همشهری آنلاین: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه العالم در خصوص مذاکرات با آمریکا، رابطه با مصر، همکاری هسته‌ای ایران با روسیه و دیگر سوالات این شبکه پاسخ داد.

به گزارش مهر، متکی یکشنبه شب (25 آذر)  در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به سخنان رئیس جمهور و پیشنهادهای وی در نشست شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: همه این مسائل نشان دهنده اراده قطعی ایران برای توسعه همکاری ها با این کشورها است.

وی با اشاره به سفر اخیر احمدی نژاد به قطر ادامه داد: یکی از ملاقات های مهم رئیس جمهور در این سفر، دیدار باعمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب بود؛ به طور کلی تفاهم ها و توافق های خوبی در این نشست صورت گرفت و در جریان این نشست چگونگی ادامه و ساماندهی گفتگوها و همکاری ها بر اساس منافع مشترک، درک متقابل و گفتگو  مورد بررسی قرار گرفت.

متکی ادامه داد:  با توجه به دین و فرهنگ مشترک میان ایران و کشورهای عربی می توان بنای مستحکمی در جهت منافع طرفین بنیانگذاری کرد.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به دیدارهای مسئولان ایران و کشورهای عربی در سطوح مختلف به ویژه دیدار سران کشورها با یکدیگر گفت: ما به سوی بنیانگذاری مناسباتی جدید میان ایران و جهان عرب به پیش می رویم؛ حقیقت آن است که روابط کشورها بدون زمینه سازی های دیپلماتیک قابل اجرا نیست و لذا در این چارچوب برداشتن گامهای لازم و مشورتهای مورد نیاز برای افزایش همکاری های مشترک ایران و جهان عرب ضروری است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران د رحال حاضر مشغول بررسی و برنامه ریزی همکاری های آینده در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، بین المللی و فرهنگی با کشورهای عربی است، ادامه داد:  ایران در نظر دارد در کنار مناسبات رسمی و دولتی خود با کشورهای عربی، ارتباط میان نخبگان و فرهیختگان حوزه های هنری و دانشگاهی و همچنین علمای دینی ایران و جهان عرب را طراحی کرده و به پیش ببرد.

متکی با اشاره به شرکت ایران در نشست سال گذشته اجلاس اتحادیه عرب در سطح وزیر امور خارجه، اظهار داشت: روابط ما با کشورهای عربی امسال با دعوت از رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس شورای همکاری یک گام فراتر رفت و این گونه مناسبات در سطح سران ارتقا یافته است، اقدام دولت قطر که حتی در بیانیه پایانی مورد تایید و تقدیر اعضای شورای همکاری قرار گرفت ، گام مهمی در دور جدید مناسبات ایران با شورای همکاری خلیج فارس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به 12 پیشنهاد رئیس جمهور در نشست شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما در حال آغاز گفتگوها برای تجارت آزاد ایران با شورای همکاری هستیم و دبیر کل شورای همکاری نیز اعلام کرده که پیشنهادهای  احمدی نژاد به صورت سند این اجلاس در دستور کار پیگیری های آنها قرار بگیرد که البته در گفتگوهای دیپلماتیک کنونی با شورای همکاری ، موارد مطرح شده در حال پی گیری است و مردم منطقه به مرور از نتایج این گفتگوها آگاه می شوند.

وی درباره سفر معاون وزیر امور خارجه مصر به ایران نیز گفت: دیپلماتها در مذاکرات خود علاوه بر آینده نگری، باید گذشته را نیز در نظر بگیرند، بنابراین حتی در مذاکرات صمیمانه با دوستان مصری آن چه را که در گذشته اتفاق افتاده و شرایطی که پیش آمده است، دوستانه بررسی خواهیم کرد اما بطور کلی مجموع گفتگوهای دو کشور تا کنون، به اظهار نظر صریح رئیس جمهور در سفر به امارات منجر شده است.

وزیر خارجه افزود: رئیس جمهور در امارات تاکید کرد در صورتی که مصر امروز تصمیم بگیرد روابط رسمی و سیاسی میان دو کشور از سر گرفته شود، ایران آمادگی دارد بعد از ظهر آن روز سفارت خود را در مصر باز کند؛ در واقع امروز ایران در نزدیکی مرز بازگشایی روابط رسمی سیاسی با مصر قرار دارد و فاصله زیادی تا تحقق این منظور نمانده و اراده سیاسی دو کشور بر از سرگیری این روابط تاکید داشته و بحث های حاشیه ای نیز به زودی نهایی می شود.

متکی در ادامه سخنانش درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا در عراق اظهار داشت: ما هر آنچه که برای کمک به مردم عراق و تثبیت دولت این کشور لازم بوده انجام داده ایم و حتی با آمریکایی ها 3 دور مذاکره کردیم و امیدواریم که آنان خود را برای دور جدید گفتگوها متعهدانه تر آماده کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با باین اینکه درخواست دور چهارم گفتگوها مطرح شده است و ایران نیز به صورت اصولی با این درخواست موافقت کرده، تصریح کرد:  این گفتگوها باید جدی باشد و نتایج آن عملی شود.

وی  بالاترین سطح گفتگو با آمریکا را در سطح سفرا دانست و گفت: ضرورتی برای بالا بردن سطح مذاکرات از سطح سفرا وجود ندارد.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه آیا درخواست های مشخصی از آمریکا به ویژه در خصوص خروج از عراق وجود دارد یا خیر، ادامه داد: دستور کار مشخصی را برای این مذاکرات تعریف کردیم که قبل از ورود به مذاکرات به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد و به همین ترتیب طرف مقابل هم دیدگاه خود را اعلام می کند؛ در حال حاضر چارچوب مسائل مطرح شده بین دو طرف، کمک به امنیت عراق و حل کلی مسائل این کشور است و بنابراین در حل کلی مسائل عراق ممکن است مسائلی مطرح شود.

متکی همچنین در خصوص آخرین تحولات مناسبات تهران - مسکو گفت : روابط ما با روسیه به عنوان دو کشور همسایه به گذشته های دور بر می گردد و مناسبات این دو کشور بر اساس نگاه های امنیتی بوده و ایران به نمایندگی از آمریکا جزو کمربند امنیتی مقابل شوروی سابق بوده است و شاید شوروی هم از دوران تزاری دنبال اهداف دیگری بوده است بنابراین گفتگو و همکاری جدی بین دو کشور وجود نداشته است.

وی یادآور شد: اما بعد از انقلاب اسلامی و تحولاتی که در دو کشور به وجود آمد ، تغییراتی در روابط دو طرف حاصل شد و روابط بر اساس منافع متقابل و در این چارچوب تعریف شد که دو کشور ظرفیت های بالایی برای همکاری دارند و نیز دارای منافع مشترک منطقه ای در اطراف دریای خزر ، آسیای مرکزی و در قفقاز و نیز دارای نگرانی های مشترکی هستند.

وزیر خارجه ادامه داد: بر این اساس تلاش شد که روابط دو کشور وارد فاز جدیدی شود اما ساختارهای دو کشور کمتر اجازه می داد و فرهنگ کار و همکاری در دو کشور تعریف نشده بود. در سالهای گذشته گام هایی در این زمینه ها برداشته شد و در دولت نهم تلاش شد به این مناسبات شدت بیشتری داده شود به طوری که آقایان احمدی نژاد و پوتین رئیسان جمهور ایران و روسیه طی دو سال گذشته چهار بار با هم در نیویورک ، شانگهای ، بیشکک و تهران دیدار کردند و تعریف جدیدی از این روابط شد و ظرفیت های جدیدی معرفی شد و از سال گذشته که ششمین کمیسیون مشترک را در تهران برگزار کردیم با طرف روسی خود آقای کرینکو در خصوص آماده کردن یک سند چشم انداز همکاری های دراز مدت به توافق رسیدیم و پیش نویس این سند آماده شد و این سند در سفر سپتامبر گذشته به مسکو و مذاکره با همتای روسی من به طرف روسی داده و بررسی شد و در هفتمین کمیسیون مشترک همکاری دو کشور در مسکو این سند به امضا رسید.

وی همچنین اظهار داشت : طی یک سال اخیر شاهد افزایش صد در صد مناسبات تجاری دو کشور بوده ایم و مشورتهای روسیه و ایران به عنوان اولین و دومین کشورهای دارنده ذخایر گاز جهان، چه در زمینه انرژی و چه در سطح مناسبات دو کشور در سطح منطقه ای و بین المللی می تواند مفید باشد و دو کشور با اروپا در تامین انرژی مشارکت دارند که این خود فصل جدید مشترکی از همکاری با اروپا و کشورهای دارای گاز و دارای ذخایر گازی در منطقه به شمار می رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درباره همکاری های هسته ای ایران و روسیه نیز اظهار داشت: تقریبا همه گام ها در زمینه تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر برداشته شده و آخرین گام آن انتقال سوخت است که ما مطئمن هستیم مسئولان روسی این اقدام را انجام خواهند داد و در این سفر اخیر درباره تاریخ مربوط به انتقال سوخت به نیروگاه بوشهر تفاهم لازم انجام شده و در نتیجه تاریخ شروع به کار این نیروگاه را اعلام خواهیم کرد.[آغاز انتقال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر]

متکی همچنین گفت: مسئولان روسی از نهایی شدن موضوع هسته ای ایران در چارچوب ان پی تی و قوانین و مقررات بین المللی حمایت صریح کرده اند و ما چیزی بیش از این نمی خواهیم.

وی فن آوری صلح آمیز هسته ای را حق طبیعی مردم ایران دانست و گفت : مسئولان روسی این حق را به رسمیت می شناسند و مسیر همکاری ما با آژانس ادامه پیدا خواهد کرد و ما امیدواریم گزارش های آژانس این دغدغه ها را از بین برده باشد، اما به هر حال اکنون زمان اتخاذ تصمیمی جدی، منطقی و مبتنی بر حق وعدالت فرا رسیده و جمهوری اسلامی ایران آماده حل و فصل نهایی در طرف دیگر است چون مسائل از نظر ما حل شده است.

وزیر خارجه ادامه داد : یکی از تکیه گاه های ما طی دو سال گذشته در رویکرد جدید همکاریهای اقتصادی خارجی، کشورهای همسایه و منطقه بوده اند؛ ما در این چارچوب بدون استثنا با تمام کشورهای همسایه گسترش روابط داشته ایم و اکنون دارای حجم بالایی از مناسبات با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق و افغانستان هستیم که به عنوان مثال میزان مناسبات تجاری ما با ترکیه تنها در سال جاری به مرز ده میلیارد دلار می رسد.

متکی گسترش روابط با آسیا را رویکرد جدی کشورمان در چارچوب مذکور عنوان کرد و افزود: بخش قابل توجهی از انرژی ما در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین روسیه و ایران تا به حال فرهنگ همکاری با هم را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به شکلی که باید می بود نداشته اند.

وی از فراهم شدن زمینه اجرای پروژه های شرکت های ایرانی در روسیه و جمهوری های روسیه خبر داد و گفت: ما در سال 2008 دو اجلاس مهم در پیش رو داریم ، نخست اجلاس روسیه که امیدواریم به تشکیل سازمان همکاری های اقتصادی دریای خزر منجر شود. اجلاس دیگر نیز در باکو درباره همکاری های امنیتی کشورهای ساحلی دریای خزر است و به طور کلی امروز چشم انداز بسیار خوبی را در توسعه مناسبات ایران و کشورهای منطقه شاهد هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین تصریح کرد: ایران پیش از انقلاب هیچ حضوری در دریای خزر نداشت و خطی فرضی تحت عنوان آستارا - حسینقلی خان تعیین شده بود و کسی در ایران به بالای این خط نرسیده بود.

متکی حساسیت آمریکا به روابط ایران با کشورهای منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکایی ها تلاش کردند در حوزه جنوبی در مناسبات ایران با شورای همکاری اشکالاتی ایجاد کنند که با شرکت آقای احمدی نژاد در اجلاس دوحه شکست خوردند.

وی افزود: آمریکایی ها در شمال ایران نیز برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی تلاشهای زیادی کردند که آنجا نیز شکست خوردند ولی با وجود این تلاش ها رئیس جمهور روسیه به ایران آمد و اجلاس تهران نیز با نتایج بسیار مثبت برگزار شد؛ ایران همچنین به مذاکرات خود با ترکمنستان و آذربایجان درباره زیر بستر دریای خزر ادامه می دهد و طبیعی است که حقوق کشور بر اساس دو اصل قوانین بین المللی و اصل انصاف، نهایی می شود.

وزیر خارجه درباره سفر رئیس جمهور به عربستان برای ادای فریضه حج نیز گفت: رئیس جمهور ایران امسال بنا به دعوت شاه عربستان به این کشور می رود؛ شاه عربستان تا کنون دو بار از احمدی نژاد برای سفر به عربستان و شرکت در مراسم حج دعوت کرده که یک بار در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه و دیگری دو سال بعد در اجلاس دوحه که این درخواست دو بار مطرح شد و دربار عربستان از طریق سفارت ایران در ریاض این درخواست را از تهران مطرح کرد و بنابراین رئیس جمهور ما نیز این دعوت را قبول کرد و من هم به واسطه این دعوت این سعادت را پیدا می کنم که در این سفر رئیس جمهور را همراهی کنم.

کد خبر 39401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز