همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در در خصوص تحولات اخیر در روابط ایران با جهان و مجامع جهانی به ویژه در خصوص مسائل هسته‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدعلی حسینی در پاسخ به سئوالی در خصوص سفر هاینونن به تهران بار دیگر تکرار کرد که این سفر در چارچوب همکاری‌های تهران و آژانس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس گفت: طبیعی است که این سفرها در سطوح مختلف انجام شود.

انتخاب سفرا بر اساس توانمندی‌ها
حسینی در ادامه در پاسخ به سووالی درباره ضوابط انتخاب سفرا نیز خاطرنشان کرد که سفرا بر اساس سوابق و توانمندی‌هایشان انتخاب می‌شوند و ضرورت ندارد که انتخاب سفرا از داخل وزارت خارجه باشد. وی افزود: اگر افراد توانمندی خارح از وزارت خارجه باشند، وزیر یا غیر وزیر، وزارت خارجه می‌تواند برای این امر از آنها دعوت کند.

سفر نمایندگان پارلمان کانادا به تهران 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووال دیگری درباره سفر هیات پارلمانی کانادا به تهران نیز با اشاره به همکاری‌های پارلمانی تهران - اوتاوا گفت: اخیرا تعدادی از نمایندگان پارلمان کانادا ابراز تمایل کردند که به تهران سفر کنند ولی هنوز قطعیت این سفر مشخص نیست.

ارزیابی اجلاس شانگهای
حسینی در ارزیابی نشست گروه ‪ ۵+۱‬در شانگهای چین نیز گفت: بر اساس اظهار نظرهای صورت گرفته، این اجلاس نتایج عینی خاصی نداشته است. وی افزود: از اظهارات مسوولان چینی چنین بر می‌آید که پکن اعضای گروه ‪۵+۱‬ را به ادامه گفت و گوها دعوت کرده است.

ارتباط آمریکا با گروه‌های تروریستی
سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری همچنین از ارتباط آمریکایی‌ها با گروه‌های تروریستی در عراق خبر داد. به گفته وی در داخل و خارج عراق بین ماموران آمریکایی و گروهک تروریستی منافقین دیدارهایی وجود داشته است.

حسینی همچنین گفت: آمریکایی‌ها با برخی گروه‌های تروریستی دیگر در عراق هم دیدار داشته‌اند برای اینکه امنیت مناطق مرزی ایران و ترکیه را مختل کنند.

حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی بازداشت شده در اربیل عراق توسط نیروهای آمریکایی گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها به بازداشت غیرقانونی خود ادامه داده و تلاش اخیر صلیب سرخ برای دیدار خانواده‌ها با این دیپلمات‌ها را همچنان بی‌پاسخ گذاشته اند.

حسینی همچنین در پاسخ به سووال دیگری درباره اظهارات مقتدا صدر خطاب به نوری المالکی گفت: این خطاب رهبر یک گروه سیاسی فعال در عراق نسبت به دولت این کشور می‌باشد و در این خصوص نظر خاصی نداریم.

حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر مشکوک است
حسینی در پاسخ به سووال دیگری در خصوص حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر گفت : تا زمانی که ابعاد این واقعه آشکار نشود به اعتقاد ما یک حادثه مشکوک است. وی افزود: بسیاری از صاحبنظران معتقدند که ابعادی از این قضیه پنهان و مبهم مانده است.

سیاست نادرست آمریکا در عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای جلوگیری از نفوذ ایران، عرب‌ها باید در عراق فعال تر شوند گفت: آمریکایی‌ها سیاست ایران هراسی را دنبال می کنند و تمامی آنچه در عراق وجود دارد نتیجه سیاست نادرست آمریکا است ولی می‌خواهند آن را به دیگران نسبت دهند.
حسینی با اشاره به تلاش مقامات آمریکایی در سفرهای منطقه‌ای شان در این زمینه گفت: ارزیابی ما نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این زمینه توفیقی نداشته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مشکل اصلی اعراب، اشغالگری و تروریسم است و همگان می‌دانند گروه‌های تروریستی در عراق مورد حمایت چه کسانی هستند و چگونه شکل گرفته و تقویت شده اند.

فعالیت‌های فرهنگی ایران وانگلیس
حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی ایران در باغ منچستر در لندن با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی سفارت انگلیس در باغ قلهک در تهران تاکید کرد : این فعالیت‌ها باید در چارجوب قانون و با هماهنگی وزارت خارجه ایران باشد. وی تصریح کرد که فعالیت‌های فرهنگی سفارت ایران در لندن با هماهنگی مسوولان انگلیسی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سووالی در خصوص احتمال قطع روابط با انگلیس تاکید کرد که بنای دستگاه دیپلماسی کشور بر قطع روابط با کشورها نیست بلکه تلاش می‌کنیم رویکرد اشتباه دیگران را در قبال ایران اصلاح کنیم.

ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران
خبرنگاری در خصوص اظهار نظر محمد البرادعی مبنی بر اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کند شده است از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال کرد، وی در پاسخ گفت: پیشرفت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب مشخص آغاز شده و ادامه می یابد.

اتهامات علیه تاجیک واهی و غیر واقعی است
حسینی در پاسخ به سووال دیگری در مورد اتهامات مطرح شده علیه نصرت الله تاجیک دیپلمات سابق ایرانی تاکید کرد که این اتهامات واهی و غیرواقعی بوده و از دولت انگلیس خواسته‌ایم بدون اینکه تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار گیرد وی را آزاد کند. حسینی تصریح کرد که هر گونه خسارت مادی و معتوی که به تاجیک وارد شود مسوولیت آن با دولت انگلیس است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی ایران برای آزادی تاجیک خاطرنشان کرد که این پیگیری‌ها نیز در آینده ادامه می‌یابد.

مذاکره کارتر با حماس
حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص دیدار جیمی کارتر با مسوولان حماس نیز گفت که به نظر می‌رسد مسوولان حماس برای رساندن موضع و پیام خودشان پیرامون آرمان فلسطین، از این دیدار استقبال کرده اند.

فعالیت‌های ایران مسالمت آمیز و پاک است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته و حال پاک و مسالمت آمیز است و در آینده نیز همچنان پاک خواهد بود و در چارچوب آژانس به فعالیت‌های صلح آمیز خود ادامه می‌دهیم.

اتهامات بی‌پایه و اساس است
حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اتهامات مطرح شده از سوی رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد که این مواضع منطبق بر هیچ یک از فعالیت‌های ایران و گزارش‌های فنی و حقوقی آژانس نیست.
حسینی تاکید کرد: این اتهامات بی‌پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد که تهران فعالیت‌های مسالمت آمیز خود را در چارچوب ان پی تی ادامه خواهد داد . وی یادآور شد که آنچه مطرح می‌شود اگر مبنای حقوقی و منطقی نداشته باشد برای ایران قابل اعتنا نیست.

کد خبر 49348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز