولت نهم و ریاست‌جمهوری مبنی بر تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم توجه‌ای به تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بیمه شدگان صندوق ندارد که مصداق آن عدم‌اقدام عملی درخصوص ارائه مستمری از کارافتادگی یا دشوار ساختن اعطای مستمری بازماندگی و یا عدم‌اقدام درخصوص پرداخت مقرری بیکاری است که در آیین نامه تشکیل صندوق تکلیف شده است بلکه با ایجاد محدودیت سقف سنی از ورود روستاییان و عشایر به صندوق جلوگیری می‌کند.

به گفته این کارشناس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور قصد دارد با تحت پوشش قرار دادن کارگران فصلی یا زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش بهزیستی و ۱۴۰ هزار نفر از زنان تحت پوشش کمیته امداد تاخیر در گسترش پوشش بیمه اجتماعی در سطح جامعه روستایی و عشایری را توجیه کند.

وی با اشاره به این‌که روند توسعه و گسترش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به شیوه مطلوبی اداره نمی‌شود عنوان کرد متأسفانه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به جای بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی بیشتر به فرافکنی می‌پردازد.

امیر حسن‌خانی نماینده زرند که از طراحان این طرح است در لزوم ارائه این طرح با قید ۲ فوریت به خبرگزاری فارس گفت: کارگران روستایی و عشایر که در فصل‌های به‌خصوص برای کار به شهرها می‌روند به اجبار تحت بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و بیمه روستاییان را قبول نمی‌کنند.

وی درباره مشکلات این روش گفت: در این صورت تنها یکی دو ماه بیمه برای آنها سابقه محسوب می‌شود، ولی پس از برگشت به محل سکونت بیمه آنها قطع می‌شود و نمی‌شود کارفرما را مجبور کرد در غیرزمان کاری آنها را بیمه کند.

وی افزود: ثانیاً درصورت بیمه این افراد یا مشمول ۲ صندوق بیمه اجتماعی می‌شوند که اولاً خلاف اصول بیمه‌ای است ثانیاً موجب تحمیل بار مالی مضاعف بر دولت که در هر ۲ صندوق و سازمان سهمی می‌پردازد می‌شوند یا از بیمه روستایی که اختیاری است منصرف می‌شوند که در این صورت در اکثر فصول سال از مزایای بیمه و کسب سابقه محروم می‌شوند.

کد خبر 52028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز