همشهری آنلاین: گروهی از بهترین نویسندگان تاریخ ادبیات از جورج اورول و مارک تواین تا آگاتا کریستی و مارگارت اتوود در معرض رای و انتخاب قرار گرفتند تا یکی به عنوان محبوب‌ترین رمان برگزیده شود.

کتابخانه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، شبكه PBS آمريكا در آستانه آغاز فصل تابستان فهرست 100 كتاب و نويسنده را منتشر كرد؛ فهرستي كه با راي مردم برگزيده شده و قرار است موضوع يك برنامه تلويزيوني هشت قسمتي به نام «خوانش بزرگ آمريكايي» باشد. پخش اين مجموعه از PBS پاييز آينده به پايان مي‌رسد و پس از آن يك نظرسنجي تازه براي انتخاب محبوب‌ترين كتاب آغاز مي‌شود.

هر قسمت «خوانش بزرگ آمريكايي» دو ساعت طول مي‌كشد و در آن چهره‌هاي سرشناس و نويسندگان برجسته در كنار آمريكايي‌هاي نام‌آشنا كتاب‌ها و نويسنده‌هاي محبوب خود را به بينندگان برنامه معرفي مي‌كنند. نخستين قسمت 22 مي روي آنتن مي‌رود و به گفته تهيه‌كنندگان، تمام دوستداران كتاب از نسل‌هاي مختلف در جشني سراسري و ملي مي‌توانند با فراغ بال به كتاب و نويسنده برگزيده خود راي بدهند.

از هر نويسنده فقط يك كتاب در فهرست 100 تايي حضور دارد و از مهم‌ترين آثار موجود در آن مي‌توان به «1984» جورج اورول، «ماجراهاي تام ساير» مارك تواين، «كيمياگر» پائولو كوئليو، «آليس در سرزمين عجايب» لوييس كارول، «پس آنگاه هيچ‌كدام نماندند» آگاتا كريستي، «آواي وحش» جك لندن، «كچ-22» جوزف هلر، «غرور و تعصب» جين آستين، «ناطور دشت» جي. دي سلينجر، «وقايع‌نگاري نارنيا» سي اس لوييس، «دن كيشوت» ميگل دسروانتس، «فرانكنستين» مري شلي، «بر باد رفته» مارگارت ميچل، «رمز داوينچي» دن براون، «كنت مونت كريستو» الكساندر دوما و «پدرخوانده» ماريو پوزو اشاره كرد.

گيلين فلين با «دختر رفته»، چارلز ديكنز با «آرزوهاي بزرگ»، اف. اسكات فيتس‌جرالد با «گتسبي بزرگ»، جان استين‌بك با «خوشه‌هاي خشم»، جاناتان سوييفت با «سفرهاي گاليور»، جي كي رولينگ با «هري پاتر»، شارلوت برونته با «جين اير»، آنتوان دو سنت‌-اگزوپري با «شازده كوچولو»، هرمان ملويل با «موبي ديك»، گابريل گارسيا ماركز با «صد سال تنهايي»، دافنه دوموريه با «ربكا»، هرمان هسه با «سيذارتا»، ارنست همينگوي با «خورشيد همچنان مي‌دمد»، هارپر لي با «كشتن مرغ مقلد»، لئو تولستوي با «جنگ و صلح»، اميلي برونته با «بلندي‌هاي بادگير» و فيودور داستايفسكي با «جنايت و مكافات» ديگر كتاب‌ها و نويسندگان برگزيده هستند.

انتخاب رمان‌هاي محبوب «ناطور دشت» و «كشتن مرغ مقلد» كه جايگاهي ثابت در فهرست سالانه كتاب‌هاي ممنوع در آمريكا دارند از نكته‌هاي جالب توجه 100 اثر برگزيده است. ضمن اينكه «گرگ و ميش»، «ارباب حلقه‌ها»، «هري پاتر» و «پدرخوانده» مي‌توانند به لطف محبوب بودن مجموعه‌هاي سينمايي آراي مخاطبان را به خود جلب كنند.

کد خبر 403633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha