همشهری آنلاین: سید محمد علی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران آخرین مواضع ایران در خصوص مسائل خارجی و بین‌المللی را بیان داشت.

به گزارش مهر، سید محمد علی حسینی گفت: ایران آمادگی دارد که اگر آژانس بخواهد موضوعی را مطرح کند، زمانی را برای طرح و بررسی آن مقرر نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر بررسی موضوع مطالعات ادعایی در سفر هاینونن به تهران را تائید نکرد و در عین حال خبر داد ایران اعلام آمادگی کرده است اگر آژانس بخواهد موضوعی را مطرح کند تهران می‌تواند زمانی را برای طرح و بررسی آن مقرر کند.

ماجرای سفر هاینونن و مطالعات ادعایی

سید محمد علی حسینی با تایید برنامه سفر دوم اولی هاینونن معاون البرادعی به تهران، بار دیگر تاکید کرد که ایران مسائل مربوط به مرحله مدالیته و مطالعات ادعایی را پشت سر گذاشته است.

وی اخبار منتشر شده و اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه محور مذاکرات هاینونن در تهران موضوع مطالعات ادعایی است را تایید نکرد و گفت: ما در چارچوب مدالیته 6 موضوع مورد نظر آژانس را به طور کامل حل و فصل کردیم و در خصوص مطالعات ادعایی نیز ارزیابی خود را به موقع به آژانس منعکس نمودیم ضمن اینکه در آن زمان خود آژانس با اشاره به مستند نبودن مطالعات ادعایی از طرح آن به عنوان یک موضوع مستقل خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مذاکرات هفته گذشته معاون پادمانی البرادعی در تهران افزود: همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب ان پی تی و مقررات این نهاد بین المللی ادامه دارد و خواهد داشت و این رفت و آمدها نیز در همین چارچوب صورت می گیرد.

حسینی ادامه داد: البته در چارچوب مذکور اعلام آمادگی کرده ایم که اگر آژانس بخواهد موضوعی را مطرح کند می‌توانیم زمانی را برای طرح و بررسی آن مقرر نماییم، به هر صورت این سفر در ادامه همکاری های ایران و آژانس انجام شد .

پرسش و پاسخ مکرر

وی در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگاران در خصوص اعلام نظر مقامات آژانس مبنی بر اینکه مذاکرات هاینونن در تهران درباره مطالعات ادعایی بوده است، تاکید کرد: ما موضع خود را به طور صریح بیان کردیم و آنچه که جمهوری اسلامی نسبت به آن تعهد داشته و پایبندی کامل دارد همان است که ذکر شد ضمن آنکه تاکید ما بر تداوم همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگ با آژانس بوده و تهران در این مسیر گام بر می دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به مواضع مقامات آژانس را باید از خود آنها پرسید، یادآور شد: طبعا برداشتی که در تعارض با مواضع صریح ما باشد موضعی اشتباه است. حسینی همچنین تصریح کرد: ما هیچ موضوعی خارج از NPT و مقررات آژانس را نمی پذیریم و تمام مسائل را در این چارچوب تعریف خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری از حسینی پرسید گویا همکاری‌های کنونی ایران با آژانس در خصوص مطالعات ادعایی که مورد تائید این نهاد بین‌المللی نیز قرار گرفته، فراتر از چارچوب‌های مذکور است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ گفت: شما فرضیه‌ای را مطرح کرده و در قالب آن نیز به تحلیل پرداخته اید؛ پاسخ ما همان است که اعلام شد.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران که در خصوص سفر دوم هاینونن به تهران و اینکه آیا محور مذاکراتش با مقامات هسته‌ای کشورمان، موضوع مطالعات ادعایی خواهد بود، از او خواسته بود پاسخش را با بله و خیر پاسخ دهد، گفت: در خصوص مطالعات ادعایی ایران ارزیابی خود را به موقع به آژانس منعکس کرده است.

این خبرنگار به حسینی گفت اما در پاسخ شما، بله و خیر ذکر نشده بود که سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: شما مختارید هر طور که می‌خواهید سئوال‌تان را مطرح کنید و بنده هم می‌توانم پاسخم را هر طور بخواهم تنظیم کنم.

پیام بشار اسد برای احمدی‌نژاد

حسینی اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال پیام بشار اسد به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیر ولید معلم به تهران را تایید نکرد و افزود: سفر وزیر خارجه سوریه به ایران در چارچوب مناسبات دوستانه دو کشور و تداوم رایزنی‌های تهران- دمشق در خصوص مسائل منطقه و موضوعات دوجانبه بوده و در این میان پیام خاصی مطرح نشده است.

از مواضع مسئولان عراقی متاسفیم

وی همچنین ضمن ابراز تاسف از مواضع ضد ایرانی برخی مقامات عراقی، گفت: متاسفم که اعلام کنم طی روزهای اخیر شنونده برخی مواضع از سوی دوستان و برادران عراقی هستیم که منطبق با واقعیات مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق و حمایت‌های ایران از ملت و دولت این کشور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: معتقدیم طرح این قبیل مواضع نه تنها نفعی به حال و وضع جاری در عراق ندارد بلکه به سود منافع ملی این کشور نیز نخواهد بود.

نوری المالکی به ایران می آید

حسینی در خصوص احتمال سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران نیز گفت: مالکی انجام سفر به ایران را در برنامه دارد اما زمانی برای این موضوع تعیین نشده است.

مذاکرات خط لوله در سفر احمدی‌نژاد به شبه قاره

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر دکتر احمدی‌نژاد به هند و پاکستان موضوع خط لوله صلح نهایی خواهد شد؟ اظهار داشت: البته مقصد اصلی این سفر سریلانکا است، قرار است دکتر احمدی نژاد یک روز کاری را در این کشور حضور داشته باشند و در جریان این سفر درباره برخی موارد مورد توجه دو کشور گفتگو شود و البته در همین خصوص اسنادی هم در حال آماده شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در حاشیه سفر به سریلانکا رئیس جمهور سفری غیر رسمی و چند ساعته را به هند و پاکستان خواهد داشت و طبعا موضوع خط لوله صلح از مذاکرات مقامات ایرانی با مقامات هندی و پاکستانی خواهد بود.

وی ادامه داد: خبر مربوط به خط لوله صلح در حال حاضر مذاکراتی است که بین هند و پاکستان در جریان است و بر اساس آن توافق شده که این مذاکرات تداوم یابد ، ضمن اینکه نیل به موافقنامه نهایی این مسئله دور از دسترس نباشد.

حسینی اظهار امیدواری کرد پروژه خط لوله صلح که از جمله پروژه‌های اقتصادی مهم منطقه بوده و ثبات منطقه را در پی خواهد داشت نهایی و عملیاتی گردد.

اقدام ضد ایرانی سوئیس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اقدام اخیر سوئیس در محدود کردن برخی از دارایی‌های ایران در آن کشور، گفت: آنچه که از سوی برخی کشورها صورت گرفته مرتبط با قطعنامه اخیر شورای امنیت است که با صدور اعلامیه‌ای نیز تلاش برای اجرای آن اعلام شده است.

وی تاکید کرد که این اقدام سوئیس ارتباطی با همکاری‌های دوکشور در زمینه انرژی ندارد  و طرفین در خصوص اجرای توافق گازی صورت گرفته در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به تهران جدی هستند.

صفری برکنار شده است

حسینی انتشار برخی اخبار مبنی بر برکناری مهدی صفری نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر را تلویحا تایید کرد و در عین حال اظهار داشت: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دریای خزر هیچگونه تغییری نکرده است.

وی با تاکید بر ثابت بودن رویکرد تهران به تحولات مربوط به دریای خزر و تعیین رژیم حقوقی این دریا یادآور شد: در حال حاضر با توجه به مسئولیتی که علیرضا شیخ عطار در حوزه کشورهای مشترک المنافع عهده دار شده تحولات مربوط به دریای خزر نیز از سوی وی دنبال می شود.

حسینی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره از تمام ظرفیت‌های خود برای تقویت مناسبات منطقه‌ای و حوزه کشورهای اسلامی استفاده کرده و این روند در حوزه خزر نیز ادامه خواهد یافت.

میانجی گری ایران بین سوریه و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای حل مشکلات بوجود آمده در روابط عربستان و سوریه آمادگی دارد؟ گفت: ایران آماده است تا در این زمینه گام هایی را نه به عنوان میانجی بلکه به عنوان کشوری که با هر دو طرف روابطی حسنه دارد بردارد.

مذاکرات سوریه با رژیم صهیونیستی

وی در واکنش به اعلام آمادگی سوریه برای گفتگو با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: خود طرف سوری اعلام کرده بود که به طور غیر مستقیم گفتگوهایی را با این رژیم داشته اند؛ البته بلندی‌های جولان از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده و باید بدون هر گونه پیش شرطی به صاحب اصلی اش برگردانده شود.

حسینی افزود: بدون شک هر قدر که کشورهای اسلامی موفق به آزاد کردن سرزمین هایشان شوند مایه خرسندی ما نیز خواهد بود، ضمن آنکه معتقدیم چنانچه آزادی بلندی های جولان محقق شود این امر نتیجه مقاومت سوریه بوده و قطعا ملت های دیگر را نیز به تداوم مقاومت تا آزادی سرزمین هایشان تشویق خواهد کرد.

تقبیح اقدام مرزبانان آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه اقدام مرزبانان  جمهوری آذربایجان در کشتن دو جوان ایرانی که به طور غیر قانونی قصد عبور از مرز این کشور داشته‌اند را تقبیح کرد و گفت: بدون شک تردد های غیر قانونی که در نقاط مرزی دو کشور وجود دارد، باید در چارچوب‌های قانونی پیگیری شود اما ما اقدامی که آذربایجان انجام داده را غیر قابل پذیرش می‌دانیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت چارچوب‌های قانونی در خصوص تخلفات مرزی، اظهار داشت: نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را با حساسیت پیگیری می کنند.

حضور در نمایشگاه مالزی هماهنگ شده بود

حسینی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اخراج نمایندگان ایرانی از نمایشگاهی در مالزی به واسطه آنچه که نمایش تجهیزات موشکی خوانده شده بود، افزود: البته سفارت ایران در کوالالامپور با صدور بیانیه‌ای این موضوع را پاسخ گفته است، اما باید یادآور شد که حضور ایران در این نمایشگاه با موافقت و هماهنگی طرف مالزیایی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نمایندگان ایران در مراسم افتتاحیه و روز اول این نمایشگاه نیز حضور داشتند اما در روز دوم بین طرف ایرانی و مالزیایی سوء تفاهمی کوچک بوجود آمد که سفارت ایران بلافاصله برای حل و فصل آن اقدام نمود اما متاسفانه با پافشاری مقامات مالزیایی مواجه شد.

استقبال در شهرستان‌ها

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا استقبال رئیس جمهور از سران کشورهای خارجی در حاشیه سفرهای استانی مغایر با تشریفات دیپلماتیک نیست؟ گفت: انجام این قبیل دیدارها در کشورهای دیگر هم مرسوم است و هر گاه که حضور مقام خارجی با سفر استانی منطبق باشد، استقبال یا مذاکرات مذکور در مراکز استانها انجام می شود، این موضوع به لحاظ تشریفاتی و عرف دیپلماتیک مشکل خاصی ندارد.

برای ارسال سوخت اتمی نباید مانعی باشد

حسینی درباره اقدام آذربایجان در توقف محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، نیز اظهار داشت: طرف روسی بر اساس مسئولیتی که در خصوص تحویل این محموله به جمهوری اسلامی ایران داشته در تلاش است تا مشکلات ایجاد شده را رفع نماید و در حال پیگیری این موضوع است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در همین چارچوب از سفیر آذربایجان در تهران نیز خواسته‌ایم تلاش‌هایی را برای تسریع حل این مشکل و تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران انجام دهد.

وی تاکید کرد که انتقال سوخت به نیرگاه بوشهر اقدامی در چارچوب مقررات بین‌المللی وبر اساس قرارداد تهران - مسکو بوده و لذا نباید هیچگونه مانعی برای آن وجود داشته باشد.

میزان سرمایه گذاری ایران در سریلانکا

حسینی در پاسخ به سئوالی درباره میزان اعتباراتی که ایران در جریان سفر احمدی نژاد به سریلانکا به این کشور اختصاص خواهد داد، افزود: در جریان این سفرمسائل مربوط به دو پروژه مهم توسعه پالایشگاه و یک نیروگاه پیگیری می‌شود اما میزان اعتبارات اختصاص داده شده در این خصوص موضوعی فنی است که مسئولان ذیربط در حال بررسی آن هستند.

اعزام ناظران ایرانی برای انتخابات زیمبابوه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایران ناظرانی را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات در زیمبابوه به این کشور اعزام کرده است ؟ گفت: بعضا کشورهای مختلف چنین درخواست‌هایی را از ایران مطرح می کنند ، چنانچه از جمهوری اسلامی ایران دعوت شود مانعی برای اعزام ناظران نمی بینیم.

زمان دور بعدی مذاکره با آمریکا

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص سرنوشت دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق گفت: زمان دور بعدی این گفتگوها هنوز مشخص نیست و موضع تهران در این باره تغییری نکرده است.

اقدام نظامی علیه ایران بعید است

حسینی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر و در واکنش به مواضع جنگ طلبانه وزیر دفاع آمریکا و برخی مقامات این کشور، اظهار داشت: آنچه از زبان وزیر دفاع آمریکا مطرح شد هیچ بعد تازه‌ای نداشت و بعید می‌دانم مسائلی که آقای گیتس و چنی در خصوص گزینه نظامی مطرح کرده‌اند با توجه به مشکلات بی‌شمار و وضعیت اسف بار آمریکا در عراق و  مسائل داخلی این کشور عملی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بر اساس آنچه ذکر شد بعید است که آمریکایی‌ها تصمیم داشته باشند خود را به معرکه پرمخاطره جدیدی که به اذعان خودشان نتایج ناگواری را نیز در پی خواهد داشت وارد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد کسانی که می‌توانند با رویکرد بهتر و صحیح‌تر در ایالات متحده تصمیم گیری نمایند با واقع بینی به اصلاح این قبیل مواضع بپردازند.

ترور حامد کرزای

حسینی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر ترور حامد کرزای گفت: در این باره هنوز خبر موثقی نداریم.

تکذیب ادعای گروه المستقبل

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود و در واکنش به ادعای گروه المستقبل در لبنان مبنی بر اینکه در حال حاضر 5 هزار نفر از نیروهای سپاه پاسداران در قالب حزب‌الله لبنان در این کشور فعال هستند، اظهار داشت: هیچ نیروی سپاهی در آنجا وجود ندارد و آنها می‌توانند هر چه از این نیروها در آنجاست را بیرون کنند.

حجم عظیم ادعاهای ضد ایرانی آمریکا

وی ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر کشف انبار سلاح‌های ایرانی در عراق را موضعی تکراری دانست و گفت: طرح این قبیل مسائل جدید نیست و در راستای اتهامات گذشته واشنگتن به ایران صورت می‌گیرد ضمن اینکه اگر کسی این ادعاها را جمع بزند حجم عظیم و باور نکردنی از ادعاهای کذب علیه ایران به دست خواهد آورد.

حسینی افزود: این قبیل مسائل هر هفته علیه ایران مطرح می شود و قابل پردازش نیست.

بررسی اوپک گازی در مذاکرات تهران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اجلاسی که قرار است طی روزهای آتی در تهران درباره همکاری‌های گازی برگزار شود، گفت: در این اجلاس موضوع اوپک گازی مورد گفتگو و بحث قرار می گیرد ضمن اینکه ما در این باره با طرف روسی و سایر کشورهای ذیربط مذاکراتی را داریم.

بسته، هنوز بسته است

وی در پایان درباره بسته پیشنهادی ایران جهت مدیریت مسائل و مشکلات جهانی گفت: هنوز نمی‌توان این بسته را باز کرد.

کد خبر 50091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز