دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برج و باروی خشتی محوطه نقش رستم که پیش از این کاوش شده‌ است، بار دیگر پی‌گردی می‌شود.

محمدحسن طالبیان توضیح داد: این طرح جزو مصوبات شورای راهبردی است تا به این ترتیب با وضوح‌سازی، شکل و شمایل خشتی برج و باروها دیده شود. همچنین تلاش می‌کنیم، مسیر ورودی را از همان مسیر تاریخی قرار دهیم.

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگارد بیان کرد: در طرحی که برای نقش رستم آماده شده و به تصویب شورای راهبردی رسیده است، جاده‌ای که از نزدیکی نقش رستم می‌گذرد و به دو سکوی مقدس کنار نقش رستم نزدیک می‌شود، از منطقه دور خواهد شد. تمام مجموعه پارکینگ نزدیک ورودی نیز به محلی که به‌عنوان مرکز خدمات رفاهی بازدیدکننده سامان‌دهی شده است، منتقل شود.

او افزود: در یک برنامه‌ درازمدت با انجام کار کارشناسی و باستان‌شناسی و استفاده از دیگر حوزه‌های مربوط، کف فعلی نقش رستم کاوش خواهد شد تا به کف اصلی که تقریباً هم‌سطح با کف کعبه‌ زرتشت است، برسیم. چنان‌چه این پروژه که به زمان و هزینه‌ای درخور توجه نیاز دارد، انجام شود، چهره و عظمت واقعی نقش رستم نمایان خواهد شد و طراحی دوره‌ی هخامنشی و دوره‌های بعد از آن در یکی از مکان‌های مقدس منطقه‌ پارسه، اصالت خود را به بازدیدکننده نشان خواهد داد.

به این ترتیب، قطعاً عملکردی که نقش رستم در گذشته برای کاروان‌ها و مراسم نیایشی داشته است، بیشتر مشخص خواهد شد.

به گفته طالبیان، این پروژه‌ باید انجام شود، ولی در ابتدا به برنامه پژوهشی چند ساله نیاز دارد و نیز برای انجام آن به وجود اسپانسر نیاز است، زیرا اعتبارات دولتی برای چنین اقداماتی کافی نخواهند بود.

به گزارش ایسنا مدیر بنیاد پارسه ـ پاسارگاد در توضیح نیاز به اسپانسر یا حمایت‌کننده‌ مالی، اظهار داشت: از آنجا که اعتباری که دریافت می‌کنیم، برای مجموعه‌های تخت جمشید، پاسارگاد، استخر، نقش رستم و دیگر محوطه‌های بسیار مهم (از پیش از تاریخ تا دوره‌ی اسلامی)، تهیه نقشه بررسی و باستان‌شناسی، طرح جامع و نیز پرداخت هزینه‌های تعداد زیادی کارشناس، نگهبان و خدمات‌دهنده کافی نیست، به ناچار مجبور به استفاده از اسپانسر در برخی از پروژه‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در جایی مانند موزه پاسارگاد که بسیار مهم است، با توجه به این‌که سازمان آب اعتبار لازم را نداده، تلاش می‌کنیم، از اعتبارات خود، بخشی از موزه را راه‌اندازی کنیم.

کد خبر 33389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز