همشهری آنلاین: حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر خواهان حل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران شد.

به گزارش ایرنا،حسنی مبارک، دوشنبه (24دی)  در گفت و گو با روزنامه تاگس انسایگر، چاپ سوئیس که وسایل اطلاع رسانی مصر نیز این مصاحبه را پخش کردند، ادامه مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ایران و همچنین انعطاف و تفاهم بیشتر از سوی سازمان ملل و سازمان‌های تابعه آن از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا شورای امنیت را خواستار شد.

رییس جمهور مصر همچنین یادآور شد به منظور تحقق ثبات در لبنان تماسهای مداومی در جریان است و اتحادیه عرب نیز هفته جاری نشستی در سطح وزیران خارجه در مورد بحران لبنان و بنابر درخواست مصر و عربستان برگزار کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که بحران لبنان رو به پیشرفت بگذارد، تا به این ترتیب هیچ گونه انعکاس منفی بر نشست آینده سران عرب که قرار است در دمشق برگزار شود، نداشته باشد.

از سوی دیگر، مبارک در مورد اوضاع عراق گفت: آنچه اکنون برای ما اهمیت دارد جلوگیری از خونریزی و بازگرداندن آرامش و ثبات به آن کشور و نیز موفقیت روند سیاسی به گونه‌ای است که هویت، استقلال و حاکمیت عراق را حفظ کند و مانع خطر تقسیم و دسته‌بندی طایفه‌ای و نژادی در آن شود.

وی ابراز عقیده کرد که پناهندگان عراقی در مصر در انتظار بهبود اوضاع و بازگشت به کشورشان هستند و "هیچ کس نمی‌خواهد دور از وطن خود زندگی کند" مصر اکنون میزبان ‪ ۷۰‬هزار عراقی است.

رییس جمهور مصر سپس با هشدار به تنش‌های موجود بین گروه‌های فتح و حماس در فلسطین گفت:  گسترش تقسیم کنونی بین کرانه باختری و غزه به نفع فلسطین نیست.

وی با اشاره به اینکه مصر، همواره تلاش کرده است که وحدت فلسطینی‌ها حفظ شود افزود عربستان نیز در این مورد تلاشهایی را انجام داد که منجر به امضای توافقنامه مکه بین جنبش فتح و حماس شد.

مبارک تاکید کرد نبود منابع غنی نفت چه از نظر میزان تولید و چه از نظر ذخایر آن در مصر، تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای به منظور تولید برق را به گزینه‌ای ضروری برای آن کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی، استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای،حق مسلم کسانی است که معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را امضا کرده‌اند و مصر نیز سرگرم بررسیهای لازم درمورد برنامه هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

کد خبر 41753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز