همشهری آنلاین: اگر مدت‌هاست خواندن یک کتاب را آغاز کرده و به هر دلیل هنوز آن را به پایان نرسانده‌اید، بهترین راه این است که کتاب را کنار بگذارید و مشغول خواندن کتابی دیگر شوید.

کتاب

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، حتي در ميان كتابخوان‌هاي حرفه‌اي هم هستند كساني كه شايد از خواندن يك كتاب چندان لذت نبرند اما توان كنار گذاشتن آن را ندارند. اين ويژگي كه آن را Book-Block مي‌نامند، يك راه حل بسيار ساده دارد؛ كتاب را براي هميشه ببنديد و از خير خواندن آن بگذريد. حدود دو هزار شهروند بريتانيايي در تازه‌ترين نظرسنجي موسسه كتابخواني شركت كرده و 22 درصد آنها گفته‌اند هرگز كتابي را دست گرفته‌اند كنار نمي‌گذارند.

نكته جالب اينجاست كه مردم معمولا كتاب را براي ورود به دنيايي شادتر دست مي‌گيرند و مي‌خوانند. به همين دليل، سراغ كتاب‌هاي ناراحت‌كننده نمي‌روند. نتايج پژوهش موسسه كتابخواني به مناسبت روز جهاني كتاب از اين قرار است: 22 درصد خواندن كتاب را تمام مي‌كنند، 15 درصد كتابي را خواندن آن بين يك تا سه هفته طول كشيده كنار مي‌گذارند، 11 درصد پس از چهار تا شش روز بي‌خيال يك كتاب مي‌شوند، 13 درصد پس از دو تا سه روز كتاب را براي هميشه مي‌بندند و شش درصد حتي بيش از يك روز يك كتاب را تحمل نمي‌كنند. حدود 10 درصد هم بيش از يك تا سه ماه براي خواندن يك كتاب وقت مي‌گذارند.

پژوهش‌ها نشان داده فرآيند بوك-بلاك يا گير كردن در خواندن يك كتاب بين كتابخوان‌ها فراگير است و همه به نوعي با آن درگير بوده‌اند. اين درباره كتاب‌هاي بسيار محبوب هم مصداق دارد؛ «ياران حلقه» از مجموعه «ارباب حلقه‌ها»، «پنجاه طيف خاكستري»، «هري پاتر و محفل ققنوس»، «آرزوهاي بزرگ» و «بلندي‌هاي بادگير» از بزرگاني چون چارلز ديكنز، اميلي برونته، جي‌كي رولينگ و جي‌آر‌آر تالكين كتاب‌هايي هستند كه بيش از ديگر كتاب‌ها خواننده را درگير خود مي‌كنند.

خسته‌كنندن بودن يا جالب نبودن كتاب با 51 درصد مهم‌ترين دليل براي تمام نكردن يك كتاب عنوان شده است. سخت بودن تمركز روي مطالب يا خسته بودن از كار و زندگي روزانه به ترتيب با 24 و 20 درصد ديگر دلايل ناتمام ماندن خواندن كتاب‌هاست. احساس تنهايي يا اضطراب بيش از حد هم دلايل كنار گذاشتن برخي كتاب‌هاي سخت‌خوان اعلام شده است.

سو ويلكينسن، از مديران ارشد موسسه كتابخواني در جمع‌بندي پژوهش اخير اين موسسه به مناسبت روز جهاني كتاب 2018 مي‌گويد: «در دوره‌اي كه انبوه كتاب‌هاي درخشان نوشته و منتشر مي‌شود، هرگز خودتان را مجبور به خواندن چيزي نكنيد كه از آن لذت نمي‌بريد. روز جهاني كتاب بهترين فرصت براي يافتن كتابي مناسب حال شماست.»

کد خبر 403544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha