دکترالهام امین‌زاده*: سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مصر که سه‌شنبه نهم بهمن برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی صورت می‌گیرد، نخستین سفر رئیس یکی از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و در این برهه از زمان و مقطع سیاسی روابط دو کشور حایز اهمیت فراوان است.

قطعاً این سفر باب گفت‌وگو و تعامل بیشتر بین دو کشور در جهت توسعه روابط سیاسی، اقتصادی را باز خواهد کرد.

دو کشور ایران و مصر ویژگی‌های خاصی را در دنیا و به خصوص در جهان اسلام دارند. کشور ما در خاورمیانه و مصر در شمال آفریقا هر دو کشوری مسلمان و قدرتمند در منطقه خود هستند.

کشور مصر دارای سابقه تاریخی قوی و بنیان‌های فرهنگی و علمی مستحکمی است و این وضعیت در مورد کشور ما نیز مشابه است. دو کشور به لحاظ استراتژیک به یکدیگر نزدیک هستند و بنابراین مستعد همکاری بیش از گذشته با یکدیگرند. وجود استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید مشترک، نزدیکی اعتقادی و قرابت‌های تمدنی و تاریخی ظرفیت‌های بسیار مهمی برای نزدیکی دو ملت است و می‌تواند عامل نزدیکی سیاسی تهران – قاهره باشد.

تعامل دو کشور می‌تواند به دستیابی راه‌حلی مشترک بین دو کشور و جهان اسلام برای احقاق حقوق ملت فلسطین باشد. متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف این فرصت فراهم نشد که دو کشور دارای تبادلات و تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر باشند و در واقع جبهه متحدی برای کمک به مردم فلسطین تشکیل دهند. سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به قاهره فرصت بسیار مغتنم و مبارکی است که روابط دو کشور ابتدا در سطح روابط پارلمانی و سپس سایر سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش یابد.

سفر رئیس مجلس می‌تواند به بهبود مناسبات کمک کند و ارتباط بین دو کشور در سطح مبادله سفیر آغاز شود. امیدوار هستم دو کشور با به وجود آمدن این شرایط ویژه و سفر حدادعادل به قاهره بر اساس منافع ملی و اسلامی خود که همانا وحدت جهان اسلام و دشمن مشترک است باب رابطه‌ای عمیق با یکدیگر را باز کنند و با توجه به جایگاه ویژه و استراتژیکشان در منطقه آسیا و آفریقا در عرصه مناسبات بین‌المللی نقش مؤثر و قدرتمندی ایفا کنند.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 42847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز