محمد باریکانی: رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در نخستین نشست رسانه‌ای خود که با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی در ارگ آزادی تهران برگزار شد، حضور یافت و به سؤالات رسانه‌ها پس از ۳‌ماه از آغاز فعالیت خود در سازمان میراث فرهنگی پاسخ گفت.

بازار تهران

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين نشست و در پاسخ به سؤال همشهري درخصوص اظهارات اخير مطرح‌شده پس از حادثه پلاسكو درخصوص ناايمن بودن بازار تاريخي تهران و بحراني بودن وضعيت بازار در حوادثي شبيه به پلاسكو و اقدامات سازمان ميراث فرهنگي براي ساماندهي و حفاظت از بازار و بافت تاريخي تهران، گفت: موضوع بازار تاريخي تهران و ساماندهي اين منطقه در كارگروهي كه پس از حادثه پلاسكو به رياست معاون اول رئيس‌جمهور براي تعيين تكليف بناهاي تاريخي تشكيل‌شده، به‌صورت آني مطرح مي‌شود و اقدامات آني از سوي اداره ميراث فرهنگي استان تهران براي حفاظت از بازار انجام مي‌شود.

وي افزود: ايمني بازار تهران در دستور كار قرار گرفته و حفاظت از بناهاي ميراثي در حوادث نيز مورد توجه است و اين موارد نيز در كارگروه ويژه دولت درخصوص تعيين‌تكليف بناهاي تاريخي شهر تهران كه پس از حادثه پلاسكو تشكيل شده است پيگيري مي‌شود.

اسكندر مختاري، مدير سابق دفتر بافت‌ها و بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي چندي پيش گفته بود كه بازار تهران در رديف يكي از مخاطره‌آميز‌ترين نقاط تاريخي شهر تهران در صورت بروز حادثه است.

زهرا احمدي‌پور همچنين در پاسخ به سؤال ديگر همشهري كه چرا از زمان انتصاب خود به رياست سازمان ميراث فرهنگي واكنشي به تخريب بناهاي تاريخي در تبريز و مشهد نشان نداده و بيشتر بر گردشگري و صنايع‌دستي تمركز كرده، گفت: اين موضوع درست نيست و در اين مدت نيز اولويت بيشتر را به گردشگري و صنايع‌دستي نداده‌ام.

بيشترين پيگيري در اين 3‌ماه را در موضوعات ميراث فرهنگي و مواردي كه در آنها تخلفات اداري و كوتاهي در حفاظت از ميراث فرهنگي رخ داده بود، انجام دادم. معاونت‌ها نيز موظف به پيگيري موضوعات هستند و بنده معاون حقوقي را نيز ملزم به پيگيري جدي موضوعات مرتبط با ميراث فرهنگي كرده‌ام.

وي با تأكيد بر اينكه نمي‌توان به‌راحتي اجازه تخريب ميراث فرهنگي و آثار تاريخي را صادر كرد، گفت: بنا ندارم ريز به ريز وارد موضوعات شوم چون در آن‌صورت به‌شان معاونت‌هاي تخصصي بي‌توجهي مي‌شود، ولي تقاضاي سازمان ميراث فرهنگي از رسانه‌ها اين است كه اگر متوجه كوتاهي از سوي هر يك از مسئولان اين سازمان شدند، به‌عنوان ديده‌بان اين موضوعات را يادآوري كنند.

احمدي‌پور با اشاره به لزوم صيانت از ميراث فرهنگي و تاريخي كشور افزود: بي‌توجهي به موضوع ميراث فرهنگي در مدت مديريت بنده در سازمان ميراث فرهنگي اصلا مطرح نبوده و حتي نامه‌اي به وزير كشور ارسال كرده‌ام كه در آن تأكيد شده است، همه استاندارها و شهرداري‌هاي تمام كشور ملزم به مراقبت از آثار تاريخي شوند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين در پاسخ به سؤال ديگر همشهري درخصوص موضوعات مطرح‌شده درباره برندفروشي سرمايه‌گذاران خارجي در بحث هتلداري ايران و نه سرمايه‌گذاري خارجي براي ساخت هتل در كشور گفت: تجربه خوبي در بخش سرمايه‌گذاري در بخش هتل و هتلداري وجود دارد و آن ورود سرمايه‌گذاران در صنعت هتلداري است البته اگر بتوانيم شرايطي ايجاد كنيم كه يك برند خارجي به كشور بيايد و سرمايه‌گذاري كند موضوعي جداگانه از جذب سرمايه‌گذار براي ايجاد هتل است و سازمان ميراث فرهنگي اين ظرفيت را نيز پيگيري مي‌كند.

جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران ايران پيش‌تر به همشهري گفته بود كه هيچ‌يك از سرمايه‌گذاران خارجي براي ساخت هتل به ايران نيامده‌اند و هدف آنها تنها مذاكره براي فروش برند هتلداري خود به طرف ايراني است.

اما معاون رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش از ورود 20هيأت سرمايه‌گذاري در بخش هتل به كشور خبر داد و گفت كه 5مذاكره جدي براي ساخت هتل با سرمايه‌گذاران خارجي خواهيم داشت و فرانسوي‌ها پيشتاز اين جريان هستند.

معاون رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به خبرنگار ديگري كه از او درخصوص اتفاقات جاري در بافت تاريخي مشهد و اعلام‌نظر موافق رئيس اداره ميراث فرهنگي مشهد براي تخريب مهديه عابدزاده آن شهر كه تلاش زيادي براي جلوگيري از تخريب آن صورت گرفته بود، گفت: اتفاق مشهد يك اشتباه بود و اعلام برائت از آن نيز اشتباه است. اين اتفاق نبايد رخ مي‌داد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در بخشي ديگر از سخنانش از تقاضاي شركت هواپيمايي KLM هلند براي انتشار بروشورهاي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران براي توزيع در پروازها خبر داد و گفت: در مذاكراتي كه با رئيس‌جمهور براي ورود به سازمان ميراث فرهنگي داشتم بر پيگيري اولويت‌هاي تعيين‌شده تأكيد شد و اين تعهد ايجادشده كه ايجاد اشتغال پايدار در بخش صنايع‌دستي و گردشگري و پس از آن براي آثار تاريخي كه ظرفيتي براي گردشگري ايجاد مي‌كنند در اولويت باشد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همچنين در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران اعلام كرد: مهم‌ترين برنامه سازمان ميراث فرهنگي توجه به بوم‌گردي و ايجاد اشتغال پايدار در نقاط روستايي و شهرهاي كشور و همچنين ايجاد مهاجرت معكوس با تكيه بر گردشگري است.

وي همچنين با تأكيد بر راهكار گردشگري داخلي براي ايجاد توسعه و رفاه در كشور گفت: با اين رويكرد مي‌توان اين امكان را در اختيار مردم قرار داد كه شناخت بيشتري نيز از فرهنگ‌هاي ديگر در كشور داشته باشند.

کد خبر 359867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha