شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: اظهار نظر جمعه‌شب سخنگوی دولت مبنی بر تعطیلی یک روزه عید فطر پاسخی بجا و مناسب بود به بازتاب سخنان برخی از اعضای کابینه مبنی بر تعطیلات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده 3 یا 5 روزه عید فطر امسال که واکنش‌های منفی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی رانیز به دنبال داشت.

غلامحسین الهام، در حالی به خبرگزاری رسمی ایران(ایرنا) اعلام کرد که دولت تصمیمی برای افزایش تعطیلی یک روزه عید فطر ندارد که سال گذشته دولت نهم در اقدامی پیش‌بینی نشده، 3روز را به مناسبت عید فطر تعطیل کرد و با واکنش کم سابقه منتقدان مواجه شد.

کارشناسان با اشاره به بودجه 30هزار میلیاردی دولت، تعطیلی چند روزه عید فطر در سال گذشته و کاهش ساعات کاری در سال گذشته را موجب زیان 100میلیارد تومانی برای دولت ارزیابی کرد‌ند، چراکه بودجه هر روز کاری، تقریبا100میلیارد تومان است که حدود نیمی از آن، مربوط به حقوق کارکنان دولت است و با احتساب فعالیت مدارس و بخش‌های دولتی ، به نظر می‌رسد این اقدام دست کم 100 میلیارد تومان زیان را متوجه دولت کرده است.

این در شرایطی است که هم‌اکنون تعداد روزهای تعطیل در ایران ملال آور شده و در شرایطی که کشور به کار و افزایش بهره‌وری نیاز دارد، افزودن بر روزهای تعطیل و به دنبال آن بیکاری، مغایر سیاست‌های توسعه گرایانه است.

این در حالی است که عماد افروغ ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید: اعلام 2 روز تعطیلی برای عید فطر خوب است اما بیشتر از این میزان مناسب نیست.

افروغ می‌افزاید: روزهای تعطیلات در کشور ما در کل 77 روز است که در مقایسه با خیلی از کشور‌ها که 2 روز شنبه و یک‌شنبه را تعطیل می‌کنند، کم است.

او اضافه کرد: در حال حاضر مشکل ما بهره‌وری پایین است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بهره‌وری نیز به این معنی است که استفاده بهینه از زمان نمی‌شود؛ یعنی کارمندان باید در زمان کار، دلمشغول کار باشند.

قرار نیست که ما بهره‌وری را با فشار و اجبار افزایش دهیم.

یک نماینده دیگر مجلس نیز می گوید: تعطیلات کشور ما زیاد است و باید کاهش پیدا کند.

موسی‌الرضا ثروتی با بیان اینکه بهره‌وری در کشور ما پایین است، گفت: باید تلاش کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم که یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، کاهش تعطیلات است.

ثروتی با بیان‌ اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی دوروزه عیدفطر آن هم  به صورت مشروط موافق است، ادامه داد: در حال حاضر روزهای تعطیلی در کشور ما بین 29 تا 31 روز است که کمیسیون اجتماعی مجلس در طرحی عنوان کرده است اگر این روزهای تعطیلی 5 روز کم شود، عیدفطر می‌تواند 2روز شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب و به صحن علنی مجلس ارائه شد که هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.اما جواد آرین‌منش ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره می گوید: افزایش تعطیلات به مصلحت کشور نیست.در مقایسه با دیگر کشورهای جهان میزان تعطیلات ما بیشتر است.

از سویی ما جزو کشورهایی هستیم که نیازمند کار، تلاش و جدیت بیشتری برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی هستیم.

وی می‌افزاید: تعطیلات غیرمترقبه از کم خاصیت‌ترین و بی فایده‌ترین نوع تعطیلات است؛ چون افراد از قبل نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و تنها کشور تعطیل می‌شود و افرادی که امور اداری یا کار بانکی دارند، کارشان دچار اختلال می‌شود.

در همین رابطه محمود توسلی شکیب ، مدرس علوم بانکداری می‌گوید: تعطیلی طولانی مدت عید فطر سال گذشته تجربه خوبی نبود و بازخوردهای ناشی از آن مبین مناسب‌نبودن آن است.

به گفته او، تعویق چند روزه فعالیت بانکی و تجمیع آن در یک روز سبب بالا رفتن حجم کار بانکی و کاهش کارایی می شود.

او با اشاره به تطابق نداشتن بانکداری کشور با نظام بانکداری جهانی، برخی تعطیلی‌ها را مازاد توصیف می‌کند و می گوید: برخی تعطیلی‌ها به دلیل پیش آمدن حوادث خاص، طبیعی است اما می توان با حذف برخی تعطیلات غیر ضروری بر میزان کارایی افزود.

توسلی شکیب به قیاس میزان تعطیلات کشور با سایر کشورها پرداخت و گفت: این کشورها با وجود داشتن تعطیلات آخر هفته دو روزه، در عرصه‌های گوناگون از ما جلوترند ضمن اینکه صرفه‌جویی آنان نیز بسیار بیشتر است.

در مجموع به نظر می‌رسد اظهار نظر سخنگوی دولت مبنی بر یک روزه بودن تعطیلی عید فطر آنهم در شرایطی که یک هفته تا حلول ماه شوال و عید فطر زمان باقی است نشان از عنایت دولت به نظرات کارشناسی دارد و باید ضمن استقبال از آن، امیدوار بود این مشی به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا کند.

کد خبر 33330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز