رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این معناست که این پرونده به مجرای طبیعی خود بازگشته است چرا که از وظایف آژانس است که این مسائل را به درون خود بازگرداند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در برنامه موسوم به‌ "من واشنگتن "(از واشنگتن) در نیویورک با تشریح پرونده هسته ای ایران بار دیگر گفت:  وجود این پرونده در آژانس دلیل بر این است که پرونده ایران واقعا در روند طبیعی خود و تحت نظارت آژانس قرار دارد و فقط در این چارچوب است که همه ابهام‌ها و پرسش‌هایی که مطرح می شود برطرف می‌شود.


وی تصریح کرد: ما همچنین معتقدیم که پرسش ها و نگرانی‌های زیادی درباره فعالیت هسته‌ای کشورهای دیگر وجود دارد که لازم است آژانس به آنها نیز رسیدگی کند و البته تاکنون چنین چیزی روی نداده است.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد، زمانی که اعلام می کنیم پرونده هسته‌ای ایران بسته شده است به این معناست که این مساله به روند عادی خود که همان آژانس است بازگشته است.


مجری الجزیره : دولت ایران بارها اعلام کرده است که خواهان حل و فصل مسالمت آمیز این مساله است اما برخی ها از احتمال جنگ علیه ایران سخن می گویند آیا ایران آمادگی دفاعی برای این منظور را دارد ؟

پاسخ متکی : پرونده هسته ای ایران از ابتدا دو حد و مرز داشت ، اولی مبتنی بر همکاری و دومی مبتنی بر رویارویی است و گزینه ایران همیشه همکاری و حل و فصل این مساله از طریق گفتگو است و همیشه در این باره تلاش می‌کند.


متکی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که راه حل دیپلماتیک و گفتگو بهترین راه حل به شمار می‌رود و بیشتر کشورهای جهان نیز از آن حمایت می‌کنند اما اگر کشوری بر راه حل نظامی تاکید می‌کند این گزینه به نفع آنها نخواهد بود و به صراحت می گویم که اگر کشوری بخواهد تعرضی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد باید مسوولیت تبعات آتی این اقدام را نیز بپذیرد.


مجری الجزیره :  آقای متکی نظرتان درباره اظهارات برخی مقامات سعودی درباره رویارویی نظامی و فراهم شدن عناصر آن بین ایران و آمریکا چیست ؟

پاسخ متکی : امریکایی ها برای ایجاد جنگ روانی تلاش می کنند که در واقع ابزاری قدیمی برای سیاست‌های شکست خورده و غیرمنطقی آنها است و از سوی دیگر مردم ایران نیز به چنین جنگ‌های روانی عادت کرده اند و ما نیز در مذاکرات خود با کشورهای منطقه به دوستان خود این موضوع را اعلام کردیم .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بر این نظریم که آمریکا هم اکنون در شرایطی قرار ندارد تا هزینه جنگ دیگری بر دوش مالیات دهندگان این کشور بگذارد.

وی  افزود : امریکا در حال مقابله با افکار عمومی بسر می‌برد که واشنگتن را به مداخله در امور منطقه خاورمیانه به ویژه عراق متهم می‌کنند با این شرایط امریکا شرایط وارد شدن به جنگی دیگر را ندارد.

مجری الجزیره : همسایگان ایران و کشورهای عربی از جمله عربستان که متحد اصلی امریکا در منطقه به شمار می رود درباره برنامه هسته‌ای ایران و احتمال آغاز جنگ بین آمریکا و ایران احساس نگرانی می‌کنند آیا توجیهی برای این نگرانی ها وجود دارد؟

پاسخ متکی :  البته تلاش‌های برنامه ریزی شده و سازمان دهی شده‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه در بین کشورهای منطقه وجود دارد و این هدف و خواست آمریکا است و هدف از نشست کشورهای شش به علاوه دو (2+6) که در قاهره و بعد در کویت برگزار شد اختلاف افکنی و ترغیب کشورهای همسایه عرب علیه ایران بود که البته این روشها در روزهای بعد از انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌شد و در آن زمان تا حدودی نیز موفقیت آمیز بود اما هم اکنون به نظر می‌رسد بی‌فایده باشد.

وی تکرار کرد: گفتگوهای زیادی بین ایران و کشورهای دوست در منطقه وجود دارد که مبتنی بر ایجاد روابط نزدیک و دوستانه با در نظر داشتن منافع مشترک است .


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دیدار سازنده ای با سعود الفیصل و وزیران امور خارجه کشورهای عربی داشتم و با آقای عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و درباره رایزنی بین ایران و کشورهای عربی به توافق رسیدیم و با شماری از وزیران امور خارجه در داخل اتحادیه عرب نیز به توافق رسیدیم و نگرانی ها در نتیجه تلاش‌های دشمنان برای فتنه افکنی و اختلاف افکنی بر اساس اصول دینی ، سیاسی و نژادی است اما آگاهی منطقه مانع از تحقق این هدف مغرضانه آنها خواهد شد.


متکی افزود: درباره مساله هسته ای ما همه تلاش خود را برای مشارکت کشورهای همسایه عربی و دادن اطمینان به آنها درباره امنیت و صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای به کار گرفتیم و تاکید کردیم که نیروگاه بوشهر از ایمنی بالا و تجهیزات پیشرفته برخوردار است و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وی تاکید کرد : درباره اهداف صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای، ایران برای نشان دادن این مساله به همه جامعه بین المللی از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است ، ما در حقیقت ایمان داریم که دوره جنگ افزار هسته‌ای گذشته است و در گفتگوهای وزیر امور خارجه فرانسه مخالفت خود را با وجود جنگ افزار هسته‌ای حتی در فرانسه اعلام کردیم که باید از آن خلاص شد.

متکی افزود، جنگ افزار هسته‌ای اگر مفید بود می توانست در حل بسیاری از مشکلات جهان امروز مفید باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: آیا جنگ افزار هسته‌ای برای کشورهایی که در جهت اعمال خواسته غیر عاقلانه خود بردیگران تلاش می کنند مفید بوده است ؟ آیا برای آمریکا و جلوگیری از شکست آن در عراق مفید بود؟ برای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از شکست در جنگ سی و سه روزه مفید بود ؟ ، آیا برای جلوگیری از فروپاشی اتحاد شوروی مفید بود؟

متکی گفت: داشتن چنین جنگ افزاری در هیچ یک از این موارد مفید نبود به همین دلیل ما براین نظریم که دوره بمب هسته‌ای گذشته است و با گفتگو با کشورهای دوست عربی در منطقه و با شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و نیز مذاکرات پارلمان ایران با پارلمان‌های عربی توافق‌هایی حاصل شد و امیدواریم که این تلاش‌ها برای همه کشورها مفید باشد.

کد خبر 32988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز