جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین رئیس اتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد: تقویت بیشتر ماهیت دمکراتیک سازمان ملل از اولویت‌های اوست

خبرگزاری فرانسه امروز جمعه در گزارشی به قلم بیتوا شارما از نیویورک نوشت میگوئل دسکوتو،‌ [Miguel d'Escoto Brockmann] سیاستمدار نیکاراگوئه‌ای،‌ رئیس اتی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است از جمله اولویت‌های مورد نظر وی در سمت جدید تلاش برای تقویت هر چه بیشتر ماهیت دموکراتیک سازمان ملل متحد خواهد بود چرا که به گفته وی این مسئله مهم از سال‌ها پیش به یکی از مشغله‌ها و دغدغه‌های جدی یکصد و نود و دو کشور عضو این سازمان بین المللی بزرگ تبدیل شده است.

میگوئل دسکوتو که یک کشیش کاتولیک 75 ساله است و در فاصله سال‌های 1979 تا 1990وزیر امور خارجه کشورش بوده است چهار شنبه این هفته به عنوان رئیس شصت و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سپتامبر اینده کار خود را اغاز خواهد کرد، انتخاب شد. [رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد]

میگوئل دسکوتو به جای سرجان کریم مقدونیه‌ای به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

میگوئل دسکوتو پس از انتصاب به این سمت با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد امیدوارم بتوانم در سمت جدید به خواسته بزرگ جامعه جهانی که تقویت دموکراسی در سازمان ملل متحد است جامه عمل بپوشانم.

میگوئل دسکوتو ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت توسعه شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین احیای مجدد مجمع عمومی این سازمان خاطر نشان کرد لازم است که در عصر کنونی به گونه‌ای عمل کنیم که جامعه مدنی جایگاه مناسبی در سازمانهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد داشته باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد مرکب از پانزده عضو است که پنج عضو دایمی ان شامل چین، امریکا، فرانسه،‌ انگلیس و روسیه حق وتو دارند.

انتظار می رود که این شورا که پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 تشکیل شد و از جایگاه مهمی در عرصه جهانی برخوردار است منعکس کننده نظام بین‌المللی باشد در حالیکه اکنون شرایط و مقتضیات حاکم بر جهان کاملا تغییر یافته است.

میگوئل دسکوتو از این مسئله ابراز تاسف کرد که ساختار کنونی سازمان ملل متحد این امکان را برای کشورهای قدرتمند جهان فراهم ساخته است تا در اتخاذ تصمیمهای مهم و حیاتی در عرصه بین‌المللی به راحتی اعمال نفوذ کنند.

رئیس اتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد راه حل این معضل را تقویت دموکراسی در ساختار و سیستم تصمیم گیری در این نهاد بزرگ بین‌المللی می‌داند.

میگوئل دسکوتو خاطر نشان کرد مسلما بحث و تبادل نظر درباره ضرورت و اهمیت ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد به منظور تقویت دموکراسی در ان کار مناسبی است اما لازم است که این گفتگوها با عمل همراه شود. میگوئل دسکوتو در سخنان خود به طور اشکار به امریکا اشاره می کرد که تا کنون درباره ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد تنها به حرف و وعده اکتفا کرده است.

میگوئل دسکوتو که از سال‌ها پیش از جمله فعالان جناح چپ به شمار می‌رود به خاطر انتقادهای بی پرده و صریحی که در گذشته از سیاست‌های امریکا در عرصه بین‌المللی کرده است، شهرت دارد.

همین سیاستمدار نیکاراگوئه ای بود که در سال 1986 نبرد قضایی کشورش را برضد امریکا در دیوان دادگستری بین المللی رهبری کرد.

در ان زمان دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکمی امریکا را به علت فروش تسلیحات به شورشیان کونترا "contras" در نیکاراگوئه و به مخاطره انداختن امنیت این کشور گناهکار شناخت.

میگوئل دسکوتو در پاسخ به سوال یک روزنامه‌ نگار درباره سخنان ضد امریکایی و انتقادهای پیشین وی از سیاست‌های کاخ سفید،‌ اعلام کرد هرگز دیدگاه‌ها و نظراتی را که در گذشته داشته است انکار نخواهد کرد.

با این وجود وی تصریح کرد اظهارنظرهای گذشته وی را نباید در فعالیت‌های اتی وی به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدنظر قرار داد.

دسکوتو ادامه داد به هیچ وجه مایل نیستم که حوادث و خاطرات گذشته صرفنظر از مشکلات و رنج‌هایی که به وجود اورده‌اند،‌ به مانعی در مسیر تلاش‌های اتی وی برای ایجاد وحدت جهانی تبدیل شود.

میگوئل دسکوتو با دیگر ضمن تاکید بر اینکه مواضع و دیدگاه‌های ضد امریکایی گذشته خود را انکار نمی‌کند تاکید کرد در سمت جدید نیز هر زمان و هر جا که احساس کنم لازم است در زمینه‌ای اظهار نظر کنم بدون تردید مطابق با عقاید خود اینکار را خواهم کرد.

زلمی خلیل‌زاد سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، با تاکید بر اینکه میگوئل دسکوتو احتمالا در گذشته اظهار نظرهای غیر قابل قبولی کرده است، خاطر نشان کرد ما امیدواریم که این مسئله بر فعالیت‌های وی به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاثیر گذار نباشد.

خلیل‌زاد افزود ما اطمینان داریم که برگ دیگری در حیات سیاسی میگوئل دسکوتو رقم خورده است.

میگوئل دسکوتو نیز به نوبه خود اعلام کرده است که انتقادها و مخالفت‌های گذشته وی با سیاست‌های دولت امریکا منعکس کننده احساسات وی در قبال امریکا نیست.

گفتنی است میگوئل دسکوتو نیز در امریکا، لس انجلس متولد شده و در این کشور تحصیل و کار کرده است.

دسکوتو خود نیز با اشاره به همین مطلب می‌گوید پیوسته امریکا را دوست داشته است.

رئیس اتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد مردم امریکا خود نیز بی‌صبرانه منتظر ایجاد تغییرات و اصلاحات در سیاست‌های دولتشان هستند.

وی افزود انچه از این واقعیت استنباط می‌شود این است که امریکائی‌ها به خوبی دریافته‌اند که یک جای کار مشکل دارد بنابراین لازم است که تغییرات و اصلاحاتی مناسب در سیاستهای کشور ایجاد شود.

میگوئل دسکوتو افزود این مسئله برای من بسیار ترغیب کننده است چرا که مطمئن هستم با ایجاد تغییرات می‌توان اوضاع بهتری به وجود اورد.

دسکوتو در واقع به دیدگاه باراک اوباما نامزد حزب دموکرات امریکا در انتخابات ریاست جمهوری اینده این کشور اشاره می‌کرد که در مبارزات انتخاباتی خود پیوسته بر ضرورت ایجاد تغییرات در امریکا تاکید کرد.

باراک اوباما،‌ سناتور سیاه پوست 46 ساله ایالت ایلینویز در شمال امریکا است که در پی یک مبارزه طولانی و نفس‌گیر با رقیب خود هیلاری کلینتون سناتور ایالت نیویورک، سرانجام این هفته توانست به خود را به عنوان نامزد اصلی و نهایی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری اینده امریکا معرفی کند.

وی اولین نامزد جامعه سیاه پوستان امریکا است که از فرصت رقابت با نامزد جمهوری خواهان،‌مک کین،‌ را در انتخابات ریاست جمهوری اینده امریکا پیدا کرده است.

باراک اوباما از پدری کنیایی و مادری کانزاسی متولد شده است. باراک اوباما در سال 2004به لطف سخنرانی پرشور خود در برابر اعضای کنگره امریکا به چهره شاخص و انکار ناپذیر کنوانسیون حزب دموکرات تبدیل شد.

این سناتور سیاه پوست که از همان ابتدا با اقدام نظامی امریکا برضد عراق به مخالفت برخاست، پیوسته بر ضرورت ایجاد تغییرات در ساختار سیاسی امریکا تاکید کرده و مبارزات تبلیغاتی خود را نیز بر همین محور استوار کرد.

میگوئل دسکوتو در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار مبنی بر اینکه ایا سخنان وی به این معناست که وی از باراک اوباما حمایت خواهد کرد، جواب داد من امریکایی نیستم بنابراین از کسی حمایت نمی‌کنم.
میگوئل دسکوتو که فرزند یک دیپلمات نیکاراگوئه‌ای است پیش از وارد شدن به عرصه سیاسی، در ماریکنول، Maryknoll هیئت کاتولیک خارجی امریکا،‌ به عنوان کشیش منصوب شد.

میگوئل دسکوتو، رئیس اتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرفدار تئولوژی ازادسازی و از اعضای شورای جهانی کلیساها به شمار می رود.

کد خبر 54097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز