دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

رضا کربلایی: ۳ روز پس از اعمال نرخ سود ۱۵درصـدی برای سپرده‌های بانکی بازارهای رقیب بازار پول در آرامش قیمتی به‌سرمی‌برند و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تصور خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و حرکت به سمت طلا، سکه، ارز و حتی بورس دست‌کم تا میانه هفته جاری محقق نشده است.

سکه

البته بخشي از اين آرامش قيمتي ناشي از اقدام بانك‌ها در حفظ بخش عمده‌اي از سپرده‌ها با نرخي بالاتر از مصوب شوراي پول و اعتبار بوده و بعيد به‌نظر مي‌رسد كه روند مهاجرت سپرده‌ها در ماه‌هاي آينده شكل بگيرد.به گزارش همشهري، روز گذشته درحالي‌كه ارزش جهاني هر اونس طلا بيش از 10دلار افزايش داشت، حباب قيمت يكروزه سكه در روز يكشنبه تخليه شد و روند قيمت سكه و طلا در بازار داخلي نزولي شد،

افزون براينكه دلار آمريكا 10تومان نسبت به روز قبل كاهش ارزش را تجربه كرد ؛ بهاي يورو اما حدود 50تومان افزايش يافت.‌ هر اونس طلا ‌روز گذشته پس از بازگشايي بازارهاي جهاني به 1336دلار رسيد و اثر آن بر بازار داخلي برخلاف انتظار سفته‌بازان منفي بود چرا كه در روز يكشنبه به‌دليل تعطيل بودن بازارهاي جهاني، قيمت سكه در ايران با رشد هيجاني قيمت‌ها ناشي از تقاضا براي خريد بسته‌هاي 100عددي سكه‌هاي طلا مواجه شده بود به‌نحوي كه قيمت هر سكه طرح جديد از مرز يك ميليون و 269هزار تومان عبور كرد. ‌ديروز اما قيمت سكه با افت همراه بود و نرخ هر سكه طرح جديد به‌عنوان شاخص قيمت سكه در بازار به يك ميليون و 263هزار تومان رسيد.

نكته مهم اينكه نوسان قيمت انواع سكه يكسان نبود به‌نحوي كه قيمت نيم‌سكه اندكي رشد قيمت را به‌دليل تقاضاي بازار تجربه كرد ولي نزولي شدن روند قيمت سكه‌هاي آتي به‌عنوان شاخص پيش‌نگر نشان داد كه سرمايه‌گذاري روي سكه و طلا دست‌كم در كوتاه‌مدت گزينه خوبي براي مردم عادي نيست و ممكن است آنها به‌دليل نداشتن آگاهي كافي از تحولات اثرگذار بر بازار داخلي و خارجي ارز و طلا بخشي از پس‌انداز خود را در معرض ريسك قرار دهند.

روند نزولي قيمت خريد و فروش سكه به‌صورت عمده در قالب بسته‌هاي 100عددي در روز گذشته البته باعث شد تا قيمت خرده فروشي سكه با اندكي افزايش مواجه شود كه جهت معكوس ارزش قيمت سكه به‌صورت عمده و خرده فروشي نشانه‌اي از توقف سفته‌بازي در بازار دارد. آخرين قيمت سكه طرح جديد در ساعت 17ديروز نسبت به زمان مشابه در روز قبل نشان از افت قيمت 13هزار توماني داشت و قيمت طلاي 18و 24عيار هم روندي نزولي را تجربه كرده است.

  • رويارويي يورو و دلار

بازار داخلي ارز اما روندي تقريبا مشابه هفته‌هاي اخير را با چاشني سبقت ارزش يورو نسبت به دلار آمريكا تجربه كرد و اين بار در روزي كه دلار با 10تومان كاهش 3880تومان خريد و فروش شد، هر يورو به سبب تضعيف شاخص دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر در جهان با رشد قيمت 49توماني نسبت به روز يكشنبه مواجه شد و 4790تومان قيمت خورد. البته برخي گزارش‌ها از تحولات اقتصادي در منطقه يورو و البته آمريكا نشان از تقويت اندك ارزش دلار داشته و بازارهاي مالي در اين هفته به انتظار نشست مقامات بانك مركزي اروپا هستند كه گفته مي‌شود احتياط آنها براي خروج از برنامه خريد دارايي‌ها ممكن است باعث تضعيف يورو در برابر دلار شود.

  • تب سرد تقاضا در بازار مسكن و خودرو

يكي از بازارهاي سنتي رقيب بازارهاي نقدشونده نظير سكه، ارز و سپرده بانكي، همواره مسكن و خودرو به شمار آمده اما دست‌كم اين بازارها همچنان با تب سرد تقاضاي مؤثر مواجه هستند و پيش‌بيني رشد قيمت مسكن در تهران و كلانشهرها فراتر از نرخ تورم و احتمال جذب سپرده‌هاي بانكي در ماه‌هاي آينده زياد قوي به‌نظر نمي‌رسد. افزون براينكه با وجود رشد قيمت ارز در هفته‌هاي اخير بازار خودرو به‌ويژه خودروهاي خارجي هم با استقبال خريداران براي سرمايه‌گذاري مواجه نيست. با اين حال هنوز براي تحليل مقصد آينده نقدينگي سرگردان بايد صبر كرد و ديد آيا در ماه‌هاي پيش‌رو همچنان سپرده بانكي رقيب بلامنازع در جذب پس‌اندازهاي مردم باقي خواهد ماند يا خير؟

کد خبر 381201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha