دکتر رضا منصوری-فیزیکدان ومعاون اسبق وزیر علوم: در هفته گذشته اتفاق میمون و خوبی افتاد؛ اتفاقی که طی آن می‌توان گفت، رسانه نقشی را که همیشه از آن انتظار می‌رود به خوبی ایفا کرده است و مسئولان نیز این صدای رسانه را خوب دیده و شنیده‌اند.

دکتر رضا منصوری

انتشار يادداشتي شفاهي در روزنامه همشهري مبناي اين اتفاق بود؛ يادداشتي مبني بر پيشنهاد اينكه چه خوب است در شرايط حساسي كه زلزله در كشور ايجاد كرده است و مردم به‌شدت در مضيقه هستند، دانشگاه به‌عنوان دانشگاه به فكر بعد از اين كمك‌هاي فوري اوليه باشد چرا كه به هر حال مردم از اين آلام اوليه عبور خواهند كرد و ان شاءالله با درايت و تدبير در توزيع كمك‌ها، مردم رنج كمتري را نيز متحمل شوند. اما در اين بحبوحه كمتر نهادي است كه به فكر آينده باشد.

دولت به‌عنوان دولت قطعا اين كار را شروع كرده است و اميدوارم به بهترين وجه نيز از عهده‌اش بربيايد اما چيزي كه تجربه چند زلزله بزرگ گذشته به ما نشان داده اين است كه زحماتي كه دولت يا مردم و خيرين كشيده‌اند، اثر گذاري‌اش كمتر از چيزي بوده كه انتظار مي‌رفته است.

ما هنوز خيلي واضح نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم يا اقدامي داشته باشيم كه مثلا نگراني مردم بيشتر از چه جهتي است يا مسكني كه برايشان مي‌سازيم يا شهري‌سازي‌ كه برايشان انجام مي‌دهيم چقدر مبتني بر نيازهاي آنها و شرايط تاريخي و جغرافيايي آنهاست. بعداز اين پيشنهاد بود كه اعلام شد دانشگاه كاشان قصد دارد كاري در جهت الگو‌سازي‌ براي كمك به زلزله زدگان انجام دهد و رسمادر سه‌شنبه گذشته اعلام كردكه پذيرفته است يك روستا با حدود 100خانوار را كامل بازسازي كند؛ بازسازي‌اي كه از پيش به همه‌‌چيز آن توجه كرده باشد.

يعني يك كار ماندگار در تبديل يك روستاي ويران شده از زلزله به يك روستاي پايدار. اين كار به شرط اصالت داشتن و تحقق ايده‌ها مي‌تواند تبديل به يك روستاي نمونه و الگو براي باز‌سازي‌ روستاهاي ديگرنيز شود. روستاهايي با همه امكانات لازم زيستي، اجتماعي و فرهنگي مبتني بر مقتضيات تاريخي و جغرافيايي منطقه و مهم‌تر اينكه دانشگاه فقط باني اين كار است و هزينه‌هاي آن را خيرين تقبل خواهند كرد. در واقع دانشگاه از فكر و ايده هايش استفاده خواهد كرد نه هزينه‌هاي جاري اش.

چهارشنبه من شنيدم كه وزير محترم علوم دستوري صادر كرده كه وزارت علوم هم روستايي را انتخاب كرده و با همياري پژوهشگاه‌هاي مربوطه و متخصصين موجود در دانشگاه يك روستا را بازسازي ‌مي‌كند؛ باسازي‌اي كه الگوي باز‌سازي روستا‌ها‌ نيز قرار بگيرد. به‌نظر من در اين زمينه 2اتفاق مهم افتاده است؛ يكي اينكه وزارت علوم به‌عنوان بخشي از دولت و متولي امور دانشگاه يك الگو‌سازي‌ انجام مي‌دهد و ديگر اينكه بخش‌هايي از كشور به رسانه توجه مي‌كنند.

این اتفاقات به نظر من بسیارخوشحال کننده است مستقل از اینکه نتیجه آن در آینده چه خواهد شد.من فقط همین قدر می دانم که دانشگاه کاشان برای عملیاتی کردن ایده اش ،کمیته هایش را تشکیل داده است و به قضیه بسیار جامع نگاه می‌کند؛ به طوری که جامعه شناسی ،روانشناسی اجتماعی و فرهنگی بومی منطقه را نیز مد نظر قرار داده و انواع پیشنهادها که برای چگونگی بازسازی یک شهر یا یک روستا نیاز است را مورد توجه قرار داده است .گویا قرار است حتی مسابقه ای ترتیب داده شود برای طراحی یک روستا مبتنی بر جغرافیا و فرهنگ و وژئوفیزیک منطقه .

کد خبر 390571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha