شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

خبرنگار، ستاره‌شناس، متخصص علوم باستانی، خلبان، کارآگاه جنایی، استاد مشت‌زنی و... هرکدام از این تعریف‌ها برای توصیف توانایی‌های تن‌تن مناسب‌اند. خبرنگارجوان بلژیکی که با ماجراجویی‌ به همه‌ی نقاط جهان، از تبت گرفته تا آفریقا، سفر کرده و داستان‌های گوناگونی با خود آورده است.

ماجراجويی

کتاب‌های تن‌تن اولین مواجهه‌ام با جهان پهناور بیرون است؛ دنیایی پر از تصویرهای رنگی و دوست‌داشتنی که روزهای بیکاری تابستانم را با آن می‌گذراندم. گاهی آرزو می‌کنم زمان به عقب بازگردد و بتوانم بار دیگر لذت مطالعه‌اش را تجربه کنم. این کتاب اولین آشنایی جدی کودکان با مسائل گوناگونی مثل دانش، شبه‌علم، جغرافیا و مردم‌شناسی و سیاست است.

«هرژه» در داستان‌هایش به مفاهیم علمی زیاد اشاره می‌کند و تلاش می‌کند مخاطبان کم‌سن و سالش را با دنیای علم، هرچند سطحی، آشنا کند. در داستان «سفر به کره‌ی ماه» و «روی ماه قدم گذاشتیم» قوانین ابتدایی دانش فیزیک، مانند جاذبه را بررسی می‌کند و در داستان «معبد خورشید» پدیده‌ی خورشیدگرفتگی را تشریح می‌کند.

هرژه در داستان «پرواز ۷۱۴» و «ستاره‌ی اسرارآمیز» درباره‌ی شایعات و ادعاهای مرتبط با علوم فضایی، نجوم و بشقاب پرنده‌ها می‌نویسد و در داستان «سیگارهای فرعون» و «هفت ‌گوی بلورین» با دلایل داستانی، موضوع‌هایی مانند نفرین فراعنه‌ی مصری و افسانه‌های قبایل سرخ‌پوست آمریکای لاتین را توجیه کرده و به این ترتیب به شبه‌علم می‌پردازد.

می‌گویند «ژول ورن» برای نوشتن داستان «دور دنیا در هشتاد روز» کتاب‌های گوناگونی را مطالعه کرد تا بتواند با وجود نداشتن تجربه‌ی عینی تصویر دقیقی از سفر به سرزمین‌های مختلف در داستانش ارائه دهد. مشابه این کار را هرژه در داستان‌های تن‌تن انجام داده است. با این تفاوت که هرژه علاوه بر داستان‌گویی تصویرسازی این مناطق را هم برعهده دارد. در داستان «تن‌تن در تبت»، «سفر به آفریقا» شاهد تصویرهای چشم‌نوازی هستیم که هرژه ترسیم کرده است.

در داستان «پیکاروها» هرژه با زبان طنز به مفاهیم سیاسی کنایه می‌زند و کودکان را با مسائلی چون مطالبه‌گری در جامعه، دیکتاتوری، عواقب دخالت نظامی، انقلاب و... آشنا می‌کند. کاری که به دلیل زبان ساده‌اش برای مخاطبان قابل درک است و جذابیت زیادی دارد.

سیدمحمدصادق کاشفی‌مفرد

خبرنگار افتخاری از کرج

کد خبر 443778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha