جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

رئیس‌جمهوری مصر که در روزهای اخیر با مقام‌های بلندپایه ایران در قاهره دیدار کرده است، تهدید کردن ایران را بی‌فایده خواند و بر انجام گفت‌وگو با تهران تأکید کرد.

حسنی مبارک در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» که ایرنا خبر آن‌را منتشر کرد،  گفت: دیگر زمان تهدید‌کردن و استفاده از زور گذشته است.

وی همچنین در واکنش به ‌ادعای خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه دخالت ایران در امور منطقه به‌ عقیده برخی‌ تبدیل به یک مسئله برای منطقه شده است،  گفت: استفاده از زور و تهدید کردن تنها باعث به آتش کشیدن خلیج‌فارس، خاورمیانه و تمام جهان می‌شود.

مبارک در پاسخ به‌ این سؤال نیز که آیا امروز نفوذ ایران واقعیتی است که جهان باید آن‌را بپذیرد، گفت: من ترجیح می‌دهم که به جای نفوذ از نقش و کمک کشورهای منطقه به صلح، امنیت و ثبات صحبت کنم.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین این ادعا که مصر در واکنش به برنامه هسته‌ای ایران، تصمیم به پیمودن راه دستیابی به انرژی هسته‌ای گرفته ‌است را رد کرد و آن را صرفاً به‌دلیل نیاز به منابع جدید انرژی دانست.

ادامه روابط

مبارک در پاسخ به پرسشی درباره احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مصر نیز گفت: ارتباط ما با ایران با وجود قطع رابطه‌ای که در سال  ۱۹۷۹  پس از صلح مصر با اسرائیل از سوی تهران ایجاد شد، همچنان ادامه دارد.وی خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی وجود دارند که پس از حل آن‌ها قاهره آماده برقراری رابطه کامل دیپلماتیک با تهران است.

در نهایت احترام

این در حالی است که احمد فتحی سرور، رئیس مجلس مصر در سخنانی در حاشیه پنجمین نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت: بین دو کشور اسلامی مصر و ایران هیچگونه فاصله‌ای وجود ندارد و آنها در نهایت احترام به یکدیگر برای ادامه مناسبات گفت‌وگو می‌کنند.

دیدارهای حداد

از سوی دیگر، غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی به قاهره رفته بود، با چند تن از رؤسای مجالس کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس از جمله «تان سری راملی انگا طالب» رئیس مجلس نمایندگان مالزی، صالح بن حمید، رئیس مجلس عربستان و جاسم‌ الخرافی،  رئیس مجلس کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین روز پنجشنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه عین‌الشمس مصر که  ۱۴  کرسی زبان فارسی و 4000 دانشجوی زبان فارسی در مقاطع مختلف دارد، سخنرانی کرد.

ناکامی امارات

خبر دیگر اینکه تلاش امارات برای گنجاندن ادعاهای بی‌پایه و اساس خود در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی در قطعنامه پایان کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با مخالفت ایران و همراهی عربستان ناکام ماند.

به گزارش فارس، در بیانیه پایانی که پنجشنبه‌شب در پایان این اجلاس صادر شد،  اتحادیه بین‌المجالس بر حمایت از حق کشورهای اسلامی به‌ویژه ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید و جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین را به‌شدت محکوم کرد.

جلالی، نایب‌رئیس

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به مدت یکسال به‌عنوان نایب‌رئیس شورای بین‌المجالس کشورهای اسلامی برگزیده شد.

کد خبر 43225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز