«بسیار ناامیدکننده!»؛ این توصیف تاد مکارتی منتقد مشهور هالیوود ریپورتر از شصت و نهمین جشنواره فیلم کن است که امروز با ۲ نوبت نمایش «فروشنده» اصغر فرهادی در کاخ جشنواره به پایان می‌رسد و شمارش معکوس برای معرفی برنده نخل طلا آغاز می‌شود.

سینما

به گزارش همشهري، درحالي‌كه انتظار مي‌رفت شركت سوني حق پخش هفتمين تجربه كارگرداني تنها فيلمساز ايراني برنده اسكار را در آمريكاي شمالي از آن خود كند، اين آمازون استوديوز بود كه پيشدستي كرد و حقوق اكران فروشنده را در آمريكا و كانادا به‌دست آورد. فرهادي از تجربه پيشين همكاري با سوني در پخش «جدايي نادر از سيمين» خاطره‌اي خوش داشت اما بايد ديد آمازون مي‌تواند فروشنده را به مسير اسكار برساند يا نه؟

شركت فرانسوي ممنتو فيلمز كه در توليد فيلم تازه فرهادي همكاري و مشاركت داشته، قصد دارد آن را پاييز امسال و همزمان با آغاز فصل جوايز سينمايي در اروپا روانه پرده كند. ترانه عليدوستي و سيدشهاب‌الدين حسيني بازيگران اصلي فروشنده هستند كه بامداد روز جمعه تهران را به مقصد سواحل جنوب فرانسه ترك كردند. فرهادي هم پيش‌تر به كن رفته بود. او امروز همراه ستارگان فروشنده روي فرش قرمز مي‌رود و مقابل دوربين عكاسان قرار مي‌گيرد.

  • جشنواره نااميدكننده؟

آنچه مكارتي درباره كن2016گفته، در دنياي رسانه‌ها هم نمود بيروني دارد. بسياري معتقدند كن خلوت‌تر از هميشه است و شايد تا امروز فقط 2تا 3فيلم ارزش ديدن داشته باشند؛ يكي «دانش‌آموخته» كريستين مونجيو فيلمساز سرشناس رومانيايي كه پيش‌تر با «4ماه، 3هفته و 2روز» نخل طلا را برده و ديگري «توني اردمان» مارن آده يكي از 3فيلمساز زن حاضر در بخش مسابقه اين دوره كه به نمايندگي از سينماي آلمان براي بردن نخل طلا رقابت مي‌كند.

«عاشقانه» جف نيكولز هم گرچه يادآور روزهاي اوج كارگردان آمريكايي نيست اما به مذاق منتقدان و تماشاگران تا حدودي خوش آمده و قطعا در فصل جوايز سينمايي از آن بيشتر خواهيم شنيد. نكته عجيب نااميدي محض منتقد سرشناس هاليوود ريپورتر از «عزيز آمريكايي» آندريا آرنولد و «غول مهربان گنده» استيون اسپيلبرگ است. البته فيلم دوم در بخش خارج از مسابقه كن روي پرده رفت و مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

  • انيميشن اوكرايني در ايران

يك شركت ايراني حاضر در بازار جشنواره كن حق پخش انيميشن اوكرايني «شاهزاده ربوده‌شده» را به‌دست آورد. اين فيلم 85دقيقه‌اي براي نمايش در تابستان و پاييز 2017آماده مي‌شود و سينما24ايران آن را در شبكه نمايش خانگي عرضه مي‌كند. شاهزاده ربوده‌شده براساس شعري كلاسيك از الكساندر پوشكين، شاعر نامدار روس ساخته شده است. فيلم فانتزي «دژ» ساخته يوري كواليف و 2فصل سريال جنايي «اسنيفر» ديگر خريدهاي سينما24از شركت Film.UA است.

  • ستاره‌هاي رو به خاموشي

نمايش تازه‌ترين ساخته زاويه دولان فيلمساز 26ساله كانادايي تقريبا تمام حاضران در كن را نااميد كرد. دولان كه از چهره‌هاي محبوب كن است و 2سال پيش با «مامان» جايزه هيأت داوران را برده بود، در «اين فقط پايان دنياست» حرفي تازه براي گفتن ندارد. در جدول ارزشگذاري منتقدان اسكرين هم اين فيلم فقط 1.3ستاره از 4ستاره ممكن را به‌دست آورد تا ناكام مطلق كن شصت و نهم لقب بگيرد.

فيلم تازه ژان‌پير و لوك داردن هم چندان در كن امسال مورد توجه قرار نگرفت. 2برادر بلژيكي كه چهره‌هاي ثابت جشنواره هستند و تقريبا هميشه با دست پر از كن رفته‌اند، با «دختر ناشناس» نشاني از روزهاي خوب گذشته نداشتند. در جدول اسكرين، 5منتقد به آن 2ستاره داده و 5منتقد ديگر هم با 3ستاره از فيلم استقبال كرده‌اند تا نمره نهايي آن 2.5باشد؛ رتبه‌اي كه خيلي‌ها عادت ندارند داردن‌ها را در آن ببينند.

  • نوعي نگاه كن به ايران

«وارونگي» بهنام بهزادي بروجني تنها نماينده ايران در بخش نوعي نگاه كن است كه روز چهارشنبه با حضور كارگردان و برخي بازيگران و عوامل به‌نمايش درآمد. سحر دولتشاهي، علي مصفا و عليرضا آقاخاني در مراسم فرش قرمز نمايش رسمي وارونگي حضور داشتند. منتقد ورايتي هم در يادداشتي كه بر فيلم نوشته، خيلي كوتاه از بازي دولتشاهي در نقش اصلي تعريف كرده و بقيه يادداشت خود را به تعريف كردن داستان اختصاص داده است.

کد خبر 334458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha