چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس از تهیه و تصویب لایحه‌ای در شورای بورس برای حمایت از حقوق سهامداران خبر داد.

علی صالح‌آبادی روز چهارشنبه 14 آذر 86، در مصاحبه خبری با خبرنگاران با بیان اینکه این لایحه هفته آینده برای بررسی و تصویب نهایی به هیات‌دولت فرستاده می‌شود افزود: ‌طبق این لایحه شرکت‌هایی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شوند و تامین کننده مواد اولیه آنها دولت است باید سیاست‌های خود را در زمینه تامین این مواد در آینده به صورت شفاف به بازار اعلام کنند.

وی افزود: ‌همچنین این شرکت‌ها باید فرمول تعیین قیمت محصولاتی را که شامل قانون قیمت‌گذاری بوده است مشخص کنند و اطلاعات لازم را در این زمینه، قبل از عرضه سهام به بورس ارائه کنند.

صالح آبادی گفت: بر اساس این لایحه شرکت‌هایی که از بخشودگی، ‌معافیت، ‌یارانه و تخفیف‌های دولتی برخوردار بوده‌اند باید تداوم، ‌سلب، ‌محدودیت و یا مشروط شدن این شرایط را قبل از عرضه سهام به بازار اعلام کنند.

صالح‌آبادی ادامه داد:‌ همچنین این شرکت‌ها باید صورت‌های مالی دو سال گذشته خود را بر اساس شرایط جدید، دوباره به بورس ارائه کنند.

وی افزود:‌ بر اساس این لایحه مصوب شد یک نفر از سازمان بورس در هیات عالی واگذاری به عنوان ناظر و بدون حق رای در جلسات حضور یابد.

رئیس سازمان بورس اواق بهادار گفت:‌ اگر سهامی واگذار می شود و همراه با تعهد خرید است باید شرکت‌های تامین سرمایه قبل از ارائه سهام برای انها تعیین قیمت کنند و این قیمت نیز ثابت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های در حال واگذاری ممکن است بدهی یا مطالباتی از شرکت‌های مادر تخصصی یا دولت داشته باشند، افزود:‌ باید نحوه تسویه آنها به طور شفاف اعلام شود.

صالح آبادی گفت: بعد از اینکه شرکتی مشمول واگذاری شد و این موضوع در هیات عالی واگذاری به تصویب رسید انتقال دارایی آنها به شرکت‌های مادر تخصصی ممنوع است.
وی اظهارداشت: بر اساس این لایحه در واگذاری تصدی‌ها به بخش‌خصوصی همه تصمیمات باید با هدف توسعه ارتقاء و توانمند سازی بخش خصوصی اتخاذ شود.

وی افزود:‌ در خصوص شرکت‌هایی که از قبل وارد بورس شده‌اند بر حسب مورد طبق همین ایین نامه رفتار خواهد شد.

صالح آبادی گفت: این ایین نامه پس از تصویب هیات وزیران الگوی همه وزارتخانه‌ها خواهد بود و سهامداران می‌توانند موارد تخلف را پی‌گیری کنند.

کد خبر 38378

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز