ترجمه‌ی عباس تربن: آدم در زندگی می‌خواهد خیلی‌کارها بکند؛ می‌خواهد پزشک و مهندس شود، می‌خواهد نویسنده و شاعر و مترجم باشد، می‌خواهد تصویرگری و نقاشی کند، می‌خواهد خیاطی یاد بگیرد، می‌خواهد فوتبالیست و بسکتبالیست و والیبالیست شود و...

دوچرخه شماره ۸۳۲

اما خیلی از آدم‌ها به‌خاطر پایین‌بودن اعتماد به نفسشان سراغ علایقشان نمی‌روند و چیزی نمی‌شوند که واقعاً دوست دارند.

یادت باشد، اعتماد به‌نفس، مادرزادی نیست و چیزی است که باید در طول زمان، با اتکا به قابلیت‌هایت و تمرین بسازی‌اش. هیچ‌کس در دنیا همه‌چیز را نمی‌داند و همه‌کاری را بلد نیست.

هرکس در زمینه‌ای خوب است و در زمینه‌های دیگر نه! اگر کسی کاری را بهتر از تو انجام داد، ناامید نشو و احساس شکست نکن؛ به آن به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت نگاه کن.

 

دوچرخه شماره ۸۳۲

عكس: مهبد فروزان

 

  • برای موفقیت لباس بپوش

کسب موفقیت می‌تواند اعتماد‌به‌نفس را بالا ببرد. بنابراین سعی کن ضمن تلاش‌کردن و پشتکار‌داشتن، در ذهنت تصویر رسیدن به موفقیت را بسازی.

این‌کار به‌خودی خود می‌تواند موفقیت‌های بیش‌تری برایت بیاورد. شاید با خودت بگویی «آینده که قابل پیش‌بینی نیست، چه‌طور خودم را برای موفقیتی که نمی‌دانم به‌دست می‌آید یا نه، آماده کنم؟»

جواب ساده است؛ مگر نه این‌که ما خیلی‌وقت‌ها  دقیقاً عکس همین مسیر را می‌رویم و به انتظار شکست می‌نشینیم؟ یا در یک موقعیت استرس‌زا و نگران‌کننده، اتفاق‌های خیلی ناخوشایند را تصور می‌کنیم؟

شاید فكر كني وقتی انتظار موفقیت را نداشته باشی، دیگر ناامیدی هم در کار نخواهد بود و ‌ در صورت پیروزی، شادی غافلگیرکننده‌ای نصیبت خواهد شد. اما این خیلی هم درست نیست؛ چون منفی‌بافی موجب افت کارایی، توانایی و در نهایت پایین‌آمدن اعتمادبه‌نفست می‌شود.

 

  • به توانایی و ضعفت سلام کن

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آدمیزاد در زندگی، شناخت خود است؛ اما این شناخت راحت به‌دست نمی‌آید و تو هم یک‌شبه نمی‌توانی بفهمی که چی یا کی هستی.

فهمیدن این‌که کدام بخش از تو، «تو»ی واقعی است و آن‌که کدام بخش از تو باید «تو»ی اصلی بشود، کار سختی است. برای شروع باید ضعف‌ها و توانایی‌هایت را بشناسی.

خوب است فهرستی از پنج کاری که در آن‌ها خوب هستی و در ضمن از انجام‌دادنشان لذت می‌بری، تهیه کنی. بعد فهرست دیگری از پنج کاری که در آن‌ها مهارت نداری، اما دوست داری به‌شکل قابل‌قبولی انجامشان بدهی تهیه کن.

در نهایت سعی کن هرروز یک کار از فهرست اول و یک کار از فهرست دوم را انجام بدهی.

 

  • هوای اعتماد‌به‌نفست را داشته باش

بعضی‌ها فکر می‌کنند اعتماد به‌نفس، یعنی آن‌که هر نتیجه‌ای را که می‌خواهی، به‌دست بیاوری. این تصور در مواردی می‌تواند درست باشد، اما یک تعریف جهانی و درست برای همه‌ی آدم‌ها نیست.

مهم نیست که آدم چه‌قدر بااستعداد، زرنگ، باهوش یا توانا باشد، بعضی‌وقت‌ها نمی‌توان همه‌چیز را کنترل یا پیش‌بینی کرد.

حتی بااعتماد به‌نفس‌ترين‌ و موفق‌ترین آدم‌ها هم مشکلاتی در زمینه‌های مختلف (تحصیل، رابطه، سلامتی و...) برایشان پیش می‌آید.

درک این نکته که پیچ‌وخم‌ها و دست‌اندازهای زندگی، گاهی به کارهایی که ما در گذشته کرده‌ایم ربطی ندارد، می‌تواند اعتماد به‌نفست را بی‌لک و خش نگه دارد.

کد خبر 335977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha