یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

نایب دوم رئیس مجلس شورای اسلامی در غیاب رئیس و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، روز پر تذکری را پشت سر گذاشت.

شاید برای همین محمد حسن ابوترابی مجبور شد دیرتر از آن که انتظارش را داشت ورود به دستور مجلس را اعلام کند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در غیاب حداد عادل، رئیس مجلس، که برای کلید زدن کنگره هشتصدمین سال تولد مولانا در محل سالن اجلاس سران حاضر شده بود و در حالی که محمدرضا باهنر، نایب رئیس اول، برای تشییع پیکر خواهرش به کرمان رفته بود، به ریاست محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

امام، علیه سند بردگی ایستاد

سید محمد حسن ابوترابی در نطق پیش از دستور مجلس با اشاره به سالگرد سخنرانی امام خمینی رحمه الله علیه  در ارتباط با لایحه کاپیتولاسیون گفت:‌ کاپیتولاسیون مصونیت قضائی از مسایل اساسی تاریخ معاصر ایران است که موجب شد استقلال و حاکمیت ایران در موقعیت متزلزل قرار گیرد.

ابوترابی در آغاز جلسه مجلس، سخنرانی تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در چهارم آبان سال 1343 درباره لایحه غیرقانونی کاپیتولاسیون را حیات بخش، راهگشا و حرکت آفرین دانست و گفت: تصویب این لایحه اعلام وابستگی و سلطه و استعمار آمریکا بر ایران از تریبون مجلس شورای ملی وقت بود.

به گزارش مهر، ابوترابی گفت: حضرت امام در سخنرانی خود به تشریح لایحه کاپیتولاسیون پرداختند و بارها تاکید کردند نمایندگان مجلس سنا و شورای ملی، نمایندگان واقعی مردم نبوده و نیستند.

نماینده مردم قزوین تاکید کرد: ایشان همچنین با انتشار اعلامیه تصویب کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران دانستند و سیاست های آمریکا، انگلیس و اسرائیل را به شدت مورد حمله قرار دادند.

او ادامه داد: امروز مجلس شورای اسلامی بر آمده از آرای مردم، نماد مردم سالاری است که در زیر پرچم توحید و دین در مقابل دنیای لیبرال دمکراتیک غرب قرار گرفته است.

تذکر به رئیس‌جمهوری

در جلسه، 2 تذکر نیز از طرف تعدادی از نمایندگان از بلندگوهای صحن قرائت شد. تذکر نخست نماینده‌ها خطاب به رئیس‌جمهوری بود. به گزارش فارس 22 نماینده که همگی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هستند و سعید ابوطالب عضو فراکسیون اکثریت مجلس نسبت به تغییر مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای به رئیس جمهوری تذکر دادند.

نمایندگان تذکر دهنده  در تذکر خود تأکید کردند: در شرایطی که کشور حساس‌ترین روزهای خود را پیش رو دارد، تغییر مذاکر‌کننده ارشد هسته‌ای با منافع ملی و مصالح نظام سازگاری نداشت و ضروری بود تا رئیس‌جمهوری با تأمل و تحمل رفتار می‌نمود.

این نمایندگان افزودند: سیاست عرصه تعامل و تحمل به‌خصوص در شرایطی است که پای مصالح و منافع ملی کشور و مردم در میان باشد. امروز کشور بیش و پیش از هر چیز به هوشیاری و توجه به سرنوشت کشور و تحقق اهداف ملی در فضایی آکنده از آرامش روانی، اجتماعی و سیاسی نیازمند است و ضروری است تا با درک این وضعیت و پرهیز از حرکتهای شتابزده در این راستا عمل شود.

تذکر دوم

23 نفر از نمایندگان مجلس نیز مستقل از تذکر قبل در تذکری به صفارهرندی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ ضرورت برخورد قانونی با نشریات مکتوب و الکترونیکی که به اهانت و هتاکی علیه مراجع مبادرت می‌ورزند را مطابق با ماده 27 قانون مطبوعات خواستار شدند.

به گزارش ایسنا، در این تذکر آمده است: ماده 27 قانون مطبوعات بیان می‌دارد که هر گاه در نشریه‌ای به مراجع مسلم تقلید اهانت شود، پروانه آن نشریه لغو و مدیر مسئول و نویسنده مطلب به محاکم صالحه معرفی و مجازات خواهند شد.

با وجود صراحت ماده مذکور چندی است که برخی از نشریات مکتوب و الکترونیکی منتسب به دولت مبادرت به اهانت و هتاکی علیه برخی از مراجع مسلم تقلید کرده و در کمال تعجب و برخلاف حساسیت‌های ویژه هیات نظارت نسبت به موارد مشابه، همچنان در حاشیه امن و مصونیت کامل از هر گونه تعقیب واقع می‌شوند.

نظر به صراحت قانون مذکور و ریاست و مسئولیت وزیر ارشاد در هیات نظارت، مقتضی است ضمن رعایت ماده 27 قانون مطبوعات، نسبت به برخورد قانونی با نشریات هتاک و تعقیب قانونی متخلفان اقدام مقتضی معمول و مانع از تکرار هتاکی‌هایی از این دست شوند.

منافی اقتدار مجلس نیست؟

به گزارش ایسنا، عزت‌الله یوسفیان ـ نماینده مردم آمل در مجلس ـ در نطق پیش از دستورش با بیان این که مجلس هفتم علاوه برتوفیق در تطبیق مصوبات با سیاست‌های کلان کشور و سند چشم‌انداز و برنامه‌های جاری، کارنامه‌ای روشن در حضور نمایندگان و اجتناب از غیبت و انجام سفرهای خارجی غیرضرور و سفرها در حد نیاز و تعداد مصوبات چشم‌گیر که بیانگر آمار و عملکرد نمایندگان مجلس هفتم در مقایسه با ادوار گذشته است را داراست، افزود: البته عمده‌ترین مسئله در ایفای وظایف نمایندگی، مصونیت پارلمانی همانند مصونیت قضائی و مصونیت دیپلماتیک است که متأسفانه نمایندگان فاقد آن هستند و از این حقوق اولیه بی‌بهره می‌مانند.

این عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: فقدان مصونیت پارلمانی یعنی یک قاضی در یک گوشه کشور می‌تواند بریده‌ای از روزنامه‌ای که اسامی 290 نفر نماینده در آن درج شده را ثبت کیفری کند و تمامی آن نمایندگان را جلب، احضار، تعقیب، احضار و کیفر کند، البته مشابه این رفتار را می‌توان در دستگاه‌های دیگر هم علیه نماینده یافت. اما آیا این منافی اقتدار مجلس نیست؟

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که اگر مجلس مرکز قدرت است، پس چرا چنین اتفاقی میسور است، ادامه داد: البته ما با رسیدگی به احقاق حق، هر کس در هر مقامی که باشد و قابل تعقیب باشد منکر آن نیستیم، اما بحث بر آن است که باید حرمت نمایندگان حفظ شود.

فوریت برای درخواست سازمان ملل

نمایندگان مجلس همچنین با دو فوریت طرح ایجاد مرکز منطقه ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا موافقت کردند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی دیروز نمایندگان طرح ایجاد مرکز منطقه ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا را با قید دو فوریت بررسی و به آن رای مثبت دادند. این مرکز با هدف پژوهش به منظور دستیابی به علوم و فناوری های نوین فضایی و بهره گیری از آنها در پیشگیری و آمادگی مقابله با بلایای طبیعی نظر زلزله، سیل، خشکسالی و... و به درخواست سازمان ملل به پایتختی تهران در مرکز و غرب آسیا تشکیل می شود.

همسایه در بهارستان

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی جمعی از نمایندگان مجلس نواب عراق و همین طور چندنفر از اعضای حزب فضیلت و سران قبایل و عشایر عراق، میهمان صحن بهارستان بودند. ابوترابی که ریاست جلسه مجلس را بر عهده داشت، از حضور آنها تشکر کرد.

او برای این افراد و اعضای مجلس نواب عراق آرزوی موفقیت، عزت و اقتدار کرد و افزود:‌ امیدواریم در آینده نزدیک، این کشور اسلامی را با امنیت کامل و با اقتدار لازم با خروج اشغالگران آمریکایی شاهد باشیم.

کد خبر 35141

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز