اطلاعات زن جوان درباره ابروهای جوگندمی سارق مسلح مهم‌ترین سرنخ پرونده‌ای بود که از راز ۱۴ جنایت حکایت داشت.

حوادث

قاتلان اصلي اين پرونده 2مرد خطرناك هستند كه در طول سال‌ها فعاليت مجرمانه در گرگان و ديگر شهرهاي استان گلستان دست به جنايات زيادي زدند. آنها آنقدر بي‌رحم بودند كه در هنگام سرقت هر كسي را كه در برابرشان مقاومت مي‌كرد با شليگ گلوله به قتل مي‌رساندند تا اموالش را سرقت كنند. اما اعضاي اين باند چطور شناسايي و دستگير شدند؟

  • شروع يك پرونده

هشتم فروردين امسال 2سارق نقابدار در منطقه خط‌گاز شهرستان گرگان به راننده يك پرايد حمله‌ور شدند تا خودروي او را سرقت كنند. اما وقتي راننده در برابرشان مقاومت كرد، مردي كه سلاح كلاشنيكف در دست داشت 2گلوله به او شليك كرد و پس از سرقت خودرو، همراه همدستش متواري شد. ماجراي اين سرقت خيلي زود به پليس گزارش شد و راننده مجروح نيز به بيمارستان انتقال يافت.

با اين حال شدت جراحات وي به حدي بود كه 4روز تلاش پزشكان براي نجات او نتيجه نداشت و اين مرد جانش را از دست داد.
درحالي‌كه تحقيقات براي شناسايي دزدان مسلح شروع شده بود، كارآگاهان در محل سرقت 2پوكه پيدا كردند كه وقتي در اختيار آزمايشگاه جنايي قرار گرفتند، معلوم شد گلوله‌ها از يك سلاح كلاشنيكف شليك شده است. اما اين همه اطلاعاتي نبود كه در بررسي‌هاي آزمايشگاهي به‌دست آمد. تحقيقات نشان مي‌داد از اين سلاح در جريان 3سرقت مسلحانه ديگر كه طي سال‌هاي گذشته در گرگان رقم خورده بود استفاده شده است.

  • باند حرفه‌اي

كارآگاهان آگاهي استان گلستان كه مي‌دانستند با سارقان سريالي روبه‌رو هستند، تحقيقات ويژه‌اي را به فرماندهي سرهنگ اكبري، رئيس پليس آگاهي استان براي شناسايي دزدان شروع كردند. بررسي‌ها نشان مي‌‌داد كه سارقان تحت تعقيب در سال‌92 يك پرايد، در سال‌91 يك ريو و در سال‌90 يك نيسان حامل بار پرتقال را با شليك گلوله توسط همين سلاح سرقت كرده بودند.

آنچه نقطه اشتراك همه اين سرقت‌ها بود، حضور 2سارق مسلح در صحنه سرقت‌ها بود كه هر دو كلاه چشمي به سر داشتند و با موتورسيكلت دست به سرقت مي‌زدند. آنها اما آنقدر حرفه‌اي عمل كرده بودند كه هيچ سرنخي از خودشان به‌جا نگذاشته بودند. با اين حال زن جواني كه خودرواش از سوي اين دزدان به سرقت رفته بود در تحقيقات گفت: «مردي كه اسلحه در دست داشت قدكوتاه بود و براي لحظه‌اي ابروهايش را ديدم. ابروهاي او جوگندمي بودند و به‌نظر مي‌رسد سنش زياد است».

  • سرنخ مهم

زن جوان هرگز تصور نمي‌كرد اطلاعات او منجر به كشف پرونده بزرگي مي‌شود كه در تاريخ جنايي استان گلستان بي‌سابقه است. كارآگاهان كه بررسي‌هاي گسترده‌اي را براي دستگيري سارقان مسلح شروع كرده بودند در ادامه تحقيقات به جواني 25ساله به نام وحيد رسيدند كه حتم داشتند در جريان اين سرقت‌ها حضور داشته است.

آنها او را زيرنظر گرفتند و در ادامه متوجه شدند كه پدر وحيد به نام اكبر كه مردي قدكوتاه با ابروهاي جوگندمي است از مجرمان سابقه‌دار و خطرناك است كه تا حالا 4بار به اتهام سرقت، حمل مواد و حمل سلاح گرم دستگير شده و به زندان افتاده است. اين احتمال وجود داشت كه او همدست پسرش در جريان سرقت‌هاي مسلحانه باشد و به همين دليل كارآگاهان با تهيه عكس‌هاي مخفيانه از اين پدر و پسر آنها را دراختيار شاهدان قرار دادند و مطمئن شدند كه سرقت‌هاي مسلحانه و قتل راننده پرايد از سوي اكبر و پسرش صورت گرفته است.

مأموران كه حدس مي‌زدند اين پدر و پسر يك همدست ديگر هم داشته‌اند كه نقش اسكورت و نگهبان را بازي مي‌كرد، به تحقيقات نامحسوس خود ادامه دادند. آنها متوجه شدند كه پسر ديگر اكبر به نام رضا، جواني جسور و خطرناك است كه او هم مي‌تواند در اين سرقت‌ها نقش داشته باشد. با اين اطلاعات سرانجام دستور دستگيري آنها صادر شد و حدود 3هفته پيش، اكبر به همراه 2پسرش در 3عمليات جداگانه و همزمان كه در شهر گرگان صورت گرفت، دستگير شدند.در بازرسي خانه اكبر، مأموران موفق به كشف محلي مانند لوله بخاري در داخل ديوار شدند كه داخل آن يك قبضه كلاشنيكف و 4خشاب پر و يك خشاب خالي جاسازي شده بود.

  • اعتراف به 2جنايت

اكبر و پسرانش تحت بازجويي قرار گرفتند و وقتي ديدند پليس اطلاعات كاملي درباره آنها دارد به ناچار به سرقت‌هاي مسلحانه و همچنين قتل راننده پرايد در فروردين امسال اعتراف كردند. آنها همچنين به ده‌ها فقره سرقت مسلحانه موتورهاي كشاورزي در روستاهاي اطراف اعتراف كردند. اين اما همه اعترافات اكبر و پسرانش نبود. كارآگاهان كه حدس مي‌زدند آنها دست به جنايات ديگري هم زده‌اند، بررسي‌هاي خود را ادامه دادند و در اين ميان به پرونده قتل مرد كارخانه‌داري در شهرستان كردكوي رسيدند. بررسي‌ها نشان مي‌داد كه اين مرد، ارديبهشت‌93 از سوي سارقان نقابدار در زمين‌هاي كشاورزي‌اش به قتل رسيده است.

مقتول 63 ساله در ورودي اتاقك نگهباني و به ضرب گلوله به قتل رسيده و بررسي‌ها حاكي از آن بود كه اين مرد شب‌ها در اتاق سرايداري زندگي مي‌كرد و دزدان پس از قتل او بي‌آنكه موفق به سرقت شوند، گريخته بودند. هرچند در اين جنايت از سلاح ديگري استفاده شده بود اما دزدان 2مرد بودند كه كلاه چشمي داشتند و مشخصات ظاهري آنها شباهت زيادي به مشخصات اكبر و يكي از پسرهايش داشت.

بنابراين بازجويي از آنها ادامه يافت تا اينكه اكبر به قتل مرد كارخانه‌دار با انگيزه سرقت اموالش اعتراف كرد. او گفت: پس از اينكه آن مرد را به قتل رسانديم، براي اينكه شناسايي نشويم، سلاحي كه داشتيم را تكه‌تكه كرديم و آن را دور انداختيم و با تهيه سلاح ديگري به سرقت‌هايمان ادامه داديم.

  • مرد خطرناك

اكبر و پسرانش به 2قتل و چندين سرقت‌ مسلحانه اعتراف كرده بودند و تحقيقات درباره پرونده آنها همچنان ادامه داشت. مرد ميانسال كه مي‌‌دانست مجازات سختي در انتظارش است و بي‌شك به دار مجازات آويخته خواهد شد، چند روز پس از دستگيري تصميم گرفت مشخصات مردي را در اختيار پليس بگذارد كه مدت‌ها قبل با او همدست بود و مي‌دانست كه اين مرد دست‌كم 3نفر را به قتل رسانده است.

اكبر در بازجويي‌ها گفت: «مردي به اسم حسين را مي‌شناسم كه سال‌ها قبل با هم دست به سرقت مسلحانه مي‌زديم. او آنقدر بي‌رحم و خطرناك است كه هر كس در برابرش مقاومت مي‌كرد را با شليك گلوله به قتل مي‌رساند. يادم است كه در جريان چند سرقت كه با او همدست بودم، وي 3نفر را مقابل چشمانم با شليك گلوله به قتل رساند تا بتواند اموالشان را سرقت كند.»

اعترافات مرد 55ساله روند رسيدگي به اين پرونده را وارد مرحله‌اي تازه كرد. كارآگاهان حالا مشخصات مردي را دراختيار داشتند كه به‌گفته اكبر دست‌كم 3نفر را به قتل رسانده بود. بررسي‌ها نشان مي‌داد كه اين مرد در شهرستان گنبد زندگي مي‌كند و در تحقيقات تخصصي محل زندگي او شناسايي شد. سوابق حسين نشان مي‌داد كه او در سال‌87 به اتهام حمل يك محموله بزرگ موادمخدر دستگير شده و به حبس ابد محكوم شده بود. اما پس از مدتي تحمل زندان، از سال گذشته تبديل به زنداني رأي باز شده و از آن به بعد مي‌توانست به‌راحتي از زندان مرخصي بگيرد و به خانه برگردد.

تيم‌هاي عمليات پليس تمامي محل‌هاي تردد و پاتوق‌هاي اين مرد را شناسايي و محاصره كردند و در نهايت توانستند او را در يك عمليات غافلگيرانه دستگير كنند. با كشف يك قبضه كلاشنيكف در مخفيگاه اين مرد، وي به اداره آگاهي منتقل و مدعي شد كه بي‌گناه است اما وقتي همدست قديمي‌اش را در برابرش ديد و فهميد كه او همه‌‌چيز را اعتراف كرده، در نهايت مجبور شد پرده از جنايت‌هايي كه طي چندين سال مرتكب شده بود بردارد.

  • عشق كشتن

حسين در اعترافاتش گفت: من از كشتن لذت مي‌بردم. همين حالا هم اگر آزاد شوم، به كشتن ادامه مي‌دهم. هنگام سرقت اگر كسي در برابرم مقاومت مي‌كرد، او را به قتل مي‌رساندم و در طول چندين سال گذشته 11نفر را به قتل رسانده‌ام.او ادامه داد: قتل‌ها را طوري انجام مي‌دادم كه هيچ سرنخي از خودم به جا نمي‌گذاشتم. در همه اين سال‌ها مي‌دانستم كه تنها نقطه ضعف من اكبر است. مي‌دانستم تنها كسي كه ممكن است جرأت كند مرا لو دهد، اوست و براي همين نقشه كشتن او را در سر داشتم و منتظر فرصت بودم تا وي را به قتل برسانم اما قبل از آن دستگير شدم. حتي سال‌ها پيش، زماني كه فهميدم مردي مزاحم همسرم شده، همه جا را گشتم تا او را پيدا كنم و وي را به همراه اعضاي خانواده‌اش به قتل برسانم اما موفق نشدم.

اين جنايتكار بالفطره در جريان بازجويي‌ها پرده از قتل يك نفر ديگر هم برداشت و گفت: او را يكي از همدستانم به نام تيمور به قتل رساند. آن روز قصد سرقت موتور چاه كشاورزي را داشتيم كه صاحب آن خواست مقاومت كند و تيمور به طرفش شليك كرد و او را به قتل رساند. بعدها و حدود 2سال پيش، تيمور زماني كه در حال سرقت كابل برق در يكي از شهرهاي گلستان بود ناگهان دچار برق‌گرفتگي شد و سقوط كرد و جانش را از دست داد. با اعترافات حسين در مجموع پرده از راز 14قتل در استان گلستان برداشته شد. قتل‌هايي كه در شهرهاي گرگان، فاضل‌آباد، علي‌آباد، آق‌قلا، خان ببين، دلند، راميان و... رخ داده بود و مأموران در ادامه توانستند خانواده همه مقتولان را شناسايي و صحنه قتل‌ها را نيز بازسازي كنند.

تحقيقات پليس نشان مي‌دهد حسين كه قدي متوسط دارد و حدودا 50ساله است در طول چند سال فعاليت مجرمانه، علاوه بر قتل 11نفر، ده‌ها سرقت را نيز رقم زده است. او پس از سرقت خودرو يا موتورچاه‌هاي كشاورزي، آنها را به مرز افغانستان منتقل و با موادمخدر معاوضه مي‌كرد. اين مرد كه مدعي است پس از هر قتل احساس آرامش مي‌كرده، متاهل است و همسر و فرزند دارد و به‌گونه‌اي رفتار مي‌كرد كه هيچ‌يك از اعضاي خانواده‌اش به او شك نكرده بودند و حتي نمي‌دانستند كه وي دست به سرقت مي‌زند. با اعترافات حسين، 2نفر ديگر كه در جريان سرقت‌هاي مرگبار همدست او بودند نيز شناسايي شدند و به جمع دستگيرشدگان پيوستند.

براساس اين گزارش، در اين پرونده كه با تحقيقات شبانه‌روزي و مداوم كارآگاهان پليس آگاهي استان گلستان تكميل شد، 6سارق و قاتل به همراه عده‌اي مالخر دستگير شده‌اند كه همگي با قرار قانوني در بازداشت به‌سرمي‌برند. افراد دستگير شده علاوه بر اعتراف به قتل 14نفر، به سرقت دست‌كم 100موتور چاه‌هاي كشاورزي، 16دستگاه تراكتور، 10فقره سرقت كندوي عسل و دزديدن 350جعبه كندو و همچنين سرقت عادي 3خودروي سواري اعتراف كردند كه كارآگاهان توانستند دست‌كم 50موتوركشاورزي، 4دستگاه تراكتور و تعدادي از كندوهاي عسل را از مالخران كشف و ضبط كنند.

  • رسيدگي ويژه به پرونده

دادستان عمومي و انقلاب گرگان در گفت‌وگو با همشهري گفت: اين پرونده با دقت خاصي مورد بررسي قرار گرفت و حتي مسائل خيلي كوچكي كه مي‌شد به راحتي از كنار آن گذشت، با دقت مورد بررسي قرار گرفت و سرنخ‌هاي ديگري را به ما داد. حجت‌الاسلام سيدمصطفي حقي افزود: تحقيقات نشان مي‌دهد كه متهمان سرقت احشام نداشته‌اند و از آنجا كه جنايت‌ها و سرقت‌ها در فواصل زماني طولاني و بدون گذاشتن هيچ سرنخي صورت گرفته بود، شناسايي آنها با مشكل مواجه شده بود اما در نهايت راز تمامي قتل‌ها فاش شد و رسيدگي به اين پرونده با جديت زيرنظر بازپرس شعبه 6دادسراي گرگان ادامه دارد.

کد خبر 303675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha