در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا آغاز شصت و نهمین جشنواره فیلم کن، سایه وحشت از حمله‌های تروریستی بر سواحل جنوب فرانسه حکمفرما شده و سازمان‌دهندگان جشنواره یک برنامه شبیه‌سازی حمله تروریستی در سطح شهر کن برگزار کردند.

سایه وحشت و ترور بر سر شهر میزبان جشنواره کن

به گزارش همشهري، در جريان اين برنامه كه بخش‌هايي از آن در حاشيه كاخ جشنواره كن و پياده‌روهاي منتهي به فرش قرمز برگزار شد، حاضران در شهر و ساحل دريا صداي انفجارها را شنيدند و شاهد حركت نيروهاي ويژه امنيتي بودند. ضمن اينكه گروهي از مردم عادي هم در برگزاري مانور مشاركت داشتند. انتظار مي‌رود فضاي امنيتي در روزهاي برپايي جشنواره هم همچنان بر سطح شهر كن حاكم باشد.

نگراني از احتمال وقوع اقدام‌هاي تروريستي مشابه آنچه پاييز سال گذشته در پاريس اتفاق افتاد، سازمان‌دهندگان جشنواره كن را ناچار به كاهش تعداد فيلم‌هاي حاضر در بخش دو هفته كارگردانان كرد. سال‌هاي گذشته معمولا بيش از 19فيلم در اين بخش به نمايش درمي‌آمد كه امسال اين تعداد به 18فيلم كاهش يافته است. ادوارد وين‌تراپ مدير هنري بخش دو هفته كارگردانان گفت: «اين كاهش نه يك انتخاب بلكه يك ضرورت است.»

با كم شدن فقط يك فيلم از تعداد آثار حاضر در بخش جنبي جشنواره كن 2016، حدود 17ساعت از برنامه‌هاي دو هفته كارگردانان كاهش يافته و همين باعث افزايش نظارت نيروهاي امنيتي مي‌شود. 2هفته پيش در كنفرانس خبري مديران كن 200نيروي ويژه امنيتي در سالن حضور داشتند و به گفته رئيس پليس فرانسه، تعداد نيروهاي زبده واكنش‌سريع در جريان 10روز برگزاري جشنواره كن امسال به 500نفر مي‌رسد.

از سوي ديگر، امير كوشتوريستا فيلمساز سرشناس صربستاني به‌شدت به گزارش رسانه‌ها از آنچه درباره «حمايت از ولاديمير پوتين» گفته بود، واكنش نشان داد. او كه قصد داشت امسال با «در مسير راه شيري» به جشنواره كن بيايد، دليل رد شدن فيلم خود را از سوي مديران كن حمايت خود از رئيس‌جمهور روسيه عنوان كرده بود اما گفت كه اين ماجرا صرفا به‌دليل آماده نبودن فيلم رخ داده و هيچ اتفاق و اظهارنظر سياسي در آن دخيل نيست.

كوشتوريستا كه 2بار برنده نخل طلايي كن شده، به اسكرين ديلي گفت: «آنچه در رسانه‌هاي روسي از زبان من نقل شده، درست نيست. اساسا من با هيچ‌كس درباره كن گفت‌وگو نكردم.» او با تأكيد بر اينكه مديران كن خواستار نمايش در مسير راه شيري بودند، افزود: «مراحل فني فيلم هنوز به پايان نرسيده بود. بايد در تدوين آخر كمي از زمان نسخه نهايي كم كنيم و بخش‌هايي از جلوه‌هاي ويژه هم باقي مانده است.»

كوشتوريستا كه در خانواده‌اي مسلمان در بوسني به دنيا آمده، سال‌هاي 1985و 1995برنده نخل طلايي بهترين فيلم از جشنواره كن شده است. او سال 2012در مراسم آغاز سومين دوره رياست‌جمهوري پوتين حضور داشت و از حاميان نزديك رئيس‌جمهور روسيه به شمار مي‌رود. شصت و نهمين جشنواره فيلم كن 22ارديبهشت آغاز مي‌شود.

کد خبر 331399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha