مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

مجید جباری: با دستور شهردار تهران همه قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان روی سامانه «شفافیت» قرارمی‌گیرد

تهران

هنگامی که قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان شهرداری تهران از لابه‌لای زونکن‌های مالی بیرون آمد و روی وب‌سایت شفافیت قرار گرفت، کسی باور نمی‌کرد که نخستین گام شهردار تهران و شعار عضو شورای شهر مبنی بر «شهرداری شیشه‌ای» ادامه پیدا کند. اما انتشار قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومانی نخستین گام بود. پس از آن بودجه شهرداری به‌صورت کامل و در قالب اکسل در این سامانه منتشر شد و پس از آن نیز اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کرده‌بودند. در کنار این اطلاعات صورتجلسه‌های شورای شهر به همراه آرای اعضا بر روی وب سایت شورای اسلامی شهر تهران منتشر شد و 2هفته پیش نیز سامانه شفافیت، اطلاعات کامل مدیران شهری و مدارک تحصیلی آنان را بارگذاری کرد. روز گذشته بهاره آروین از دستور سید محمد علی افشانی، شهردار تهران برای انتشار قراردادهای بالای 250میلیون تومان در سامانه شفافیت خبر داد. اما این انتهای ماجرا نیست. رئیس کمیته شفافیت شورای شهر یک خبر دیگر هم داشت؛ به‌زودی اطلاعات فیش حقوقی مدیران شهری و فهرست دارایی‌هایشان نیز در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد.

او پیامدهای مثبت این اقدام شورا را مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مدیران به افکار عمومی دانست و گفت: طبق مصوبه «مدیریت تعارض منافع» که اخیرا در شورای شهر به تصویب رسیده است و همچنین براساس قوانین بالادستی، مانند برنامه ششم توسعه، انتشار عمومی همه اطلاعات فیش حقوقی شامل دریافتی، پاداش، مزایا و امکاناتی که در اختیار مدیران شهری قرار دارد به همراه فیش حقوقی آنان، در دستور کار کمیته شفافیت شورا قرار دارد. ضمن اینکه با هدف شفافیت بیشتر، اطلاعات سفرهای خارجی همه کارکنان شهرداری در سامانه شفافیت در دسترس همه شهروندان قرار خواهد گرفت. همچنین طبق مصوبه «مدیریت تعارض منافع» همه کمک‌های شهرداری تهران به نهادها و اشخاص حقوقی برای مشاهده عموم منتشر خواهد شد.

آروین در ادامه گفت: همانطور که شهردار تهران همواره در برنامه‌های مختلف بر آن تأکید کرده و اساسا وعده ایشان به شهروندان است، مردم باید از میزان درآمدهای شهرداری تهران و اینکه این منابع از چه محل‌هایی کسب می‌شود، اطلاع داشته باشند. همچنین شهروندان باید بدانند این منابع به تفکیک جزئیات در چه محل‌هایی هزینه و در محل سکونتشان چقدر هزینه بابت چه اموری از طرف شهرداری صرف می‌شود. از این‌رو سعی ما بر این است همانطور که بودجه مصوب را به تفصیلی‌ترین حالت ممکن منتشر کردیم، عملکرد بودجه و میزان دریافت‌ها و پرداخت‌های شهرداری تهران را نیز در دسترس شهروندان قرار دهیم تا بتوانیم از مکانیزم نظارت همگانی برای تحقق عملکرد بودجه مطابق با سند مصوب بودجه استفاده کنیم.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران همچنین در دسترس عموم قرار‌دادن اطلاعات پروژه‌های احداثی شهرداری تهران در سال97 بر اساس درصد میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی را از دیگر برنامه‌های این کمیته عنوان کرد.
آروین همچنین گفت: انتشار اطلاعات شهرسازی، بر روی نقشه تهران از دیگر دستورکارهای کمیته شفافیت است. طبق طرحی که در کمیسون‌های تخصصی شورا مورد بررسی قرار گرفته‌است و بزودی برای تصویب به صحن شورا خواهد آمد، اطلاعات ساختمان‌های درحال ساخت در شهر تهران بر روی نقشه اطلاعات مکانی پایتخت در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

  • شهروندان باید از قراردادها مطلع باشند

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران

در فصل اول برنامه پیشنهادی پنج‌ساله سوم توسعه که چندی پیش به شورای شهر تهران تقدیم شد، شفافیت یکی از اصول مهم مدیریت شهری قلمداد شده است. از این‌رو قراردادهای شهرداری تهران با مبلغ 250میلیون تومان و بالاتر روی سامانه شفافیت قراردادها منتشر می‌شود. زیرا شهروندان باید از همه قراردادهای درون شهرداری مطلع باشند. در همین راستا بود که سال گذشته با راه‌اندازی سامانه شفافیت، در فاز نخست، همه قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در این سامانه منتشر شد.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه یکی از نوآوری‌های مدیریت شهری در برنامه سوم توسعه، تمرکز بر موضوع حکمروایی شهری است، در این برنامه، فصلی به‌عنوان حکمروایی شهری پیش‌بینی‌شده که یکی از اصول مهم در این حکمروایی، موضوع شفافیت است. براین اساس، هرچقدر مردم بیشتر در جریان امور باشند، ضریب مشارکت آنها در اداره شهر بالاتر می‌رود و اعتماد و انسجام اجتماعی هم افزایش می‌یابد. همچنین شفافیت در امور، استفاده از فناوری‌های نوین در اداره شهر و برخورد با فساد از مظاهر حکمروایی خوب شهری است. بنابراین اگر شهر شفاف باشد، بسیاری از مشکلات ساختاری در سازمان و برون سازمان شهرداری حل خواهد شد و با حل این مشکلات، نیمی از مشکلات شهر نیز برطرف می‌شود.

کد خبر 418946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha