در مبادلات ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا به مرز ۱۰ میلیارد دلار نزدیک شد.

بررسي روندهاي آماري نشان مي‌دهد حجم تقاضا براي خريد سكه در بورس كالا طي ماه‌هاي اخير به‌شدت افزايش يافته است.
به گزارش همشهري، بورس كالا رفته رفته جايگاهش را در معاملات طلا و سكه تثبيت مي‌كند، حتي در پاييز امسال مديرعامل بانك ملت به بورس كالا پيشنهاد داد تالار معاملات فيزيكي سكه را در چهار‌راه استانبول با مشاركت نظام بانكي تاسيس كند. در چنين شرايطي روز يكشنبه حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس كالا از مبادله 620كيلوگرم طلا در تالار فرعي بورس كالا خبر داد.

طبق آمار موجود سالانه نزديك به يك تن طلا در ايران توليد مي‌شود كه از ابتداي سال تاكنون 620كيلو از كل طلاي توليدي ايران در بورس‌كالا دادوستد شده است. اين آمار به‌معناي آن است كه دست‌كم دو سوم كل طلاي ايران در تالارهاي بورس كالا خريدوفروش مي‌شود.

  • اوضاع بازارهاي جهاني و داخلي

همگام با رشد آهسته قيمت نفت، قيمت طلا نيز در بازار‌هاي جهاني در حال رشد است حتي پيش‌بيني مي‌شود قيمت هر اونس طلا دربازار‌هاي جهاني ظرف چند سال آينده بيش از 50درصد رشدكند. همزمان با اين تحولات حجم تقاضا براي خريد سكه طلا در بازار معاملات نقدي سكه در داخل هم رشد كرده و اين موضوع از يك‌سو روي قيمت‌ها و از سوي ديگر روي معاملات آتي بورس كالا تأثير گذاشته است.

قيمت هر سكه بهار آزادي از ابتداي سال تاكنون 16.5درصد رشد كرده و از يك ميليون و 5هزار تومان در ابتداي سال به يك ميليون و 170هزار تومان رسيده است. اين بيشترين ميزان رشد در ميان بازارهاي رقيب سرمايه‌گذاري يعني بورس، دلار و مسكن است. قيمت دلار از ابتداي سال تاكنون 10درصد، مسكن 7.5درصد و يورو 6.8درصد افزايش يافته است.

بورس با روندي نزولي مواجه است. به اين ترتيب بازار سكه، در كنار بازار اوراق بدهي دولتي كه نرخ بازده‌اش به 26درصد رسيده، توانسته است بخش زيادي از سرمايه‌ها را به سوي خود جلب كند. حال با توجه به وضع اقتصاد جهان بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت طلا در ماه‌هاي آينده در بازار‌هاي جهاني و به تبع آن در بازارهاي داخلي رشد كند. اين موضوع حجم تقاضا براي طلا را در بازار‌هاي داخلي افزايش داده است به‌طوري كه ارزش معاملات آتي سكه در بورس كالا در دي‌ماه امسال با جهش بسيار زيادي مواجه شده است. در مهر‌ماه امسال حجم و ارزش معاملات آتي سكه در بورس كالا به پايين‌ترين حد خود در طول 2سال گذشته رسيده بود.

آمار‌ها نشان مي‌دهد از ميانه‌هاي آبان‌ماه به اين سو دوباره روند صعودي‌ معاملات در بازار آتي سكه آغاز شده است. طبق آمار در ماه‌هاي آذر، دي و بهمن حجم و ارزش معاملات آتي سكه بيش از 70درصد رشد كرده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد ارزش معاملات آتي سكه در پايان مبادلات ديروز به 36هزارو 500ميليارد تومان معادل 9.5ميليارد دلار(با احتساب هر دلار 3780تومان)رسيده است. اين مقدار معامله نسبت به سال قبل 156درصد رشد داشته است. سال گذشته در همين مدت سرمايه‌گذاران فقط 14هزار ميليارد تومان سكه در بازار مبادلات آتي بورس كالا دادوستد كرده بودند.

  • رشد سريع در 2‌ماه اخير

طبق آمارهاي رسمي بخش عمده رشد معاملات در 2‌ماه گذشته اتفاق افتاده است. در دي‌ماه امسال ارزش كل معاملات آتي سكه با 520درصد افزايش به 10هزارو 88ميليارد تومان رسيده است. آذر‌ماه امسال در مجموع 1636ميليارد تومان سكه در مبادلات آتي بورس كالا دادوستد شده بود. اين رويه در مبادلات بهمن هم كمابيش تكرار شد به‌طوري كه سرمايه‌گذاران در مبادلات بهمن‌ماه امسال در مجموع 5776ميليارد تومان اوراق آتي سكه خريدند.

اين مقدار اگرچه در مقايسه با معاملات دي‌ماه كاهش نشان مي‌دهد اما مجموع ارقام دادوستدهاي انجام شده 3برابر كل معاملات ماه‌هاي قبل از آن است.به اين ترتيب براساس آمار موجود فقط ظرف 2‌ماه گذشته سرمايه‌گذاران جمعا 16هزار ميليارد تومان، معادل 4.2ميليارد دلار، از طريق مبادلات آتي سكه در بورس كالا سكه خريده‌اند.

  • پيش‌بيني بازار تا آخر سال

به‌طور سنتي در روز‌هاي پايان سال بر حجم معاملات آتي سكه در بورس كالا افزوده مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود اين رويه در اسفند‌ماه هم ادامه پيدا كرده و جمعا ارزش كل معاملات آتي بورس كالا از مرز 10هزار ميليارد تومان عبور كند.تحليلگران بر اين باورند كه اگرچه قيمت جهاني طلا به بالاترين سطح خود در 3‌ماه و نيم اخير رسيده و سطح مقاومتي 1250دلاري را شكسته است، اما روند صعود طلا درماه‌هاي آينده به واسطه ريسك‌هاي ژئوپلتيك در سراسر جهان ادامه خواهد يافت.

ضمن اينكه بايد درنظر گرفت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جهاني همچنان در حال خريد طلا هستند.اكنون قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني در محدوده 1257دلار است.همچنين انتشار آمارهاي اقتصادي آمريكا مي‌تواند گمانه زني‌ها نسبت به افزايش نرخ بهره فدرال رزرو را كاهش دهد.يكي ازمهم‌ترين آمار‌ها، نرخ اشتغال در آمريكاست كه آن هم تا 10مارس منتشر نخواهد شد.

نمودار

کد خبر 363465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha