شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت‌های عضو سازمان ملل بر سر تدارک اجلاس دوربان 2 به توافق نرسیدند

دولت‌های عضو سازمان ملل پس از دو هفته مذاکره، به دلیل اختلافات عمیق میان کشورهای اسلامی و هیات‌های غربی، بدون توافق بر سر تاریخ و محل اجلاس آینده درباره نژادپرستی (جمعه 13 اردیبهشت) (Durban Review Conference) به کار خود پایان دادند

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، هدف مذاکرات ژنو طراحی اجلاسی برای بازنگری پیشرفت حاصل شده از اجلاس 2001 در دوربان آفریقای جنوبی درباره «نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌ستیزی و تعصبات مرتبط با آن» بود.

تدارکات اجلاس دوربان 2 پس از آن دردسرساز شد که آفریقای جنوبی و برخی کشورهای عربی خواستار انزوای رژیم صهیونیستی در بازنگری این اجلاس شدند.

کانادا و برخی دیگر از کشورهای غربی تهدید به تحریم دوربان 2 کردند به طوری که دولت آفریقای جنوبی مجبور شد اعلام کند احتمالا اجلاس بازنگری در شهر دیگری برگزار خواهد شد.

اما در ژنو برخورد میان دو طرف در جریان مذاکرات مقدماتی دو هفته‌ای باز هم ادامه یافت. بر اساس سندی که در نیویورک منتشر شد، سازمان ملل در ژنو اعلام کرد مذاکرات مقدماتی تصمیم‌گیری درباره آنکه اجلاس دوم کجا و چگونه برگزار شود، به تعویق افتاده است.

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درباره مدت دقیق برگزاری این اجلاس تصمیم‌گیری نشد، زیرا برخی کشورها خواهان سه روزه بودن آن و برخی دیگر خواهان پنج روزه بودن آن شدند. از آنجا که تاریخ دقیق به در دسترس بودن محل مورد نظر بستگی دارد، اجماع عمومی بر آن شد که اجلاس احتمالا در ژوئن 2009 برگزار شود.»

سازمان ملل اعلام کرد کمیته تدارکاتی احتمالا مذاکراتش را در پایان ماه مه برای تصمیم‌گیری در خصوص مسایل باقی‌مانده از سر می‌گیرد.

ظرف دو هفته اخیر، موضوع حضور سازمان‌های غیردولتی (NGO) نیز مورد بررسی قرار گرفت. ایران با تقاضانامه «شورای کانادایی برای حمایت از اسرائیل و یهودیان» برای حضور در این اجلاس مخالفت کرد، اما به سرعت از این مخالفت منصرف شد. در همین حال، این سازمان هوادار صهونیست‌ها نیز اعلام کرد در این اجلاس حضور نخواهد یافت.

حدود 50 NGO درخواست حضور در اجلاس بازنگری را داشتند که تقاضانامه‌های‌شان قرار است اواخر ماه مه بررسی شود.

مشخصه اصلی اجلاس دوربان در سال 2001 که با حضور هزاران تن از 160 کشور برگزار شد، بروز اختلاف عمیق در زمانی بود که هیات‌های عربی در پیش‌نویس سند مدنظر خود، رژیم صهیونیستی را نژادپرست و آپارتاید معرفی ‌کردند. رژیم صهیونیستی و آمریکا از این اجلاس خارج شدند و بیم آن می‌رفت که این دو دیگر در دور دوم اجلاس شرکت نکنند. با این حال در اعلامیه نهایی آن اجلاس برای مبارزه با نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی، ارجاع به رژیم صهیونیستی حذف شد.

کد خبر 50686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز