همشهری آنلاین: شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌ایکس ارائه سرویس اینترنتی پهن‌باند ماهواره‌ای را از ماهواره‌های استارلینک خودش آغاز می‌کند.

starlink

به گزارش space.com اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای باید تا هشت راکت فالکون ۹ که ماهواره‌های کوچک استارلینک این شرکت را حمل می‌کنند، به فضا بفرستد.

اسپیس‌ایکس قبلا در ماه مه (اردیبهشت) ۶۰ ماهواره استارلینک را با یک موشک فالکون ۹ به فضا فرستاده بود و ۶۰ ماهواره دیگر از این نوع هم ماه آینده به فضا فرستاده خواهند شد.

در نهایت تعداد این ماهواره‌های کوچک باید به ده‌ها هزار برسد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌لینک هفته پیش برای نخستین بار با استفاده سیستم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک توئیت فرستاد. ماسک در این توئیت نوشت با استفاده از یک ترمینال استارلینک در خانه‌اش به اینترنت وصل شده است. هنگامی که طرح کامل شود، مشتریان استارلینک باکسی را از شرکت اسپیس‌ایکس دریافت خواهند کرد و با استفاده از آن به اینترنت متصل خواهند شد.

اسپیس‌ایکس برای اینکه بتواند پوشش «جزئی» اینترنت پهن‌باند را ایجاد کند به دست کم ۴۰۰ ماهواره استارلینک نیاز خواهد داشت و برای پوشش «متوسط» این شمار باید به ۸۰۰ ماهواره برسد.

در طرح اولیه اسپیس‌ایکش شمار نهایی این مجموعه باید به ۱۲۰۰۰ ماهواره برسد، اما اخیرا این شرکت برای فرستادن ۳۰۰۰۰ ماهواره  دیگر از اتحادیه بین‌المللی مخابرات ‌(ITU) مجوز خواسته است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات که به سازمان ملل وابسته است، طیف فرکانس‌های رادیویی ماهواره‌ای را در جهان تحت نظارت دارد.

یکی از مشتریان اولیه اسپیس‌ایکس برای این سرویس اینترنتی نیروی هوایی آمریکا است که در حال آزمایش تکنولوژی استارلینک در هواپیماهای نظامی در برنامه‌ای با عنوان «صاعقه جهانی» (Global Lightning) است.   نیروی هوایی آمریکا در این برنامه در حال آزمایش ارتباطات رمزپردازی‌شده نظامی از طریق ترمینال‌های استارلینک در یک هواپیمایی باربری نظامی C-۱۲ است.

کد خبر 460619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha