همشهری آنلاین: کتاب خاطرات رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا FBI در نخستین هفته ورود به بازار کتاب بیش از ۶۰۰ هزار نسخه فروخت و رکوردهای مربوط به کتاب‌های سیاسی مایکل وولف و هیلاری کلینتن را شکست.

جیمز کومی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل نيويورك‌تايمز، «وفاداري بالاتر: حقيقت، دروغ‌ها و راهبري» نوشته جيمز كومي روز 17 آوريل منتشر شد و در هفته اول در حالي به ركورد 600 هزار فروش در نسخه‌هاي مكتوب، آنلاين و صوتي دست يافت كه يك ميليون جلد از نسخه مكتوب آن وارد بازار شده است. «وفاداري بالاتر» در حال حاضر پرفروش‌ترين كتاب بازار آمريكاست و انتظار مي‌رود بسياري از ركوردهاي بازار كتاب را به نام خود كند.

«چه اتفاقي افتاد؟» هيلاري كلينتن در هفته اول بيش از 300 هزار نسخه فروخته بود و «آتش و خشم» حدود 200 هزار نسخه. اين در حالي است كه كتاب افشاگرانه وولف درباره رفتارهاي دونالد ترامپ در كاخ سفيد بيش از دو ميليون نسخه تا امروز فروخته است. «آتش و خشم» ژانويه گذشته منتشر و در هفته اول ورود به بازار 85 درصد نسخه‌هاي مكتوب آن فروخته شده بود. موضوع هر دو كتاب، سياست و درباره رئيس‌جمهوري تازه آمريكاست.

كومي كه در جريان رسيدگي به پرونده ماجراي دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا از سوي ترامپ بركنار شده بود، پيش و پس از انتشار «وفاداري بالاتر» در كارزاري گسترده درباره كتاب خود شركت كرد. حضور در تلويزيون، انجام مصاحبه‌هاي افشاگرانه اختصاصي با شبكه‌هاي خبري و برانگيختن خشم ترامپ بخشي از برنامه‌هاي رئيس پيشين FBI براي معرفي كتاب بود. برخي معتقدند او بيشترين بهره را از توئيت‌هاي ترامپ برده است.

از سوي ديگر، كتاب كومي مانند شخصيت و عملكرد خود منتقدان را به دو گروه موافق و مخالف تقسيم كرده است. برخي آن را به دليل افشاگري و روايت صادقانه از نقش كومي در چند افتضاح سياسي تاريخ معاصر تحسين كرده‌اند و گروهي ديگر مي‌گويند رئيس بركنارشده پليس فدرال آمريكا براي پرفروش‌تر شدن كتاب خود بر عملكردهاي پيشين سرپوش مي‌گذارد. هر چه باشد، كومي يك بازي دوسر برد را آغاز كرده است.

سايت آمازون هم براي اينكه مانع تاثيرگذاري نقدهاي منفي بر فروش «وفاداري بالاتر» شود، بخش نقد را صرفا براي كساني باز گذاشته كه كتاب را از اين سايت خريده باشند. معمولا درباره كتاب‌هاي ديگر همه مي‌توانند وارد آمازون شوند و نقد و نظر خود را درباره كتاب بنويسند. گفته مي‌شود بسياري از مردم با رويكرد سياسي به بخش نقد آمازون مي‌روند و متن‌هايي كه درباره برخي كتاب‌ها مي‌نويسند، نقد محض نيست.

کد خبر 403875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha