سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روز سه شنبه ( 6 آذر) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و گزارشی از آخرین تحولات در موضوع هسته‌ای به اعضای این کمیسیون ارایه کرد.

 به گزارش ایرنا، کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: متکی در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس که منجر به حل و فصل برخی ابهامات از جمله مساله پلوتونیوم و سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ P2‬و سند اورانیوم فلزی شد.

جلالی اضافه کرد: متکی‌در این نشست اشاره کرد که ایران روی محور همکاری با آژانس برای حل مسایل باقیمانده ، تلاش جدی خواهد کرد و طبعا در خصوص فعالیت‌های کنونی هسته‌ای هیچگونه سوال و ابهامی وجود ندارد و ابهامات باقیمانده درباره فعالیت‌های گذشته‌است که کاملا در چارچوب مذاکرات با آژانس قابل حل است.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی‌اظهار داشت: بخشی از مباحث برخی از کشورها به آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران باز می‌گردد که‌طبیعی است ایران در چارچوب مذاکره‌و تاکیدبرقواعد بین‌المللی و ساز و کار موجود در ان.پی.تی می‌تواند نگرانی نسبت به آینده را نیز حل کند.

جلالی گفت: امیدواریم‌مذاکرات سعید جلیلی و  خاویر سولانادرلندن عملا مسیر اعتمادسازی آغاز شده بین ایران و آژانس را که ثمره آن حل و فصل برخی‌از ابهامات آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است، تقویت کند.

وی افزود: تقویت این مسیر می‌تواند منجربه‌استمرار همکاری جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسایل باقیمانده براساس توافقنامه شود.
مذاکرات لندن حاوی ایده‌ها و نکات جدیدی است
نماینده شاهرود افزود:مذاکرات جلیلی و سولانا حاوی ایده‌ها و نکات جدید و در عین حال روشن و شفافی از جانب جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
جلالی تصریح کرد: چارچوب این‌ایده‌ها براساس گسترش اعتماد، حل‌و فصل برخی از دغدغه‌های موجود در مورد فعالیت‌های گذشته ایران و همچنین تضمین آینده است.

وی در خصوص موضوع  تضمین آینده،  گفت : تضمین آینده در چارچوب قواعد بین‌المللی با حفظ موضع جدی کشورمان برای صیانت از حقوق هسته‌ای است.

مخبر کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش سولانا اظهار داشت: حل و فصل مسایل باقیمانده، به گزارش سولانا و نوع همکاری‌ای که جامعه جهانی برای حل‌و فصل این موضوعات با رویکرد تقویت مذاکرات خواهد داشت، باز می‌گردد.

وی افزود: با توجه به گزارش البرادعی و نوع همکاری ایران با آژانس امیدواریم که گزارش سولانا مسیر تعامل و همکاری را تقویت کند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دور بعدی مذاکرات جلیلی و سولانا موضوع توقف دوجانبه اقدامات مطرح خواهد شد، گفت: هرگونه بحثی که به نوعی به تعلیق فعالیت هسته‌ای ایران منجر شود در دستور کار نیست.

وی افزود:اما اینکه‌با همکاری با آژانس و در چارچوب ان.پی.تی دغدغه‌های برخی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برطرف شود، کاملا مورد قبول جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده‌شاهرود در عین حال تاکید کرد: این دغدغه‌ها در چارچوب ان.پی.تی و قواعد بین‌المللی قابل برطرف شدن است ، به شرط آنکه رویکرد فنی و حقوقی بر مسایل هسته‌ای ایران حاکمیت داشته باشد، نه نگرش‌های سیاسی.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بحث کنسرسیوم غنی‌سازی هنوز روی میز قرار دارد؟ گفت: بحث کنسرسیوم اولین بار از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و کنسرسیومی‌از نظر ما پذیرفته است که براساس ان.پی.تی باشد و نافی حقوق کشورها در داشتن دانش و فناوری نباشد و خود کنسرسیوم به نوعی منتهی به آپارتاید هسته‌ای نشود.

کد خبر 37726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز