اسپیس‌ایکس روز جمعه ۱۷ مرداد با ۵۷ ماهواره اینترنتی استارلینک و دو ماهواره کوچک رصدکننده زمین را با موفقیت در مدار کره زمین قرار داد.

Falcon 9

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com موشک دو مرحله‌ای فالکون-۹ با محموله ۵۷ ماهواره استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس را به همراه دو ماهواره رصدکننده زمین «یلک‌اسکای گلوبال» در ساعت ۱:۱۲ بامداد به وقت ساحل شرقی آمریکا از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد.

این پنجمین پرتاب برای این بخش «مرحله اول» موشک فالکون ۹ بود که قبلا چهار بار پس از ماموریت‌های دیگر به روی زمین بازگشته است. این بخش موشک ۸ دقیقه پس از پرتاب بر روی یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آمد.

موشک پس از جدا شدن از مرحله بالایی‌اش رشته‌ای از حرکات مداری را انجام داد تا جهت خودش را برای فرودآمدن تغییر دهد. سپس موشک با روشن‌ کردن‌های موتورهایش سرعتش را آنقدر کاهش داد تا  بتواند به نرمی روی عرشه سکوی شناور فرود آید.

این دهمین ماموریت استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۹ تاکنون و دوازدهمین ماموریت این شرکت در سال ۲۰۲۰ است. اسپیس‌ایکس بر ناوگانی از موشک‌های بازیابی‌شده پس از هر پرتاب متکی است که امکان ماموریت‌های متوالی در فواصل کوتاه را  به آن می‌دهند.  اسپیس‌ایکس همچنین در این تابستان با در ماموریت Demo-2 با فرستادن دو فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به نخستین شرکت خصوصی بدل شد که چنین ماموریتی را انجام داده است.

۵۷ ماهواره استارلینک که درون مخروط دماعه فالکون ۹ قرار داشتند،بخشی از مجموعه بزرگ ماهواره‌های استارلینک هستند که صدهاتای‌شان از قبل در مدار قرار داشتند. تا به حال اسپیس‌ایکس ۵۹۵ ماهوارهاستارلینک را به فضا فرستاده است و به دنبال تکمیل این مجموعه عظیم ماهواره‌های اینترنتی است.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس گفته است که لازم است بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ ماهواره در مدار قرار گیرند تا پوشش حداقلی اینترنتی بوسیله آنها آغاز شود. اسپیس‌ایکس که در حال نزدیک شدن به این هدف است، آماده اجرای بک برنامه بتای ارائه اینترنت فضایی می‌شود که به این شرکت امکان آزمایش این سرویس را برای کاربران در سراسر جهان را می‌دهد.

اسپیس‌ایکس قدم‌های دیگری را برای تحقیق بخشیدن به سرویس اینترنت فضایی استارلینک برداشته است، از جمله این شرکت تایید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا برای تا یک میلیون ترمینال کاربری را گرفته است.

۵۷ ماهواره‌ای که دراین ماموریت به فضا پرتاب شدند، اندکی با ماهواره‌های قبلی متفاوت هستند. این ماهواره‌ها یک آفتابگیر مخصوص دارند که به کاهش درخشندگی‌شان کمک می‌کند. این سایه‌بان برای پیشگیری از بازتاب نور خورشید از روی براق‌ترین بخش‌های ماهواره از جمله آنتن‌های آن طراحی شده‌اند.

ایپیس‌ایکس، منجمان و طرفداران آسمان تاریک شب در سراسر جهان امیدوارند این اقدام باعث کاهش درخشش ناوگان ماهواره‌های استارلینک شود. نصب این آفتابگیرها اجازه می‌دهد کهاین ماهواره‌ها در اسمان شب تا جایی که ممکن است تاریک بمانند و تاثیرشان بر مشاهده‌های نجومی به حداقل برسد

کد خبر 538251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha