گروه بورس: ناکامی‌های سازمان خصوصی‌‌سازی در عرضه سهام باعث شد تا سازمان بورس دست به کار شود و آیین‌نامه‌ای را طراحی کند که براساس آن شرایط و نحوه عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 مشخص شده‌است.

به گزارش همشهری، به دنبال عرضه‌های ناموفق سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای گذشته و 4ناکامی پیاپی در عرضه سهام شرکت‌های اصل44، سازمان بورس و اوراق بهادار امروز آیین‌نامه‌ای را برای تصویب به شورای بورس می‌برد که براساس آن شرایط و نحوه عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 مشخص شده است.

بحران‌های جدیدی که  پس از عرضه سهام شرکت مس به ارزش 1/1 میلیارد دلار در بورس به وقوع پیوسته همچنان ادامه دارد و عرضه ناموفق بلوک‌های 20درصدی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) در شرایط نامناسب بازار به این بحران دامن زده  و انتقادات گسترده‌ای را متوجه سازمان خصوصی‌سازی کرده است.

همین موضوع باعث شد سازمان بورس و اوراق بهادار دست به تدوین آیین‌نامه شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس بزند.

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا بورس قصد ندارد  در مورد چگونگی عرضه سهام جدید در بورس به سازمان خصوصی‌سازی مشاوره بدهد؟ گفت: برای این کار آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده‌ایم به نام آیین‌نامه شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول اصل44 و شرکت‌های قابل واگذاری در بورس که براساس این آیین‌نامه تمام شرایط و نحوه عرضه سهام جدید در بورس مشخص شده است.

وی افزود: در جلسه روز سه‌شنبه (13 آذر) شورای بورس این آیین‌نامه بررسی و در صورت تایید به تصویب خواهد رسید.

صالح آبادی تاکید کرد: در این آیین شرایط شرکت‌ها قبل و بعد از عرضه و تمام جزئیات روشن شده است حتی مواردی از قبیل نحوه تولید و خوراک مصرفی کارخانه‌ها نیز لحاظ شده است.

به گفته صالح آبادی سازمان خصوصی‌سازی براساس این آیین‌نامه موظف است حداقل 20 درصد از سهام هر شرکت را در روز اول در بورس عرضه کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این آیین‌نامه شرکت‌های مشمول و غیرمشمول اصل 44 را در برمی‌گیرد و شامل عرضه سهام همه شرکت‌هاست.

راه‌اندازی کدال

صالح‌آبادی در ادامه همچنین از راه‌اندازی رسمی شبکه اطلاع رسانی ناشران (کدال) در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: سیستم جدید اطلاع‌رسانی ناشران روز یکشنبه به طور رسمی و با حضور داود دانش جعفری، وزیر  امور اقتصادی و دارایی افتتاح خواهد شد.

کد خبر 38215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز