جمعه ۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: قطعه سنگ باستانی که به سر سرباز هخامنشی در ایران شناخته می‌شود، پس از مدت‌ها کشمکش دولت ایران با مالک فرانسوی آن به قیمت 580 هزار و پانصد پوند در حراجی کریستی لندن فروخته شد.

این قطعه سنگ تاریخی سال‌ها پیش از ایران به سرقت رفت و مالک قبلی آن، دنیز برند، ۱۰ ‬اکتبر ‪ ۱۹۷۴‬ آن را از حراجی در نیویورک از "بنیاد هاکوپ کئورکیان" خریداری کرده بود.

مشخصات خریدار جدید این اثر فاش نشده، اما آن گونه که کریستیز اعلام کرده، خریدار قصد دارد آن را به یک موسسه اروپایی که خدماتی در زمینه فرهنگ و هنر ایرانی داشته، هدیه کند.

با این حال، نام این موسسه نیز اعلام نشده است. به گزارش سامانه اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این سازمان پیش از این اعلام کرده بود چنانچه شی موصوف به خارج از کشور انگلیس منتقل شود، علیه دارنده شی نزد مراجع قضایی ذی‌صلاح اعلام جرم خواهد کرد.

این اثر که ‪ 24 در 31 سانتی متر اندازه آن است، در سال ۱۹۳۳ ‬در حفاری‌های باستان‌شناسی تخت جمشید کشف شد ولی پس از آن به سرقت رفت.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با طرح شکایت از مالک اثر در دادگاهی در لندن تلاش کردن این اثر را به ایران بازگرداند اما دادگاه، بهمن ماه سال گذشته، این شکایت را با ذکر اینکه نقش سنگ تراشی شده پیشتر در حراجی نیویورک معامله شده بود، وارد ندانست.

کاسه نقره‌ای با نقش برگ نخل از دوره پادشاهی هخامنشی، نیم تنه مرد ریش دار از جنس نقره و طلا متعلق به دوره پیش از هخامنشی و مجموعه‌ای از سر گاو نر با نام "مفرغ لرستان" که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد، دیگر آثار باستانی ایرانی بودند که امروز در کریستی حراج شدند.

کد خبر 34944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز