اولین کنفرانس مهندسی برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست، مکان مناسبی بود که مدیر عامل شرکت مترو با ارائه آمار و ارقام، برتری حمل و نقل ریلی را در تهران نسبت به سایر شبکه‌های حمل و نقل عمومی به اثبات برساند.

یکی از این آمارها، به صرفه جویی اقتصادی مربوط بود. محسن هاشمی گفت: با اجرای طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران،2 هزار و 600 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره نقش مترو در کاهش آلودگی تهران به مواردی چون امکان انجام سفرهای درون شهری و ارتباط حومه با مرکز تهران با سرعت مناسب، تردد دقیق و ایمن با بالاترین فن‌آوری ممکن، توجه به مسایل محیط زیستی، ایجاد فرهنگ نظم اجتماعی، بهینه‌سازی حمل و نقل شهری و کاهش تصادفات اشاره کرد.

به گفته او، هر سفر 7/0 لیتر کاهش مصرف سوخت و نیم ساعت در روز در تهران و یک ساعت در روز برای حومه، صرفه‌جویی انرژی و زمانی دارد و علاوه بر این در هزینه‌های درمانی و استهلاک خودروها نیز صرفه‌جویی می‌کند.

هاشمی افزود: در سال جاری 400 میلیون سفر با مترو انجام شده که اگر قرار بر انجام این تعداد سفر با خودرو بود، (با توجه به اشغال دو متر فضا برای هر خودرو)، 200 میلیون حرکت خودرو یا بیش از 100 هزار حرکت اتوبوس باید انجام می‌شد.

وی درباره برنامه‌های توسعه خطوط متروی تهران، خاطر نشان کرد: در برنامه سوم خطوط مترو که توسعه خط خیابان ولی‌عصر (عج) و خط چهار برای پوشش خیابان‌های آزادی،‌ انقلاب و پیروزی و برنامه سوم که شامل هشت خط داخلی است، صرفه‌جویی اقتصادی بالایی در حدود دو هزار و 600 میلیارد تومان در سال خواهیم داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این آمار مشخص می‌شود که این سیستم، هیچ‌گونه پارامتر منفی ندارد و اگر این خطوط به روی زمین منتقل شود، تنها آلودگی صوتی خواهد داشت.

هاشمی افزود: تعداد ساکنان اطراف تهران در 25 سال آینده رشد خوابگاهی خواهد داشت، به طوری که جمعیت خارج از تهران به 10 میلیون نفر و جمعیت داخل تهران به 9 میلیون نفر می‌رسد و سفرهای اقماری بیش از سفرهای داخلی خواهد بود.

وی با اشاره به امضای قرارداد با مشاور فرانسوی «سیتکا» خاطر نشان کرد: طرح جامع ریلی تهران را که طرحی بلند پروازانه است و وضعیت تهران را بهتر از پاریس خواهد کرد، به شورای شهر تهران و وزارت مسکن و شهرسازی ارائه کرده‌ایم که امیدواریم تصویب شود.

وی در ادامه گفت: با اختصاص 5/1 تا سه درصد از حجم بالای گردش پول تا سال 1405 که افق طرح خواهد بود، برنامه بلندمدت حمل و نقل ریلی تهران اجرا می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: با اجرای این طرح، سراسر تهران تحت پوشش سیستم مترو قرار خواهد گرفت و به جز هشت خط شهری (با فاصله ایستگاهی یک کیلومتر و سرعت متوسط 35 تا 40 کیلومتر)، چهار خط مترو اکسپرس (که به شهرهای اقماری رفته و با تمام خطوط مترو ایستگاه‌های تبادلی داشته و با فاصله ایستگاهی بیش از سه کیلومتر، سرعت متوسط بیش از 70 کیلومتر دارند)، پنج خط تراموا مکمل با طول 60 کیلومتر، یک خط منوریل، 13 ایستگاه تبادلی، 54 ایستگاه انتقالی، 19 پارک سوار و 10 کانون حمل و نقل، 10 میلیون مسافر روزانه جابجا می‌شوند.

وی گفت: با قیمت‌های امروزی سوخت در صورت اجرای این طرح، دو میلیارد دلار صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.

نیاز به سالانه هزار میلیارد تومان

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با سما اعلام کرد: برای تحقق سهم 30 درصدی مترو در حمل و نقل درون شهری باید سالانه یک هزار میلیارد تومان صرف توسعه مترو شود.

به گفته او در بودجه مصوب مجلس چهارهزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که در این میان برای توسعه مترو سالانه یک هزار میلیارد تومان نیاز است.

هاشمی اضافه کرد: برای توسعه سریع خطوط مترو لازم است دولت سالانه 600 میلیارد تومان و شهرداری تهران نیز 400 میلیارد تومان از بودجه یک هزار میلیارد تومانی مورد نیاز را بپردازند که در صورت تحقق این امر 8 خط مترو و 4 خط اکسپرس به طول 430 کیلومتر که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پیش بینی شده در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره داری خواهد رسید.

کد خبر 40698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز