ترجمه‌ی عباس تربن: «به سراغ من اگر می‌آیید... نرم و آهسته بیایید... مبادا که ترک بردارد... چینی نازک تنهایی من»

دوچرخه شماره ۸۳۰

خیلی هم شاعرانه و بسیار هم دلنشین! اما در دنیای شلوغ و پلوغ امروز اگر دیگران آن‌طور که جناب «سهراب سپهری» فرموده، به‌سراغمان نیایند و چینی احساس و کریستالِ آرامشمان ریزریز شود، چه باید بکنیم؟ مثلاً در اثر کوبیده‌شدن در اتاق خواهر یا برادرمان یا به‌صدا درآمدن دزدگیر ماشین نامحترمی که توی کوچه پارک شده!

بهترین کار این است که سعی کني فضای اطرافت را دلنشین کنی (مثلاً با استفاده از عکس‌ها و نقاشی‌های زیبا یا گل‌های خوش‌بو، بازکردن پنجره و جاری‌شدن هوای تازه در اتاق و...) و صدالبته انجام تمرین‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم نیز می‌تواند مفید باشد.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

  • نرمش

می‌گویند بعضی حیوانات با تکان‌دادن خود، استرسشان را تخلیه می‌کنند و از بین می‌برند (مثلاً بعد از جان سالم به‌در بردن از دست شکارچی). تو هم به‌جای تمرکز‌کردن روی چیزهایی که استرست را بیش‌تر می‌کند، به خودت تکانی بده و کمی نرمش کن تا بدنت به آرامش برسد. حتی اگر حوصله و وقتش را داشتی، می‌توانی به پیاده‌روی بروی یا این‌که در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنی.

  • غذای سالم

وقتی دچار اضطراب هستی، خیلی راحت است که سراغ غذاهای فست‌فودي و آماده بروی. اما قبلش باید به اطلاعت برسانم که غذاهای طبیعی و مقوی می‌تواند به‌شکل معجزه‌‌آسايي تو را از نظر روحی به تعادل برساند و با انرژی سرشارش در موقعیت‌هاي سخت و دشوار به کمکت بیاید (این شامل غلبه بر استرس و اضطراب هم می‌شود).

برعکس از غذاهایی که ترکیبشان مانع از رسیدن به آرامش می‌شوند دوری کن. چه موادی؟ مثال ساده‌اش کافئین که در قهوه پیدا می‌شود.

  • مثبت‌اندیشی

داشتن یک شخصیت مثبت و شاد می‌تواند به تو کمک کند لحظه‌ها و خاطره‌های خوب را به‌یاد بسپاری و چیزهایی را که نمی‌توانی کنترلشان کنی به‌حال خودشان بگذاری.

وقتی به‌تجربه این را درمي‌يابي که کنترل تک‌تک چیزها و موقعیت‌ها در توانت نیست، آن‌وقت سعی خواهی کرد احساسات خودت را کنترل کنی. این‌کار شاید شبیه برداشتن گامی به عقب باشد، اما کمک مي‌کند به آرامش برسی.

  • تمرین انقباض و انبساط

یک تجربه‌ی عجیب: سعی کن به‌نوبت تمام عضلات بدنت را (از سر گرفته تا انگشت‌های پا) منقبض و سپس منبسط کنی. در هر لحظه روی یک عضله‌ی خاص تمرکز کن و آن را شش ثانیه منقبض نگه دار.

بعد شش ثانیه آن را به حال خودش رها کن و به سراغ عضله‌ی بعدی برو. این حرکت را با عضلات گردن، شانه، سینه، بازو و... انجام بده تا در نهایت به حس آرامش برسی.

کد خبر 334322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha