همشهری آنلاین: متولیان مدرسه تاریخی «عبدالله خان» نه تنها به قول خود برای برگرداندن این مدرسه به حالت تاریخی خود عمل نکرده‌اند، بلکه تا امروز بخش‌های زیادی از عناصر تاریخی مدرسه را کاملا حذف کرده‌اند و همچنان به ادامه‌ی این روند اصرار دارند.

فرهنگ

به گزارش ایسنا، کمتر از یک ماه پیش با انتشار عکس‌هایی جالب از مرمت‌های عجیب و کاملا متفاوت با روند معمول همیشگی در مدرسه‌ «عبدالله خان» در بازار تهران، توجه‌ها به سمت این مدرسه تاریخی رفت. اقدامی که می‌توان نامش را تخریب و بازسازی مدرسه‌ی قاجاری «عبدالله خان» گذاشت.

در این عملیات که توسط متولیان این مدرسه‌ تاریخی انجام می‌شد، طاق‌های ورودی را سقفی با آجرهای سه سانتی زده شده، به طوری که طاق ورودی مدرسه تبدیل به سقفی تازه شده بود، حتی روی گچ‌بری‌های تاریخی مدرسه را هم آجرهای زشتی با ترکیب رنگ آبی و نارنجی پوشانده بودند.

با انتشار این خبر  و اقداماتی که متولیان مدرسه‌ی تاریخی عبدالله‌خان با هدف حذف تمام جزئیات تاریخی این مدرسه در جداره اصلی بازار تهران و پشت در آهنی سیاه رنگی آن و به دور از چشم همه انجام می‌دادند، میراث‌فرهنگی استان تهران بررسی این قضیه را آغاز و برای جلوگیری از ادامه‌ی کار دستور داد و جلساتی نیز در این زمینه برگزار شد.

اما روز گذشته (یک‌شنبه ۱۲ دی) سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران که برای سرکشی به بازار تهران رفته بود، با صحنه‌ای عجیب‌تر از قبل در این مدرسه مواجه شد. صحنه‌ای که نشان می‌داد نه تنها متولیان مدرسه به قول خود عمل نکرده‌اند، بلکه همچنان به حذف بخش‌های تاریخی مدرسه «عبدالله خان» در بازار اصرار دارند.

وی که از روند ادامه‌ی حذفیات تاریخی در این مدرسه بازدید کرد، در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: هفته‌ی گذشته در جلسه‌ای با حضور نماینده مدرسه، معاون شهردای منطقه ۱۲ تهران و نماینده اوقاف در اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران جلسه‌ای را برگزار کردیم و در صورتجلسه‌ی تنظیم شده تاکید شد که باید وضعیت مدرسه باید به حالت اولیه خود برگردد و حتی نماینده مدرسه زیر آن را امضا کرد، و رونوشت آن نامه به شهرداری منطقه فرستاده شد و در نامه‌ای که بار دیگر به متولیان مدرسه فرستاده شد، تاکید کردیم که براساس مفاد این صورت‌جلسه باید اقدامات مورد نظر میراث فرهنگی حتما اجرائی شود.

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه روز گذشته (یک‌شنبه ۱۲ دی) دیدیم که آن‌ها هیچ اقدامی براساس مفاد آن صورتجلسه و قولی که داده‌اند انجام ندادند و حتی بخش‌های تاریخی زیادی از مدرسه را حذف کرده‌اند.

او با اشاره به این‌که نیروی یگان حفاظت استان تهران و ناظر که برای مدرسه انتخاب شده بود در طول این مدت بارها از مدرسه سرکشی کرده و ادامه‌ی کار آن‌ها را متوقف کرده‌اند تاکید کرد: اما متاسفانه در بازدید اخیر، متاسفانه متوجه شدیم کماکان روی حرف خود هستند و در صحبت‌هایشان این حرف بود که چون هزینه‌ی زیادی برای این کار اختصاص داده‌اند، نمی‌توانند از آن بگذرند و نتیجه‌ی پایان مذاکرات در روز گذشته این بود که گویا قصد برگرداندن مدرسه‌ی تاریخی را به حالت اولیه خود ندارند.

سیروس‌نیا در ادامه با بیان این‌که پس از مشاهده‌ی وضعیت مدرسه در روز گذشته صحبت‌هایی با مسئولان اوقاف شهرستان انجام شده است، بیان کرد: دیروز با نماینده‌ی اوقاف و شخص شهردار منطقه ۱۲ صحبت کردم بنابراین یا باید جلسه‌ای برگزار و با حضور همه افراد متولی این قضیه برطرف و موضوع حل شود یا میراث فرهنگی استان تهران از طریق اداری و حقوقی وارد می‌شود.

او تاکید کرد: نماینده اداره اوقاف به ما قول مساعد برای برطرف کردن این قضیه را داده است که تا پایان هفته جلسه‌ای  مسالمت‌آمیز در این زمینه برگزار شود، وگرنه ما به سمت اقدامات حقوقی می‌رویم.

وی با این وجود به این نکته نیز اشاره می‌کند که تا امروز هیچ استعلامی از اوقاف یا شهرداری به دست میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر انجام اقداماتی که در حال حاضر در این مدرسه تاریخی در حال رخ دادن است، نرسیده است.

او تأکید کرد: شهرداری منطقه ۱۲ نیز زیر صورت جلسه تأیید شده توسط میراث فرهنگی را امضا کرده است. آن نیز موافق است که باید وضعیت گذشته در این بنای تاریخی حاکم شود و هرچه در کمتر از یک ماه گذشته در این بنا ساخته شده به حالت نخستین خود بازگردانده شوند.

به گزارش ایسنا، این اتفاق نمونه‌های مشابه زیادی در دل بازار تهران دارد، نمونه‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها تا امروز به نتیجه رسیده‌اند و میراث فرهنگی نتوانسته حتی با قدرت‌ قوانین و ضوابطش جلوی آن‌ها را بگیرد؛ سرای حاج قاسم، سرای دلگشا، مدرسه‌ صدر، مسجد همت در بازار حضرتی، حمامی تاریخی که امروز جای آن پاساژ مریم نفس می‌کشد و فضای پشتی امامزاده زید و هزاران کوچه پس کوچه‌ی در دل بازار تهران که هر چشمی نمی‌تواند ان‌ها را ببیند و این میان فقط یک دستگاه متولی وجود دارد که آن‌هم مشخص نیست می‌تواند از حق خود در این زمینه دفاع کند یا نه؟

کد خبر 357498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha