دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آستانه کنفرانس بین‌المللی ضدنژادپرستی که سازمان ملل آن را برای ماه آوریل تدارک دیده و از آن با عنوان دوربان 2 یاد می‌شود، مخالفت‌های دولت آلمان با آن بالا گرفته است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ گزارش داد، دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید وی در صورتی که در جلسه این هفته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در ژنو "بهبود چشمگیری" حاصل نشود، حامی ایده "ترک دوربان 2" است.

این انتقاد ناشی از آن است که قرار شده در این کنفرانس بین‌المللی، نژادپرستی رژیم صهیونیستی محکوم شود.

پیش از این، گونتر نوک، کمیسر حقوق بشر آلمان روز شنبه گفت: برلین در کنفرانسی که بخواهد به صحنه‌ای برای محکوم کردن اسراییل تبدیل شود، شرکت نخواهد کرد.

آمریکا هم پیشتر اعلام کرده بود تصمیم دارد در کنفرانس سازمان ملل درباره مبارزه با نژادپرستی شرکت نکند، مگر آنکه بیانیه پایانی آن تغییر کند و در آن هیچ اشاره‌ای به رژیم صهیونیستی نشود. رژیم صهیونیستی و کانادا هم پیشتر اعلام کرده بودند که دوربان 2 را تحریم می‌کنند.

دوربان 2 ادامه کنفرانس جنجالی سال 2001 در شهر دوربان آفریقای جنوبی است که به کنفرانسی ضدصهیونیستی برای محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه این رژیم تبدیل شد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در اعتراض به پیش‌نویس قطعنامه پایانی کنفرانس هشت روزه دوربان که در آن از رژیم صهیونیستی انتقاد و صهیونیسم با نژادپرستی مرتبط اعلام شده بود، این کنفرانس را ترک کردند.

کد خبر 77312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز