سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

یکه‌تازی سکه در بازار طلای داخلی، حباب حدود ۲۰۰ هزارتومانی در سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را به همراه داشته است که کارشناسان بازار آن را ناشی از هیجان بازار می‌دانند نه حاصل عوامل اثرگذار بر این بازار.

محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران دراين‌باره به ايسنا مي‌گويد: دلايل ايجاد حباب بي‌سابقه قيمت سكه افزايش تقاضا در بازار و از طرفي محدوديت عرضه سكه بوده است به‌گونه‌اي كه قيمت سكه با قيمت واقعي آن تفاوت فاحشي پيدا كرده ‌ و در سكه بهار آزادي طرح جديد اين حباب قيمتي به ۲۰۰ هزار تومان رسيده است؛

حبابي كه بي‌سابقه است. به گزارش همشهري، سكه تمام بهار آزادي طرح جديد، سال 96را با قيمت يك‌ميليون و 200هزار تومان شروع كرد و تا اواخر مردادماه نيز تقريباً در همين محدوده در نوسان بود اما از ابتداي شهريور تاكنون 3موج افزايشي را تجربه كرده و درمجموع با حدود 18درصد افزايش،‌ در محدوده يك‌ميليون و 425 هزار تومان نوسان مي‌كند.

اين در حالي است كه 2 عامل عمده اثرگذار بر قيمت طلاي داخلي شامل قيمت دلار آزاد و قيمت طلاي جهاني از ابتداي سال تاكنون چنين وضعيتي نداشته‌اند و تقريباً رفيق نيمه‌راه بوده‌اند. براساس اين گزارش، بررسي نرخ دلار در بازار آزاد تهران نشان مي‌دهد كه هر دلار آمريكا سال‌جاري را با قيمت حدود 3هزار و 748تومان آغاز كرده و تا اوايل مرداد در حوالي همين قيمت باقي مانده است اما يك‌ماه قبل از آغاز رشد قيمت سكه، از ابتداي مردادماه روند افزايشي خود را از قيمت 3هزار و 775تومان آغاز كرده و گرچه در 22آبان‌ماه موفق به شكستن سقف تاريخي خود شده ‌ اما بعدازآن حوالي 4هزار و 93تومان آرام گرفته است.

به‌عبارت‌ديگر قيمت دلار در بازار آزاد تهران از اوايل مرداد تاكنون رشدي در حدود 8.5درصد داشته كه تقريباً 10درصد كمتر از رشد قيمت طلاي داخلي بوده است. از سوي ديگر، بررسي تحولات قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز حاكي از اين است كه هر اونس طلاي جهاني سال 96را با قيمت هزار و 245دلار آغاز كرده و پس از تجربه نوسانات متوالي در محدوده 3تا 4درصدي، در ميانه‌هاي تيرماه به هزار و 213دلار رسيده است اما در اين مقطع روند افزايشي پايداري در پيش گرفته و تا اواسط شهريورماه با رشد 11.2درصدي به هزار و 349دلار رسيده است.

بااين‌وجود قيمت هر اونس طلاي جهاني در نيمه دوم شهريور دوباره روند كاهشي در پيش گرفته و در محدوده هزار و 270تا هزار و 290دلار به تعادل رسيده است. متوسط رشد قيمت هر اونس طلاي جهاني از اواسط تيرماه بين6درصد تا 11.2درصد بوده است. بررسي تحولات بازارهاي موازي با بازار طلاي داخلي اعم از بازار ارز و بازار جهاني طلا حاكي از اين است كه افزايش فعلي قيمت سكه در بازار ايران و حبابي شدن آن، نمي‌تواند فقط تحت‌تأثير تغييرات اين بازارها باشد.

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران معتقد است كه نوعي هيجان، التهاب و جاذبه در بازار طلا ايجاد شده است كه افزايش تقاضا را در پي داشته اما به‌دليل عرضه محدود سكه به بازار، قيمت سكه از ارزش ذاتي طلاي استفاده شده در آن به‌مراتب فراتر رفته است. كشتي‌آراي مي‌گويد: گرچه نمي‌توان پيش‌بيني خاصي از وضعيت بازار سكه در روزهاي آينده داشت اما مسلماً اين حباب بي‌سابقه يك مسئله جدي در بازار است كه به‌نظر مي‌رسد بيش از اين نمي‌تواند ادامه پيدا كند.

کد خبر 390213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha