شصت و نهمین جشنواره فیلم کن در حالی با نمــایش «کــافــه سوسایتی» وودی آلن در این شهر ساحلی جنوب فرانسه آغاز شد که شوخی مجری مراسم افتتاحیه با فیلمساز آمریکایی جنجالی بزرگ به پا کرد و جورج کلونی هم احتمال ریاست‌جمهوری دونالدترامپ را چیزی در حد غیرممکن دانست.

جشنواره کن

به گزارش همشهري، فضاي كن همچنان با حضور گسترده نيروهاي ويژه و مخفي شبيه شهرهاي امنيتي است اما همه برنامه‌هاي نمايش فيلم و نشست‌هاي پرسش و پاسخ با حضور ستارگان با نظم و ترتيب هميشگي برگزار مي‌شود. نخستين حاشيه‌اي كه امسال از كن به سراسر دنيا مخابره شد، شوخي لورن لافيت مجري مراسم آغازين با آلن بود كه البته به چهره محبوب كن برنخورد اما تركش‌هاي آن تا آمريكا هم رفت و واكنش رسانه‌ها را درپي داشت.

  • شوخي نامناسب مجري

لافيت كه بعدا از حرف خود عذرخواهي هم كرد، در افتتاحيه خطاب به آلن گفت: «گرچه در آمريكا به جرم تجاوز محكوم نشده‌اي اما فيلم‌هايت را اينجا در اروپا مي‌سازي.» گرچه خيلي‌ها اشاره بازيگر فرانسوي را به پرونده سنگين رومن پولانسكي نسبت دادند، اما همزمان شدن اين كنايه با يادداشت رونان فارو پسر وودي آلن در روزنامه هاليوود ريپورتر درباره يك پرونده قديمي سوءاستفاده جنسي موجي عجيب به‌راه انداخت كه آلن را به پاسخگويي واداشت.

فيلمساز نيويوركي با اشاره به اينكه تاكنون هيچ‌كدام از چيزهايي را كه درباره خودش نوشته شده نخوانده است، گفت: «از حرف‌هاي لافيت ناراحت نشدم. من خودم كمدين هستم و مدافع آزادي فعاليت كمدين‌ها.» از سوي ديگر، مجري مراسم افتتاحيه كه فقط 45دقيقه طول كشيد اما حاشيه‌هاي آن همچنان ادامه دارد، درباره شوخي خود گفت: «من اين شوخي را هفته‌ها پيش نوشتم بدون آنكه از ماجراي وودي آلن خبر داشته باشم.»

  • انتقاد از رسانه‌ها

در روز دوم جشنواره كن 2016 و پس از نمايش «هيولاي پول» جودي فاستر در كاخ اصلي، كلوني كه همراه جوليا رابرتز ديگر بازيگر فيلم در نشست پرسش و پاسخ حاضر شده بود، ناچار شد درباره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا اظهارنظر كند. بازيگر سرشناس در اين‌باره گفت: «قرار نيست ترامپ رئيس‌جمهور ما شود. آمريكا تسليم ترس نمي‌شود. ما نگران حضور مسلمانان، مهاجران و زنان در كشورمان نيستيم.»

كلوني همچنين با انتقاد از نظام اطلاع‌رساني شبكه‌هاي كابلي و ديگر رسانه‌هاي نوين، افزود: «فاجعه‌اي بزرگ در شيوه اطلاع يافتن ما از رويدادها اتفاق افتاده و ترامپ در واقع نتيجه عملكرد رسانه‌هايي است كه سؤال‌هاي سخت نمي‌پرسند. خبرنگاران فقط تصوير يك سالن خالي را نشان مي‌دهند و زير آن مي‌نويسند ترامپ قرار است اينجا سخنراني كند. همين كارها باعث شد اين شخص به نامزد جدي پست رياست‌جمهوري تبديل شود.»

  • 83دقيقه با زندگي پت و مت

يكي از مهم‌ترين فيلم‌هايي كه در بازار جشنواره كن امسال به نمايش درآمد و مشتريان زيادي از سراسر جهاني دارد، تازه‌ترين روايت از ماجراهاي 2عروسك بامزه و دوست‌داشتني است. نسخه سينمايي كارتون قديمي «پت و مت» به كارگرداني مارِك بِنِس ارتباطي مستقيم با دنياي سينما دارد و تلاش‌هاي پت و مت را براي به تصوير كشيدن اتفاق‌هاي روزمره زندگي‌شان روي پرده سينما براي مخاطبان تعريف مي‌كند.

نسخه 83دقيقه‌اي پت و مت درباره 2همسايه قديمي است كه پس از 40سال تصميم مي‌گيرند نگاهي دوباره به زندگي ديوانه‌وار خود بيندازند. در اين ميان، بهترين كار راه‌اندازي يك سينماي خانگي با دوربين 35ميلي‌متري است. پت و مت كه شيفته زندگي خودشان شده‌اند، درمي‌يابند اميدوارترين آدم‌هاي روي زمين هستند و هميشه چيزي براي درست كردن دارند؛ حتي اگر چيزي خراب نشده و نشكسته باشد! قرار است پت و مت جديد امسال در سينماها به نمايش درآيد.

کد خبر 333703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha